اقتصادیخبر اولسیاسی

رویترز: لبنان برای حل فوری اختلافات با اسرائیل، از میدان گازی کاریش کوتاه می آید

خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع لبنانی خبر داد که این کشور آماده ارائه راه حل میانه برای حل اختلافات با اسرائیل درباره منابع گازی دریایی است.

میدل ایست نیوز: خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع لبنانی خبر داد که این کشور آماده ارائه راه حل میانه برای حل اختلافات با اسرائیل درباره منابع گازی دریایی است.

به گزارش «الجزیره»، سه مقام لبنانی مطلع از روند بحث‌های جاری درون دولت لبنان درباره موضع‌گیری رسمی در برابر بحران ترسیم مرزها با اسرائیل، به خبرگزاری «رویترز» گفته‌اند که بیروت درصدد است که از خط مرزی دریایی 29 کوتاه بیاید.

این منابع گفته‌اند که «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان، صبح امروز (سه‌شنبه 14 ژوئن) با «آموس هوکشتاین»، نماینده امریکا برای وساطت میان لبنان و اسرائیل در مذاکرات ترسیم مرزهای آبی، دیدار می‌کند.

به گفته این منابع، عون در این دیدار پیشنهاد نهایی لبنان برای حل اختلافات را با وی در میان خواهد گذاشت.

بر اساس این گزارش، پیشنهاد لبنان شامل عقب‌نشینی از خط مرزی 29 و اکتفا به خط مرزی 23 با 300 کیلومتر مربع بیشتر که شامل میدان گازی قانا می‌شود و انصراف از میدان گازی کاریش می‌شود.

منطقه مورد مناقشه لبنان و اسرائیل کجاست و چه اهمیتی دارد؟

این مقامات افزوده‌اند که عون خواستار ازسرگیری فوری مذاکرات دوجانبه و توقف اقدامات حفاری اسرائیل در میدان گازی کاریش تا تعیین تکلیف مذاکرات خواهد شد.

مذاکرات فنی لبنان و اسرائیل برای ترسیم مرزهای آبی و تقسیم ثروت‌های گازی مدیترانه از اکتبر 2020 زیر نظر سازمان ملل و با وساطت امریکا برگزار شد.

در ماه مه گذشته، لبنان منطقه مورد مناقشه را از خط 23 به خط 29 مرزی تغییر داد و منطقه مورد مناقشه 1400 کیلومتر مربع افزایش یافت. در پی این تصمیم لبنان، مذاکرات متوقف شد.

اسرائیل هفته گذشته یک کشتی حفاری به میدان گازی کاریش ارسال کرد که با موضع‌گیری اعتراضی لبنان مواجه شد. بیروت در اعتراض به این اقدام اسرائیل خواستار حضور فوری نماینده امریکا شد.

آموس هوکشتاین روز گذشته به بیروت رسید و قرار است امروز با رئیس جمهوری لبنان دیدار کند.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا