اجتماعی

آداب خاص ماه رمضان در عربستان

روشن کردن آتش بر سقف منازل برای اعلام آغاز ماه مبارک رمضان، آویختن تزیینات و فانوس های بزرگ پس از دیدن هلال ماه و توزیع وعده های سبک افطار در خیابان ها از جمله آداب و ‌‌رسوم این ماه در عربستان است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه کشکول، با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان آداب و رسوم ویژه ماه مبارک آغاز می شود و این آداب و رسوم در هر کشوری متفاوت است.

در ماه مبارک رمضان در عربستان، تعداد مسافرانی که به این کشور سفر می کنند به علت وجود اماکن مقدس مانند مسجد الحرام یا مسجد نبوی یا مکان های دفن پیامبر و اصحاب ایشان و مکان های زیبای تاریخی دیگر افزایش می یابد.

انجام مناسک عمره در ماه مبارک رمضان افزایش می یابد، زیرا برابر با صواب یک حج کامل است و این بهترین چیزی است که بنده می تواند نصیب خود کند.

به نوشته وبگاه رحّال، ماه مبارک رمضان در کشور عربستان سعودی رنگ و بوی خاصی دارد؛ چنان که مسلمانان برای ادای نمازی که برابر با صد هزار نماز است به حرمین شرفین می آیند و از آداب و رسوم خاص کشور عربستان در ماه مبارک رمضان، خوردن خرما و رطب و آب هنگام اذان و افطار است که فک الریق یا فکوک الریق(باز کردن روزه) نامیده می شود و پس از اتمام نماز مغرب همه می روند تا افطار اصلی را صرف کنند.

در راس غذاها، باقلاء با روغن حیوانی یا روغن زیتون است و پس از آن همه برای ادای نماز عشاء و تراویح راهی مسجد می شوند و در بسیاری از مساجد، امام جماعت درسی دینی می دهد و همچنین از آداب و رسوم مبارک ماه رمضان در عربستان، توزیع وعده های سبک افطار بر سر چراغ قرمزهای خیابان ها است برای روزه دارانی که از زمان افطار آنها گذشته و هنوز در راه خانه هایشان هستند و این کار در عمل به سنت تعجیل در افطار انجام می شود.

به نوشته وبگاه کشکول، از آداب و رسوم ویژه ماه مبارک رمضان در کشور عربستان سعودی این است که همزمان با اعلام رؤیت هلال ماه در کشور، مردان و زنانی که مایل هستند برای ادای نماز تراویح می روند و با آن اولین عبادت های این ماه پرفضیلت را اعلام می کنند.

شاید تاکنون نام شعبنه را نشنیده باشید، شعبنه یکی از آداب و سنت های ماه مبارک رمضان در کشور عربستان است؛ چنان که روز آخر ماه شعبان به مناسبت ورود به ماه مبارک رمضان با قرار دادن پلاکاردهای خوش آمدگویی جشن گرفته می شود.

خانواده ها و بستگان و دوستان برای استقبال از ماه مبارک رمضان در شب نشینی هایی دور هم جمع می شوند و با یکدیگر گفتگو می کنند و غذاهای محلی می خورند.

همچنین هنگام اعلام ورود به ماه مبارک رمضان تبریک گفتن از طریق پیامک یا از طریق شبکه های اجتماعی به مناسبت ورود به ماه رمضان آغاز می شود.

یکی دیگر از رسوم ماه رمضان در عربستان، روشن کردن آتش بر سقف منازل برای اعلام آغاز ماه مبارک است.

یکی از آداب و رسوم ماه رمضان در عربستان که در همه کشورهای عربی رواج دارد، آویختن تزیینات و فانوس های بزرگ پس از دیدن هلال ماه مبارک است.

غذاهای لذیذ متعددی ویژه ماه رمضان وجود دارد، از جمله سمبوسک، لقیمات، فول و تمیس و غذای مشهور کشور عربستان که کبسه نام دارد.

از آداب و رسوم دیگر ماه رمضان در عربستان، شلیک توپ هنگام اذان مغرب برای اعلام وقت افطار است.

منبع
کشکول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا