خبر اولسیاسی

تحصیل در تل‌آویو و خدمت در CIA/ نگاهی به کارنامه و مواضع سفیر آینده امریکا در عراق

آلینا رومانوسکی، سفیر آینده امریکا در عراق بابت خدمات خود به دولت امریکا جوایز مهمی دریافت کرده که از جمله آنها «جایزه خدمت ویژه CIA» و جایزه عالی وزارت خارجه امریکاست.

میدل ایست نیوز: در ماه دسامبر سال گذشته، «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا، «آلینا رومانوسکی» (Alina Romanowski)  را به عنوان نامزد سفارت کشورش در عراق منصوب کرد.

رومانوسکی در ماه مارس گذشته در نشست کمیسیون روابط خارجی کنگره امریکا تأکید کرد که در صورت آغاز مأموریت در این مقام اولویت اصلی او تلاش برای تحکیم استقلال و حقوق شهروندی در عراق خواهد بود.

او نسبت به خطر بازگشت تروریسم و داعش در عراق ابراز نگرانی و تأکید کرد که به همکاری با نیروهای امنیتی عراق در این باره ادامه خواهد داد و افزود که در شرایطی که امریکا وارد فاز همکاری امنیتی در سطح مشورتی و کمک و افزایش توانمندی نیروهای عراقی شده، باید به همکاری با نیروهای عراقی در جنگشان با داعش ادامه داد.

آلینا رومانوسکی تأکید کرد که عراق همچنین اولویت سیاست خارجی امریکا و سنگ‌بنای ثبات در منطقه خواهد بود و امریکا در همکاری با شرکای عراقی برای تقویت نهادهای دموکراتیک و ایجاد حکمرانی شایسته و حاکمیت قانون در عراق تلاش خواهد کرد.

بر اساس آنچه درباره سوابق وی در سایت رسمی وزارت خارجه امریکا منتشر شده، آلینا رومانوسکی زاده پدری لهستانی و مادری کانادایی است که مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته روابط بین‌المللی از دانشگاه شیکاگو گرفته است. او همچنین در دانشگاه تل‌آویو اسرائیل تحصیل کرده و علاوه بر زبان مادری، به زبان‌های فرانسوی، عربی، عبری مسلط است.

او از زمان تحصیل در دانشگاه شیکاگو جذب سیا شد و فعالیت خود را در نهادهای امنیتی امریکا آغاز کرد. او به مدت 10 سال، کارشناس و تحلیلگر اطلاعات مربوط به خاورمیانه و جنوب آسیا در CIA بوده است.

مدیر دفتر خاور نزدیک در سازمان اطلاعات امریکا، مدیر بخش اسرائیل در این سازمان، تأسیس مرکز مطالعات راهبردی خاور نزدیک و جنوب آسیا در دانشگاه دفاع ملی امریکا، و معاون دستیار وزیر دفاع امریکا در امور خاور نزدیک از دیگر مسئولیت‌های وی در فاصله سال های 1999 تا 2003 بوده است.

آلینا رومانوسکی در سال 2003 به وزارت خارجه پیوست تا در تأسیس دفتر طرح شراکت خاورمیانه سهیم شود. همچنین معاون دستیار وزیر خارجه امریکا در امور فرهنگی و معاون جانشین دبیر دفتر امور خاور نزدیک در وزارت خارجه بود.

از سال 20011-2015 معاون دستیار مدیر خاورمیانه در آژانس توسعه جهانی ایالات متحده بود و در سال 2015 مسئول واحد اروپا و اوراسیا شد و بدین ترتیب در رأس نهادی با بیش از 50 کارمند قرار گرفت که همه کمک‌های دولت امریکا به 30 کشور جهان را زیر نظر داشت.

او در سال 2017 به مقام معاون هماهنگ‌کننده دفتر مبارزه با تروریسم منصوب شد.

در سال 2019 سنای امریکا با انتخاب وی به مقام سفیر در کویت موافقت کرد.

رومانوسکی بابت خدمات خود به دولت امریکا جوایز مهمی دریافت کرده که از جمله آنها «جایزه خدمت ویژه CIA» و جایزه عالی وزارت خارجه امریکاست.

در هیچ یک از منابعی که درباره وی سخن گفته‌اند جزئیات بیشتری درباره تحصیلات او در دانشگاه تل‌آویو و اینکه وی در چه تاریخی و در چه رشته‌ای در این دانشگاه تحصیل کرده و تا چه مدت در اسرائیل بوده و آنجا چه فعالیتی می‌کرده نیاورده‌اند.

در سایت رسمی دانشگاه تل آویو نیز جست‌وجوی نام وی به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

اینکه وی از دوران تحصیل در دانشگاه شیکاگو جذب سازمان امنیت امریکا شده و سکوت شدید درباره این دوره، این گمانه را تقویت می‌کند که وی در اسرائیل با نهادهای امنیتی مرتبط بوده است.

او در مقام سفیر امریکا در کویت، در مارس 2021، در مصاحبه با نشریه الانباء کویت، گفت که کشورش توافقات ابراهیم را گامی مهم‌ به پیش می‌داند اما تأکید کرد که این خودداری کویت از پیوستن به روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل تأثیری بر روابط امریکا با کویت نخواهد گذاشت.

رومانوسکی تأکید کرد که روند عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل مهم است اما جانشین صلح میان اسرائیل و فلسطین نمی‌شود و امریکا به تلاش برای حل این مسئله ادامه می‌دهد.

وی افزود که امیدواریم که اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه با یکدیگر برای برقراری پل های ارتباطی و برقراری راه‌های تازه گفت‌وگو و تبادل نظر و تحقق پیشرفت ملموس در روند صلح میان فلسطین و اسرائیل همکاری کنند.

همچنین جالب توجه است که در کتاب مشهور «لابی اسرائیل و سیاست خارجی امریکا»، که یک استاد دانشگاه شیکاگو و یک استاد دانشگاه هاروارد آن را نوشته‌اند، نام رومانوسکی در شمار سیاستمدارانی آمده که از نظر  برخی مقامات پنتاگون «به اندازه کافی از اسرائیل حمایت نمی‌کند».

در این کتاب تأکید شده که به همین سبب، رومانوسکی در سال 2001 از رسیدن به مقام مسئول خاورمیانه در شورای امنیت ملی امریکا محروم شد.

با وجود این، وی در 31 اکتبر 2019، در سخنان خود در مجلس سنای امریکا برای کسب رأی اعتماد جهت انتخاب به سفارت کویت، بر ضرورت افزایش «فشارها بر ایران و مهار فعالیت‌های مخرب گروه‌های نیابتی‌اش در سراسر منطقه» و «توقف حمایت ایران از انصارالله و بشار اسد و حزب الله در لبنان» تأکید کرد.

او در اوت 2020 نیز در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی کویت ایران را خطری بزرگ برای منطقه دانست و گفت که ایران در 40 سال گذشته فعالیت‌های مخرب بسیاری در منطقه داشته است.

وی از چهره‌هایی در دولت امریکا دانسته می‌شود که بر ضرورت هماهنگ کردن فعالیت‌های گروه‌ها و افراد آسیب‌دیده از سیاست‌های ایران برای انجام فعالیت مشترک علیه این کشور تأکید می‌کند. او اختلافات میان کشورهای شورای همکاری در سال‌های 2017 – 2021 را نیز موضوعی خوانده بود که «برای هیچ کس جز ایران فایده‌ای ندارد».

از دیگر مواضع شایان توجه رومانوسکی انتقاد صریح از پرونده حقوق بشر در اقلیم کردستان عراق است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا