اقتصادی

برنامه چهار ساله عراق برای توقف سوزاندن گاز

وزارت نفت عراق از ایجاد طرحی برای سرمایه گذاری گاز و توقف کامل سوزاندن آن طی چهار سال آینده خبر داد.

میدل ایست نیوز: وزارت نفت عراق از ایجاد طرحی برای سرمایه گذاری گاز و توقف کامل سوزاندن آن طی چهار سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «حیان عبدالغنی» وزیر نفت عراق گفت: این وزارتخانه توسعه فرآیند تولید نفت و گاز و افزایش ظرفیت تولید را مطابق با موقعیت عراق در بازارهای جهانی به عهده گرفته است.

سوزاندن گاز به دلیل دشواری بهره برداری از آن و سرمایه گذاری در آن، همواره یکی از مشکلات عراق بوده است. بر اساس داده های قبلی وزارت نفت عراق، میانگین سوخت روزانه گاز 700 فوت مکعب است.

وزیر نفت گفت: این وزارت طرح هایی برای گاز اشتعالی دارد و طرحی نیز برای سرمایه گذاری در دست است که تمام گاز موجود را شامل می شود تا به طور کامل از اشتعال آن جلوگیری شود.

وی افزود: بر اساس این طرح، پس از چهار سال دیگر شاهد گاز سوزی نخواهیم بود و نتایج آن در سال اول عمر دولت به ویژه در برخی از میادین جنوبی قابل مشاهده خواهد بود.

در 27 اکتبر گذشته، مجلس نمایندگان پس از یک سال انسداد سیاسی که در پی انتخابات اکتبر 2021 بر عراق حاکم شد و تنش هایی که به درگیری مسلحانه تبدیل شد، به دولت «محمد شیاع السودانی» رای اعتماد داد.

وزیر نفت به جزئیات این طرح اشاره ای نکرد، اما جداسازی گاز از نفت از طریق تاسیسات تخصصی در هنگام استخراج نفت خام، یکی از مهمترین شیوه های بهره برداری از گاز به شمار می رود.

عراق با میانگین تولید روزانه 4.6 میلیون بشکه نفت و در ضمن تلاش برای افزایش تولید به 6 میلیون بشکه در روز قبل از سال 2027، دومین تولید کننده بزرگ نفت خام پس از عربستان، در اوپک است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا