خبر اولسیاسی

مجلس عراق در نهایت تعدیل قانون انتخابات را تصویب کرد

پس از چند بار تعویق جلسات، مجلس نمایندگان عراق در نهایت قانون جدید انتخابات را تصویب کرد.

میدل ایست نیوز: پس از چند بار تعویق جلسات، مجلس نمایندگان عراق در نهایت قانون جدید انتخابات را تصویب کرد.

به گزارش «العربی الجدید»، این جلسه که قرار بود روز شنبه برگزار شود اما نهایتا پارلمان نتوانست به دلیل عدم تکمیل حد نصاب قانونی و تحریم جلسه از سوی برخی نمایندگان مستقل و ترکمن این جلسه را برگزار کند.

در نهایت، در ساعات پایانی روز یکشنبه جلسه برگزار شد و تا بامداد دوشنبه طول کشید.

با آغاز رای گیری، بعضی از نمایندگان مستقل به ساز و کار «سانت لیگو» اعتراض کردند و این اعتراض باعث درگیری های لفظی با نمایندگان چارچوب هماهنگی در صحن پارلمان شد و «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق از نیروهای امنیتی خواستار خارج کردن نمایندگان از صحن شد و برخی از این نمایندگان به کمیته انضباطی ارجاع داده شده اند.

همچنین پارلمان به بندهای قانونی ای رای داد که اختصاص به استان کرکوک دارد و وزارت های ذی ربط را ملزم به بررسی دقیق سابقه رای دهندگان می کند.

بر اساس بیانیه اداره اطلاع رسانی پارلمان عراق، این اداره تاکید کرد که مجلس به قانون سوم تعدیل انتخابات پارلمانی و شوراهای شهر و استانداری ها مصوب در سال 2018 رای داده است.

«ارشد الصالحی»، رئیس فراکسیون پارلمانی ترکمن در بیانیه ای تاکید کرد که رای دهی به ماده مخصوص استان کرکوک در قانون انتخابات استانداری ها با توافق بین سران ترکمن و کرد و عرب صورت گرفت و درباره کرکوک به تفاهم رسیدیم و اصلاحات ویژه ای برای ماده مربوط به این استان انجام دادیم.

نمایندگان مستقل هم تاکید کردند که به این جلسه اعتراض قانونی خواهند داشت و «حسین السعبری»، نماینده مستقل پارلمان در گفتگوی مطبوعاتی گفت که برای اعتراض قانونی به دادگاه فدرال خواهیم رفت.

وی تاکید کرد که با رای گیری نهایی، راه حل های میانه از میان رفت و فراکسیون های بزرگ نشان دادند که با جدیت در پی به حاشیه راندن احزاب کوچک هستند.

نظام بحث‌برانگیز سانت لیگو نظامی ریاضیاتی برای توزیع رأی‌ها به منظور حفظ نسبت‌های ثابت میان احزاب کوچک و بزرگ است.

این نظام در تعدیل دوم قانون انتخابات عراق که انتخابات 2021 بر اساس آن برگزار شد به خواست تظاهرات‌کنندگان عراقی لغو شده بود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا