اجتماعیخبر اولسیاسی

“عراق از تشنگی می‌میرد”؛ پویش کاربران عراقی برای بحران آب

کاربران شبکه‌های اجتماعی در عراق با راه انداختن هشتگ "#العراق_يموت_عطشا" (عراق از تشنگی می‌میرد)، با انتقاد از ترکیه و ایران در ایجاد بحران آب در این کشور، خواستار رسیدگی فوری به این بحران شدند.

میدل ایست نیوز: کاربران شبکه‌های اجتماعی در عراق با راه انداختن هشتگ “#العراق_يموت_عطشا” (عراق از تشنگی می‌میرد) خواستار رسیدگی فوری به بحران آب در این کشور و فشار آوردن بر نهادهای دولتی برای انجام اقدامی جدی در این باره شدند.

کاربران عراقی در مطالب خود همچنین نسبت به خطر بی‌توجهی به ایجاد بحران آب از سوی کشورهای همسایه، افزایش بیابان‌زایی در عراق و خشک شدن دریاچه‌ها و رودخانه‌ها در این کشور، هشدار دادند.

علی المحمود از فعالان سیاسی عراق در این خصوص در صفحه توئیتر خود نوشت که منابع آبی عراق حقی قانونی است که دولت‌های متوالی نتوانستند آن را حفظ کنند و باید این دولت‌ها که سدسازی نکردند و منابع آبی را حفظ نکردند، مسیر را اصلاح کنند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه قهرمانانی در عراق هستند که می‌توانند حق عراق در آب را از کشورهای همسایه بگیرند، نوشت که عراق دارد از تشنگی می‌میرد، کشورم را نجات بدهید.

صالح الحمدانی از چهره‌های رسانه‌ای عراق هم در توئیتر خود نوشت که همانطور که وزیر منابع آبی می‌گوید که ایران (نسبت به پرونده آب عراق) بی‌توجهی می‌کند و ترکیه نیز جدیت از خود نشان نمی‌دهد، باید دولت به وزارت منابع آبی برای بین‌المللی کردن مساله حق‌آبه عراق کمک کند.

الحمدانی همچنین خواستار فشار بر ایران و ترکیه از طریق اهرم مبادلات تجاری گسترده با این دو کشور شد و تاکید کرد که تلاش‌های تنها یک وزارتخانه به هیچ وجه بحران آب در عراق را حل نخواهد کرد.

عمر الجبوری، روزنامه‌نگار عراقی نیز در حساب توئیتر خود نوشت که امتیازی که باعث شد تا عراق مهد تمدن‌ها باشد و بزرگترین امپراطوری‌های دوران در آن شکل بگیرد به دلیل وجود دو رود دجله و فرات بود و اگر این دو رودخانه نبودند، عراق صحرایی بود که هیچ نامی از آن در پهنه گیتی وجود نداشت.

وی افزود که با خشک شدن دجله و فرات، 40 میلیون عراقی دیگر نمی‌توانند در این کشور زندگی کنند.

سازمان ملل نیز پیشتر با اعلام هشدار نسبت به اینکه سطح رودخانه‌های دجله و فرات در عراق تا 73 درصد کاهش پیدا می‌‌کند، خواستار انجام گفت‌وگوهای عراق با همسایگان خود درباره تقسیم منابع آبی شده بود.

مدیر منطقه‌ای برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد هم درباره بحران آب در عراق گفته که این کشور شاهد کمبود بارش باران و تاثیر آن بر سطح رودخانه‌های دجله و فرات به میزان 73 درصد است و سرعت افزایش دمای هوا در عراق 7 برابر بیشتر از نرخ جهانی است.

وزارت منابع آبی عراق هم پیشتر تهدید کرده بود که برای حل بحران آب در این کشور در پی توقف کامل رهاسازی آب به سوی عراق توسط ایران و همچنین اقدام ترکیه در کاهش حق‌آبه عراق، پرونده آب این کشور را به شورای امنیت ارجاع خواهد داد.

عراق در حال حاضر شاهد کمبود شدید آب است؛ بحرانی که منجر به خشک شدن دریاچه‌ها و باتلاق‌های این کشور شده و از سویی سطح رودخانه‌های دجله و فرات که از ترکیه سرچشمه می‌گیرند از زمان بهره‌برداری از “سد الیسو” بسیار کاهش یافته است.

خشک شدن کامل رودخانه‌هایی که از ایران سرچشمه می‌گیرند و به سمت استان دیالی در شرق بغداد، حرکت می‌کنند از دیگر بحران‌های زیست محیطی عراق است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا