اجتماعیخبر اول

بازگشت زندگی به بافت قدیمی بغداد در ماه مبارک رمضان

همزمان با ماه مبارک رمضان، جریان زندگی به بخش قدیمی شهر بغداد که در کنار رودخانه دجله است بازگشته است.

میدل ایست نیوز: همزمان با ماه مبارک رمضان، جریان زندگی به بخش قدیمی شهر بغداد که در کنار رودخانه دجله است بازگشته است.

به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، بیشتر ساکنان این منطقه از تقاطع المیدان به سمت میدان الرصافی امتداد یافته منطقه ای است که در دهه 1920، دولت عراق از این منطقه اداره می شد اما اکنون محل سکونت اقشار محروم است.

در حالی که این منطقه در گذشته هر روز از ساعت سه بعد از ظهر بسته می شد، امروزه روزانه بیش از پنج هزار عراقی بعد از افطار از این منطقه بازدید می کنند.

بازگشت زندگی به بخش قدیمی شهر بغداد هویت شهری آن را احیا و فعالیت های گردشگری را تشویق می کند.

همچنین فشار بر خیابان المتنبی را که به مکانی برای تفریح خانواده ها تبدیل شده است، کاهش می دهد، علاوه بر اینکه این منطقه، بازاری برای چاپ و فروش کتاب و لوازم التحریر است.

دولت کنونی عراق قصد دارد با بازسازی خیابان الرشید و ساختمان های تاریخی آن از طریق کمک های مالی شرکت های خصوصی و تغییر کاربری مغازه ها و جایگزینی آنها با رستوران ها و مغازه های خارجی، زندگی را به این منطقه بازگرداند.

در هفته های اخیر، «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر عراق، ریاست جلسه کمیته احیای بغداد قدیم را بر عهده داشته است.

در بیانیه ‌ای که از سوی دفتر رسانه ‌ای نخست‌ وزیر عراق منتشر شده، آمده است که نخست ‌وزیر، ریاست جلسه کمیته احیای بغداد قدیم را با حضور شهردار بغداد، رئیس اداره آثار باستانی و میراث فرهنگی عراق، مشاور فرهنگی نخست ‌وزیر و رئیس اتحادیه بانک های خصوصی و رئیس اداره مهندسی صندوق ابتکارات (تمکین) بانک مرکزی عراق بر عهده گرفته است.

بخش های قدیمی بغداد، شب های رمضانی سحرانگیزی را در فضایی سنتی می گذراند. این منطقه پس از سال ها اهمال، اکنون به مقصدی برای شهروندان و خانواده های عراقی تبدیل شده است و در حالی که پیش از این، خیابان های آن، به ویژه خیابان المتنبی و ساختمان قشله در تاریکی به سر می برد اکنون پر از جمعیت است.

در همین راستا، شهرداری بغداد اعلام کرد که پس از عید سعید فطر کمپین بزرگی را برای احیای مناطق میراث فرهنگی و پایان دادن به وضعیت تبدیل منطقه به انبارهای کالا آغاز خواهد کرد.

همچنین «محمد الربیعی»، مدیر روابط عمومی و رسانه شهرداری بغداد گفت که شهرداری در هماهنگی با اقدام نخست وزیر، محمد شیاع السودانی برای احیای ساختمان های تاریخی پایتخت و حفظ آنها آمادگی دارد که این کمپین را با اداره میراث فرهنگی آغاز کند.

به گفته «بسام رعد»، پژوهشگر اقتصادی، شهر بغداد از ده ها سال پیش از زوال در زمینه های خدماتی و تجاری و امنیتی و قدیمی شدن زیرساخت ها و فرسودگی آنها و نبود رشد و پیشرفت قابل لمس در طول سالهای گذشته رنج برده است.

وی در ادامه افزود که به علت این شرایط، بیشتر محله های قدیمی شهر بغداد از بین رفته و در معرض تخریب و بی توجهی قرار گرفته است، به همین دلیل حفظ میراث فرهنگی شهر بغداد از طریق حفاظت و نگهداری از محله های بغداد به یک ضرورت ملی فوری تبدیل شده است.

 

همچنین بخوانید:

نگرانی از حذف میراث حوزه هزار ساله با تخریب بازاری تاریخی در نجف اشرف

منبع
ایندیپندنت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا