اقتصادیخبر اول

سرمایه‌گذاری عظیم عربستان برای تبدیل شدن به قطب تولید خودروی برقی

عربستان سعودی با میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در تولید خودروی برقی، در پی تبدیل شدن به یکی از 5 تولیدکننده بزرگ این خودروها در جهان است.

میدل ایست نیوز: عربستان سعودی با میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در تولید خودروی برقی، در پی تبدیل شدن به یکی از 5 تولیدکننده بزرگ این خودروها در جهان است.

بر اساس گزارش «فایننشال تایمز»، عربستان سعودی در پی سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار برای تولید سالانه 500 هزار دستگاه خودروی برقی تا سال 2030 است.

شرکت «سیر» که مسئول این پروژه شده قرار است از سال 2025 خودروهای خود را با قیمت رقابتی به بازار عرضه کند. این شرکت با همکاری مجموعه‌های فناوری Foxconn  تایوان و شرکت ژاپنی «بی ان دبلیو» این پروژه را اجرا می‌کند.

شرکت «سیر» می‌کوشد که سالانه 170 هزار دستگاه در عربستان تولید کند. از سوی دیگر، شرکت «لوسید موتورز» در امریکا نیز که عربستان بیشتر سهام آن را خریده 150 هزار خودروی برقی در سال تولید می‌کند.

شرکت خودروی برقی عربستان «سیر» در نوامبر گذشته اعلام کرد که یک کارخانه صنعتی در نزدیکی جده در غرب عربستان را توسعه خواهد بخشید و تأکید کرد که یک زمین به وسعت صد هکتار در شهرک اقتصادی ملک عبدالله به ارزش 96 میلیون دلار خریداری کرده است.

عربستان امیدوار است که با انتقال به انرژی‌های پاک فرصت بیشتری برای موفقیت در عرضه خودروهای برقی داشته باشد به خصوص که بازار خودروها با سوخت فسیلی به دست امریکا و ژاپن و اروپاست.

از آرامکو تا اپل؛ سرمایه گذاری عربستان در تکنولوژی های جدید

به گفته سازمان بین‌المللی انرژی برای تحقق هدف وضعیت کربن خنثی در سال 2050، باید 60 درصد خودروها تا سال 2030 برقی شوند.

یک مقام عربستانی در این باره گفت که هم‌اکنون فضای بیشتری برای ورود به بازارهای تولید خودروی برقی در مقایسه با تولید خودروها با سوخت فسیلی وجود دارد و استفاده از این فرصت باعث می‌شود که عربستان به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروی برقی در کنار چین و آلمان و امریکا تبدیل شود.

علاوه بر این، عربستان با ثروت کلان خود می‌تواند بسیاری از کارخانه‌های صنایع تولید خودروهای برقی را هم خریداری کند.

این تلاش‌ها بخشی از طرح بزرگ ولیعهد عربستان برای متنوع کردن منابع درآمد و کاهش وابستگی به نفت است.

«طارق فضل الله» مدیرعامل شرکت «نومورا» برای مدیریت منابع مالی در خاورمیانه، تأکید می‌کند که تولید خودروی برقی باعث کاهش شدید هزینه واردات عربستان می‌شود.

به گفته وی 15 درصد واردات عربستان به بخش حمل و نقل مربوط می‌شود و تولید داخلی خودرو به معنای صرفه‌جویی فراوان در ارز است.

علاوه بر این، در برنامه‌ریزی چشم انداز 2030 عربستان، این کشور در پی آن است که تا سال 2030 دست‌کم 30 درصد خودروها در ریاض برقی شده باشند و این کشور یکی از 5 تولیدکننده بزرگ خودروی برقی در جهان باشد.

شرکت «سیر» امیدوار است که تا سال 2034 بتواند 8 میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی عربستان را تأمین کند.

با این همه، تولید خودروهای برقی با چالش‌هایی از جمله کمبود قطعات الکترونیک و گرانی مواد اولیه مواجه است.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا