اقتصادیخبر اولسیاسی

ائتلاف فتح: اراده سیاسی برای تصویب قانون نفت و گاز موجود است

فراکسیون ائتلاف فتح در مجلس عراق تأکید کرد که اراده سیاسی لازم برای تصویب قانون نفت و گاز وجود دارد.

میدل ایست نیوز: فراکسیون ائتلاف فتح در مجلس عراق تأکید کرد که اراده سیاسی لازم برای تصویب قانون نفت و گاز وجود دارد.

به گزارش «المعلومه»، «محمد البلداوی» نماینده مجلس عراق از ائتلاف فتح، تأکید کرد که قانون نفت و گاز قانون بسیار مهمی است که تصویب آن به اختلافات بغداد و اربیل پایان می‌دهد و می‌تواند مکمل توافقاتی باشد که به تشکیل دولت جدید عراق انجامید.

وی گفت که اراده سیاسی لازم برای تصویب این قانون فراهم است و افزود که در جلسه اخیر اعضای ائتلاف «قوی الدوله» این قانون بررسی و توافق شد که در دوره کنونی مجلس تصویب شود.

پیش از این کمیسیون نفت و گاز مجلس نمایندگان عراق تأکید کرده بود که منتظر اعلام نظر دولت برای آغاز بررسی نسخه نهایی این قانون است.

هفته گذشته، «مسرور بارزانی»، رئیس دولت ایالتی اقلیم کردستان عراق، در حاشیه نشست اقتصادی داووس، گفت: «توافق کرده‌ایم که همه فشارها بر اقلیم کردستان متوقف شود، این فشارها هم‌اکنون متوقف شده و منتظر تصویب نهایی قانون نفت و گاز هستیم».

وی که هفته گذشته به بغداد سفر کرده و با نخست‌وزیر عراق مذاکره کرده بود، خبر داد که دولت فدرال عراق متعهد شده است که در حال حاضر اقدامات قضائی خود برای به دست گرفتن درآمدهای نفتی و گازی اقلیم کردستان عراق را متوقف کند.

بارزانی تأکید کرد تا زمان تصویب نهایی قانون نفت و گاز، دو طرف در اداره میدان‌های نفتی و درآمدهای نفتی همکاری می‌کنند.

رئیس دولت ایالتی کردستان عراق در پاسخ به این سؤال که توافق بر سر قانون نفت و گاز چه زمانی انجام می‌شود، گفت: «تا چند ماه آینده انجام می‌شود» و ادامه داد که پیش‌تر بر سر جدول زمانی 6 ماهه برای تصویب این قانون توافق شده بود «اما نمی‌دانم که زمان چقدر واقع‌بینانه باشد، به هر حال امیدوارم هرچه سریع‌تر توافق انجام شود».

سال گذشته، در پی حکم دادگاه فدرال عراق درباره غیر قانونی بودن قانون نفت و گاز اقلیم کردستان عراق و ضرورت انتقال همه قراردادها و درآمدهای نفتی و گازی اقلیم به بغداد، اختلافات میان دو طرف درباره این درآمدها شدت گرفته بود.

منبع
المعلومه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا