اقتصادیخبر اولسیاسی

زیان توقف صادرات نفت از اقلیم کردستان عراق به 500 میلیون دلار رسید

میزان خسارت ناشی از توقف عملیات صادرات نفت از اقلیم کردستان طی 3 هفته گذشته از 500 میلیون دلار فراتر رفته است.

میدل ایست نیوز: میزان خسارت ناشی از توقف عملیات صادرات نفت از اقلیم کردستان طی 3 هفته گذشته از 500 میلیون دلار فراتر رفته است.

به گزارش «روداو» تاکنون سه هفته از توقف صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق بندر جیهان ترکیه بر اساس رأی صادره از سوی دادگاه بین المللی داوری پاریس علیه ترکیه می گذرد.

در ماه مارس گذشته دادگاه بین المللی داوری که مقر آن در پاریس است، رأیی مبنی بر عدم مشروعیت اقدام ترکیه در صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق بندر جیهان بدون مراجعه به دولت فدرال عراق صادر کرد.

این دادگاه، ترکیه را محکوم به پرداخت غرامت مالی زیادی به نفع عراق کرد.

نهرو رواندزی، معاون ریاست کمیسیون نفت و گاز پارلمان عراق در این رابطه گفت: ترکیه باید حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار غرامت در این پرونده به عراق بپردازد.

وی افزود: دولت عراق شکایت دیگری علیه ترکیه برای پرداخت غرامت از سال های 2009 تا 2023 تا زمان توقف صادرات نفت ارائه کرده است؛ به همین خاطر دولت ترکیه صادرات نفت را به عنوان اهرم فشاری به کار برده و خواستار انجام مذاکرات با دولت عراق به منظور دستیابی به راه حلی است که از قید پردخت غرامت مالی رها شود.

طبق گزارش این خبرگزاری، میزان خسارت ناشی از توقف عملیات صادرات نفت از اقلیم کردستان طی 3 هفته گذشته از 500 میلیون دلار فراتر رفته است.

این منبع افزود: تاکنون زمان ازسرگیری صادرات نفت مشخص نشده و این امر مستلزم تعیین تعداد شرکت های نفتی فعال در اقلیم کردستان و دستیابی به توافق میان بغداد و آنکارا در ایجاد حساب بانکی جدید است که در توافق هشتم ماه جاری به آن تصریح شده است.

همچنین یکی از اعضای کمیسیون انرژی و منابع طبیعی پارلمان اقلیم کردستان عراق گفت: طبق توافق موجود میان دولت فدرال عراق و دولت ایالتی اقلیم کردستان، دولت عراق باید در ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان، در حالی که کسری بودجه عمومی عراق وجود دارد تسریع کند؛ ادامه تعلیق صادرات نفت از اقلیم کردستان باعث افزایش حجم کسری بودجه خواهد شد.

طبق اعلام خبرگزاری روداو، برخی از شرکت های نفتی که در میادین نفتی بزرگ اقلیم کردستان فعالیت می کنند، حفر چاه های نفت را نیز در پی توقف صادرات نفت از طریق بندر جیهان، متوقف کرده اند.

منبع
روداو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا