خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

تاثیر لغو روادید بر روابط روسیه و کشورهای شورای همکاری

مسکو طی سال های اخیر، مجموعه تسهیلاتی را برای ورود برخی شهروندان کشورهای عضو شورای همکاری به روسیه در نظر گرفته؛ مساله ای که نشانه ای از آغاز مرحله جدیدی از روابط دوجانبه است.

میدل ایست نیوز: روابط کشورهای عضو شورای همکاری و روسیه طی سال های اخیر شاهد تحولات قابل ملاحظه ای بوده به گونه ای که سفرهای متقابل مقامات بلندپایه و نشست های مشترک بسیاری میان طرفین صورت گرفته و بر سر تداوم همکاری و هماهنگی در زمینه های مختلف منطقه ای و بین المللی دارای اهمیت مشترک توافق شده است.

به گزارش الخلیج آنلاین، کشورهای عضو شورای همکاری طی دوره گذشته 5 نشست مشترک در سطح وزارتی برای گفت وگوی استراتژیک با روسیه برگزار کردند که نخستین آن، نوامبر 2011 در ابوظبی بود و طی آن یادداشت تفاهمی برای ساماندهی سازوکارهای گفت وگوی استراتژیک فیمابین امضا شد.

لغو روادید

روسیه در تاکید بر تمایل خود برای تقویت روابط با کشورهای عضو شورای همکاری، اعلام کرد که قصد دارد بر سر سیستم جدیدی برای لغو روادید با اکثر کشورهای عضو شورای همکاری اقدام کند.

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه 16 دسامبر 2022 با اشاره به این مساله، سطح روابط بین مسکو و کشورهای شورای همکاری را تحسین کرد و گفت که روابط ما به صورت بسیار خوب گسترش می یابد و سفرهای متقابل تاجران انجام می شود، معتقدم ما می توانیم با یکدیگر همکاری کنیم.

یوگنی ایوانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز 15 ژانویه گفت که مسکو در حال آماده سازی توافقنامه ای برای لغو روادید با 4 کشور عضو شورای همکاری از جمله عربستان است.

وی افزود که در حال حاضر پیش نویس توافقنامه لغو روادید با عربستان، بحرین، کویت و عمان آماده می شود.

معاون وزیر امور خارجه روسیه اشاره کرد که در حال حاضر شهروندان بیش از 60 کشور می توانند بدون روادید وارد روسیه شوند.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان اخیرا اعلام کرد که روابط بین عربستان و روسیه گسترش یافته و این مساله باید از طریق گفت وگو انجام شود، مساله ای که به عربستان برای میانجیگری در پرونده های آزادسازی اسرا کمک کرده است.

تسهیلات پیشین

مسکو طی سال های اخیر، مجموعه تسهیلاتی را برای ورود برخی شهروندان کشورهای عضو شورای همکاری به روسیه در نظر گرفته؛ مساله ای که نشانه ای از آغاز مرحله جدیدی از روابط دوجانبه است.

توافقنامه لغو متقابل شرایط روادید بین روسیه و امارات از 17 فوریه 2019 وارد فاز اجرایی شد.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده بود که شهروندان روسیه و امارات که گذرنامه معتبر دارند و قصدی برای کار، تحصیل یا اقامت در دو کشور را ندارند، از دریافت روادید معاف هستند و می توانند بدون روادید به مدت 90 روز و 180 روز در کل دوره وارد کشور شوند و اقامت داشته باشند.

سفارت قطر در مسکو در فوریه 2020 اعلام کرد که روسیه به شهروندان قطری بدون روادید خوشامد می گوید و این اقدام در چارچوب تلاش های مشترک برای تقویت روابط بین دو کشور صورت گرفته است.

در بیانیه سفارت قطر در مسکو آمده بود که این تصمیم به کاهش موانع اقامت شهروندان دو کشور منجر می شود. دو کشور پیشتر در 27 دسامبر 2019 توافقنامه لغو متقابل شرایط روادید امضا کرده بودند.

سفارت قطر 23 فوریه توضیح داده بود که شهروندان دو کشور می توانند بدون روادید و حداکثر تا 90 روز به شرط اینکه هدفشان از سفر کار، تحصیل یا اقامت دائمی نباشد، سفر کنند.

روسیه در 19 اکتبر نیز اعلام کرد که شهروندان عربستان، بحرین، کویت و عمان می توانند با دریافت روادید الکترونیکی که چند دقیقه به طول می انجامد، به این کشور سفر کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در ماه مه سال گذشته به عمان و سپس بحرین و عربستان رفت.

وی در ریاض در پنجمین دور از گفت وگوی استراتژیک بین روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری با حضور وزرای امور خارجه شورای همکاری شرکت کرد.

این دور از گفت وگوهای استراتژیک از آنجا که با جنگ روسیه و اوکراین همزمان شده بود و پیش از سفر جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا به عربستان بود، اهمیت ویژه ای داشت.

توسعه روابط

بدر العتیبی، نویسنده و روزنامه نگار گفت که در صورتی که سیستم ورود شهروندان شورای همکاری به روسیه بدون روادید تصویب شود، این اقدام، نقش بسزایی در تقویت و توسعه روابط بین دو طرف در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خواهد داشت.

وی در گفت وگویی با الخلیج آنلاین بیان کرد که رایزنی های یک جانبه ای از سوی روسیه با برخی کشورهای عضو شورای همکاری صورت گرفته است، روسیه پیشتر از بحرین فعالسازی سیستم ورود بدون روادید شهروندان دو کشور را خواستار شده بود.

العتیبی افزود که بر سر ایجاد سیستم ورود بدون روادید با اکثر کشورهای عضو شورای همکاری مذاکره خواهد شد اما تصویب این سیستم به میزان حمایت هر یک از کشورهای شورای همکاری بستگی دارد و هر زمان که این امر محقق شود، سیستم مذکور نیز تصویب می شود.

این نویسنده و روزنامه نگار تاکید کرد که کشورهای عضو شورای همکاری برای متنوع سازی ائتلاف های خود تلاش می کنند و شاخص هایی از پیشرفت روابط شورای همکاری و روسیه وجود دارد.

وی افزود که حجم تجارت بین روسیه و کشورهای شورای همکاری از حدود 3 میلیارد دلار در سال 2016 به بیش از 5 میلیارد دلار در سال 2021 افزایش یافت.

العتیبی با اشاره به اینکه ریاض و مسکو، ائتلاف اوپک پلاس را برای تحقق ثبات در بازارهای نفت رهبری می کنند، بیان کرد که تقویت روابط با روسیه مورد نظر است و تصمیم کشورهای شورای همکاری در گسترش روابط با روسیه از منافع عالی آن کشورها و شهروندانشان نشات می گیرد.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا