سیاسی

الکاظمی: امانت ملی و کشور را با وضعیت بهتری نسبت به گذشته تحویل می‌دهم

نخست وزیر سابق عراق گفت که کشور را با وضعیت بهتری و در حالی که دارای بالاترین رشد اقتصادی در سطح کشورهای عربی است تحویل می دهد.

میدل ایست نیوز: مصطفی الکاظمی، نخست وزیر سابق عراق در بیانیه ای پس از رای اعتماد به کابینه السودانی نخست وزیر و دولت جدید عراق، مطالبی را بیان کرد.

براساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، وی گفت که امانت ملی را به محمد شیاع السودانی تحویل می دهد و ضمن آرزوی موفقیت برای او به نیروهای سیاسی توصیه کرد از دولت جدید در جهت ثبات، رشد و دفاع از دموکراسی و حقوق بشر و در معرض اعتراض، فشار و باج خواهی قرار نگرفتن اعضای دولت، حمایت کنند.

وی افزود که با افتخار در حالی این امانت را تحویل می دهم که کشور نه تنها وضعیت بهتری دارد بلکه اقتصاد عراق دارای بالاترین رشد در سال 2022 در سطح کشورهای عربی با نرخ 9.3 درصدی براساس آمارهای صندوق بین المللی پول است در حالی که اقتصاد جهان با رکود گسترده ای مواجه است.

الکاظمی افزود که در حالی دولت را تحویل گرفتیم که ذخایر نقدی کشور 49 میلیارد دلار بود و اکنون به 85 میلیارد دلار رسیده و ذخایر طلا نیز از 95 تن به 134 تن افزایش یافته است.

وی تصریح کرد که خزانه تقریبا خالی بوده و حتی امکان پرداخت حقوق کارکنان وجود نداشت و امروز خزانه دولت بحمد الله پر و در انتظار بودجه ای مسئولانه و پاکدست برای پرداخت منابع در سازندگی میهن و سرمایه گذاری برای شهروندان عراق است.

نخست وزیر سابق عراق گفت که یکی از مهم ترین اولویت های ما حفظ اموال عمومی و افزایش موجودی خزانه و ذخایر بود و نه هدر دادن اموال مردم آنطور که برخی با هدف منحرف کردن مسئولیت عاملان حقیقی فساد ترویج می کنند و به دنبال ایجاد غوغا هستند تا فرصتی برای دستکاری داشته باشند این در حالی است که دولت من تنها به مدت 6 ماه دارای بودجه بود.

وی افزود که بحران اقتصادی به اقدامات عقلانی بلندمدت نیاز دارد که ما پایه های آن را نهادیم و امیدواریم برای حمایت از آینده نسلهایمان ادامه یابد.

الکاظمی اظهارداشت که تحقق همبستگی سیاسی برای حمایت از پروژه های استراتژیک همانند بندر فاو که اخیرا شاهد اقدامات گسترده ای بود و پروژه های گاز، انرژی، انرژی جایگزینی، بیمارستان ها، مدارس، پروژه های بازسازی و مسکن که اجرا شده یا در حال انجام است، ضروری به شمار می رود و حفظ سطح رشد اقتصادی و توسعه آن به همکاری همه با روح برادری و نه درگیری که کشور و توانایی های آن را تضعیف می کند و فرصت ها برای تحقق آرمان های ملت را از بین می برد، نیاز دارد.

وی در خصوص اوضاع امنیتی گفت که در حالی کشور را تحویل می دهیم که اوضاع امنیتی منسجمی وجود دارد که در آن بقایای ترورسم از بین رفته و نیروهای امنیتی تقویت شده اند و رده بندی ارتش عراق از 57 به 34 رسیده است.

الکاظمی با اشاره به اینکه بحران اجتماعی همراه با تظاهرات اکتبر و پس از آن بی اعتمادی را در میان مردم و دستگاه های امنیتی تثبیت کرده بود گفت که برای احیای اعتماد میان دو طرف و برخورد مسالمت آمیز با تظاهرات کنندگان و ممنوعیت استفاده از خشونت و سلاح تلاش بسیاری شده است.

نخست وزیر سابق عراق گفت که دولت او انتخاباتی عادلانه و سالم به گواهی و تحسین همگان در داخل و در سطح بین المللی برگزار کرد.

وی تصریح کرد که در حالی دولت را تحویل می دهیم که عراق محل تقدیر فزاینده منطقه ای و بین المللی است و مقصدی برای حل اختلافات پیچیده شده است که کنفرانس های منطقه و بین المللی همچون کنفرانس بغداد برای شراکت و همکاری در آن برگزار می شود.

وی افزود که دولتش همکاری گسترده ای با کشورهای برادر عراق و همسایگانش و با جامعه بین الملل داشته است.

منبع
نخست وزیری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا