خبر اولسیاسی

تجلیل الحکیم از الحشد الشعبی به عنوان نهادی ملی و پرافتخار در عراق

رهبر جریان حکمت ملی عراق الحشد الشعبی را یک نهاد نظامی و ملی پرافتخار خواند و خواستار ادامه حمایت از الحشد الشعبی و توسعه این نهاد برای پشتیبانی از عراق شد.

میدل ایست نیوز: سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق امروز جمعه در بغداد در مراسمی که با حضور هواداران این جریان به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم الحرام برگزار شد، سخنرانی کرد و به برخی مسائل مهم داخلی و منطقه‌ای پرداخت.

الحکیم در سخنرانی خود از همه نیروهای سیاسی خواست تا با عبور از اختلافات قبل، روی به سوی گفت‌وگویی جدی و مسئولانه بیاورند و صفحه جدیدی از اعتماد متقابل و همکاری ملی مشترک را برای اتخاذ تصمیمات راهبردی باز کنند.

الحکیم افزود که ما در برابر تلاش‌های کینه‌توزانه و فتنه‌ها و نیز تلاش برای کشاندن جوانانمان به درگیری‌ها و هرج و مرج، دست بسته نخواهیم نشست.

وحدت عراق خط قرمز است

رهبر جریان حکمت ملی عراق با تاکید بر اینکه وحدت عراق خط قرمز است و هرگز نسبت به آن کوتاهی نخواهد شد، گفت که هرگز اجازه نخواهیم داد اختلافات و چالش‌ها و شرایط حساس کشور باعث تحقق اهداف خبیث عده‌ای شود.

الحکیم همچنین چهره‌های سیاسی و تمامی افراد ذی‌ربط را به تمرکز بر مقابله با بحران‌ها علیه امنیت و یکپارچگی عراق و نیز ترک اختلاف سیاسی و پیروی از قانون فراخواند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در ادامه الحشد الشعبی را یک نهاد نظامی و ملی پرافتخار خواند و فرا رسیدن سالگرد تاسیس آن را که همراه با افتخارات و قهرمانی‌هاست گرامی داشت.

وی همچنین خواستار ادامه حمایت از الحشد الشعبی و توسعه این نهاد برای پشتیبانی از عراق شد.

الحکیم در ادامه توصیه‌هایی را برای حل مشکلات موجود در صحنه سیاسی عراق مطرح کرد از جمله اینکه برای انتخاب شخص رئیس جمهور یک سازوکار واضح و علنی وجود داشته باشد و این انتخاب در پشت درهای بسته صورت نگیرد و نیروهای سیاسی کردستان عراق یا بر روی یک نامزد توافق کنند یا با دو نامزد به مجلس بروند و کار را به رای گیری پارلمان  بسپارند همانطور که در انتخاب نخست وزیر توسط نیروهای چارچوب هماهنگی با مسئولیت پذیری و از خودگذشتگی بالا از سوی سران ردیف اول و تعدادی از رهبران ردیف دوم این مساله اتفاق افتاد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین از دولت آینده خواست برنامه‌ای واضح، قانع کننده و قابل اجرا با جدول زمانبندی ارائه کند و برای اجرای اولویت‌ها متعهد شود.

الحکیم همچنین تاکید کرد که همه نیروهای سیاسی عراق باید انسجام و تفاهم در پرونده‌های ملی را ضروری بدانند و از دولت آینده با یک نگاه یکسان حمایت کنند.

اصلاح قانون انتخابات

وی همچنین خواستار اصلاح قانون انتخابات به نحوی شد که ضمن حفظ حقوق طبقات و گروه‌های مختلف، عراق بتواند از بن بست سیاسی رهایی پیدا کند.

الحکیم یکی از اولویت های دولت آینده را هم اصلاحات اقتصادی دانست و گفت شکی نیست که در اقتصاد رانتی عراق نقص ساختاری وجود دارد و نیاز است تا منابع جایگزین نفت تقویت شوند و در بخش های کشاورزی، صنعت، گردشگری و سرمایه گذاری یک انقلاب رخ دهد و گام‌های انجام شده به اطلاع عموم مردم برسد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق افزود که مجلس نمایندگان هم باید با کمیسیون های تخصصی خود به کمک دولت بیاید و بر اجرای طرح های اعلام شده در سقف زمانی مشخص نظارت کند.

وی بر اهمیت توجه به تقویت نهادهای امنیتی و نظامی در همه اشکال آن شامل ارتش، پلیس، الحشد الشعبی، پیشمرگه و غیره بر اساس ارزش های حرفه‌ای و میهن دوستی به موازات تسلیح و آموزش آنان تاکید کرد.

اشتغال جوانان و مبارزه با فساد باید اولویت دولت آینده باشد

الحکیم همچنین ایجاد اشتغال برای جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و همچنین مبارزه جدی با فساد در تمامی شکل‌های آن را از اولویت های دولت آینده عراق دانست و همکاری میان دستگاه قضایی این کشور و دولت را عاملی مهم برای مبارزه با فساد دانست.

رهبر جریان حکمت ملی عراق یادآور شد که 60 درصد جمعیت این کشور را جوانان 18 تا 24 ساله تشکیل می دهند و این افراد اکثریت عراق را نمایندگی می کنند و باید به حرف آنان گوش سپرد و برای مشکلات آنان برنامه های راهبردی و صحیح تنظیم کرد.

نمی توان در برابر نقض حاکمیت عراق سکوت کرد

الحکیم در خصوص حملات به خاک عراق هم گفت که ما همچنان شاهد نقض آشکار حاکمیت عراق هستیم و بارها تاکید کرده ایم ما نمی خواهیم فضای روابط عراق با همسایگانش به ویژه به دلیل وجود روابط تاریخی، فرهنگی و اقتصادی دچار مشکل شود.

وی تاکید کرد که ما خواهان صلح و امنیت با همه هستیم ولی شرط آن این است که به حساب کرامت عراق تمام نشود زیرا زندگی بدون کرامت هیچ ارزشی ندارد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با تاکید بر اینکه نمی توان در برابر جنایتی که چند روز در استان دهوک قبل رخ داد، سکوت کرد یا نسبت به آن بی تفاوت بود، گفت سلسله حملات نظامی ترکیه در خاک عراق با وجود اینکه مشخص شد تفاهمی با طرف ترکیه ای که به آن اجازه حضور نظامی در داخل خاک عراق را بدهد و یا دلیل قانونی برای استقرار پایگاه های ترکیه وجود داشته باشد، ادامه دارد.

وی تاکید کرد که پرونده های حساس نیازمند راه حل های سریع است و مشکلات با صحبت و بیانیه محکومیت حل نمی شود بلکه به راه حل و نگاه قاطع نیاز دارد و باید نسبت به آنچه که امنیت و حاکمیت عراق را تهدید و نقض می کند، قاطع باشیم.

نیاز به توازن بین المللی در سیاست خارجی

الحکیم در ادامه با بیان اینکه تحولات سریعی در منطقه در حال وقوع است و عراق در قلب این تغییرات قرار دارد و باید روشی مشخص در سیاست خارجی داشت، گفت که فرصت های زیادی وجود دارد که عراق می تواند از طریق روابط خوب خود از آنها استفاده کند، زیرا موقعیت جغرافیایی و عمق تاریخی عراق شرایط لازم برای انجام این کار را به آن می دهد.

وی همچنین تاکید کرد که عراق می تواند با تقویت گفتگو، زبان درگیری در منطقه را به زبان همکاری تبدیل کند.

نمی‌پذیریم امنیت همسایگان عراق تهدید شود

رهبر جریان حکمت ملی عراق در عین حال گفت که نمی پذیریم که امنیت همسایگان ما چه ترکیه و چه غیر از آن از طریق حضور گروه هایی که امنیت آنها را از داخل خاک عراق تهدید می کنند به خطر بیافتد، زیرا قانون اساسی عراق هم اجازه نمی دهد که عراق محلی برای حضور تروریسم باشد.

الحکیم دولت آینده عراق را نیز به تقویت روابط منطقه‌ای و بین‌المللی با همه طرف‌ها به دور از محوربندی و صف‌بندی فراخواند و تحکیم این روابط را به نفع دولت و منافع آن دانست.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا