اقتصادیخبر اول

کاهش 39 درصدی درآمدهای غیر نفتی عراق در سال 2022

با وجود بحث هایی که در دولت سابق عراق درباره ضرورت افزایش درآمدهای غیرنفتی وجود داشت، آمار و ارقام در سال 2022 نشان‌دهنده کاهش حجم این درآمدهاست.

میدل ایست نیوز: با وجود بحث هایی که طی دوران نخست وزیری «مصطفی الکاظمی» درباره ضرورت افزایش درآمدهای غیرنفتی وجود داشت، آمار و ارقام در سال 2022 نشان‌دهنده کاهش حجم این درآمدهاست.

«نبیل المرسومی» کارشناس اقتصادی در گفتگو با پایگاه «یس عراق» این مسئله را یک گام به عقب توصیف کرد و گفت که درآمدهای نفتی در سال 2021، 96.6 هزار میلیارد دینار و درآمدهای غیرنفتی 12.4 هزار میلیارد دینار بوده که در نتیجه نسبت درآمدهای غیر نفتی به کل درآمدها 11 درصد بوده است.

همچنین در سال 2022، حجم درآمدهای نفتی به 154 هزار میلیارد دینار و حجم درآمدهای غیر نفتی 7.6 هزار میلیارد دینار بوده که در نتیجه نسبت درآمدهای غیر نفتی به درآمدهای کل فقط 5 درصد بوده است.

المرسومی توضیح داد که کاهش میانگین درآمدهای غیرنفتی از تمام درآمدها از 11 درصد در سال 2021 به 5 درصد در 2022 صرفا مرتبط با افزایش شدید درآمدهای نفتی نیست و کاهش درآمدهای غیرنفتی نیز از 12.4 هزار میلیارد دینار در سال 2021 به 7.6 هزار میلیارد دینار یعنی به میزان 39 درصد، در این موضوع نقش دارد.

وی معتقد است که این موضوع می تواند دلیلی بر شکست تلاش های اطلاحی دولت در تنوع بخشی به منابع درآمدی عراق باشد که به نوبه خود چالش بزرگی برای دولت «محمد شیاع السودانی» و اجرای برنامه آن به شمار می آید.

یکی از بندهای برنامه دولت عراق کاهش نقش درآمدهای نفتی به درآمدهای عمومی به میزان 80 درصد اشاره دارد و این به معنای افزایش میانگین درآمدهای غیرنفتی به 20 درصد از کل درآمدهای عمومی طی این سه سال است.

همچنین در تلاش برای دستیابی به علت کاهش درآمدهای نفتی سال 2022 در مقایسه با 2021، می توان به اقدام دولت برای اجرای سیاست «به صفر رساندن» عوارض گمرکی تمام کالاهای وارداتی به منظور مهار قیمت ها اشاره کرد که در دسامبر 2021 آغاز شد و تا کنون ادامه دارد.

منبع
يس عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا