اجتماعی

آمار بالای حوادث رانندگی و جاده های غیر ایمن در عراق

علت تعداد بالای تلفات جاده ای در عراق، نبود استاندارهای ایمنی جاده ها، قدمت آنها و کیفیت پایین خودروهای مورد استفاده شهروندان است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، همچنان جاده ها در عراق به دلیل آسیب دیدگی، عدم نگهداری و عدم رعایت استانداردها و قوانین معمول راهنمایی و رانندگی در جهان، روزانه با میانگین بالایی، جان تعدادی از شهروندان عراقی را می گیرند تا تعداد بی سابقه ای از قربانیان این حوادث را ثبت کنند.

صحنه های تصادفات جاده ای، تصاویر قربانیان و ماشین های تخریب شده برای دنبال کنندگان شبکه های اجتماعی آشنا است و یکی از این حوادث، مرگ 11 نفر در هنگام شب در جاده بغداد – بابل در جنوب بغداد، پایتخت عراق بود که اکثر آنها در بخش آموزش مشغول به کار بودند.

این حادثه در اثر برخورد با خودرویی که با سرعت در جهت مخالف جاده در حال حرکت بود به وقوع پیوست.

این تصادف و حادثه دیگری که در جاده انبار- بغداد به وقوع پیوست و بر اثر آن پنج نفر جان خود را از دست دادند، توجه رسانه ها و شبکه های اجتماعی را به خود جلب کرد و درخواست ها برای بازسازی جاده های بین شهرهای عراق افزایش یافت که برخی از آنها برای استفاده همه انواع وسایل نقلیه نامناسب هستند.

این حادثه، اولین حادثه از این نوع حوادث نبوده است و این جاده ها شاهد ده ها حادثه مشابه بوده اند تا جایی که برخی از آنها به علت باریک بودن یا به دلیل شکستگی قسمت های بزرگی از آنها، جاده های مرگ نامیده شده اند.

بر اساس آمار رسمی، تصادفات رانندگی در عراق در سال 2020، جان بیش از 1500 نفر را گرفته است و این آمار همچنین از مجروح شدن بیش از 10 هزار نفر خبر می دهد.

«فاضل الغراوی»، عضو کمیسیون عالی حقوق بشر، علت تعداد بالای تلفات جاده ای را نبود استاندارهای ایمنی جاده ها، قدمت آنها و کیفیت پایین خودروهای مورد استفاده شهروندان عنوان کرد.

وی در ادامه افزود استان بغداد شاهد 871 حادثه رانندگی بوده که بالاترین میزان حوادث رانندگی در سال 2020 بوده است و پس از آن، استان صلاح الدین با 790 حادثه رانندگی و استان نجف با 648 حادثه قرار دارند.

وی همچنین گفت که طبق گزارش های مستند، 4666 حادثه رانندگی ثبت شده است و متاسفانه باعث فوت 1552 شهروند و مجروح شدن حدود 10670 نفر دیگر شده است.

الغراوی در ادامه از اداره کل ترافیک کشور عراق درخواست کرد تا فوراً استانداردهای ایمنی را در بزرگراه ها و جاده های بین شهرهای بزرگ اجرا کند.

شاید یکی از دلایل آمار بالای تصادفات رانندگی، جاده های فاقد صلاحیت باشند که بیشتر آنها نیاز به بازسازی و ترمیم دارند و اصلاح فرورفتگی های به جا مانده از کامیون های بزرگ که به شیارهایی تبدیل شده اند و تردد خودروها بر روی آنها مشکل است.

از سال 2014 و تا پایان سال 2019 به علت جنگ با گروه تروریستی داعش در آن زمان و بحران اقتصادی که کشور در سال 2020 با آن رو به رو بود، بیشتر پروژه های جاده ها و پل ها در عراق متوقف شد، ولی انجام این پروژه ها از ابتدای سال 2021 به صورت جدی و به شکل مجموعه ای از پروژه ها دوباره آغاز شد، بخشی از بودجه آنها از بودجه کشور و بخشی دیگر از قرض های اعطا شده توسط بانک جهانی برای بازسازی مناطق آزاد شده تامین شده است.

بر اساس اعلام وزارت مسكن و شهرسازی عراق، این کشور به حدود 1500 کیلومتر جاده در داخل و خارج استان ها نیاز دارد.

همچنین این وزارتخانه اعلام کرد که این کشور از نظر کیفیت جاده ها از رتبه پایینی در سطح جهانی برخوردار است.

«حسین جاسم کاظم»، مدیرکل اداره راهداری و پل ‌های وزارت راه و شهرسازی گفت: نیاز به جاده‌ های داخل استان ها بیش از خارج از آنها است.

وی در ادامه افزود که کشور عراق به 1500 کیلومتر بزرگراه، علاوه بر عریض کردن جاده های کنونی و بهبود سطح ایمنی آنها و ترمیم بیش از 1400 کیلومتر از این جاده ها نیازمند است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا