اقتصادیخبر اولسیاسی

اردوغان: ترکیه رسما به باشگاه کشورهای هسته‌ای جهان پیوست

رئیس جمهور ترکیه در جریان تجهیز نیروگاه آق قویو با سوخت هسته ای، گفت که تا سال 2028 این نیروگاه 10 درصد از نیاز برق ترکیه را فراهم می کند.

میدل ایست نیوز: رئیس جمهور ترکیه در جریان تجهیز نیروگاه آق قویو با سوخت هسته ای، گفت که تا سال 2028 این نیروگاه 10 درصد از نیاز برق ترکیه را فراهم می کند.

به گزارش «آناتولی» رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در مراسمی با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به مناسبت تزریق سوخت هسته ای به نیروگاه آق قویو گفت: با تجهیز نیروگاه آق قویو با سوخت هسته ای، این نیروگاه در زمره نیروگاه های هسته ای جهان قرار گرفت.

وی افزود: تمامی واحدهای نیروگاه آق قویو تا سال 2028 مورد بهره برداری قرار گرفته و 10 درصد از نیاز برق ترکیه را پاسخ خواهند داد.

اردوغان گفت: این واقعیت که نیروگاه هسته ای آق قویو تحت تأثیر زلزله ای که در 6 فوریه در کشور رخ داد، قرار نگرفت، نشان دهنده میزان دقت ساخت آن توسط مهندسان و کارگران است.

وی افزود: نیروگاه هسته ای آق قویو نتیجه سرمایه گذاری بزرگ مشترک ما با روسیه است.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: پس از بهره برداری کامل از ظرفیت این نیروگاه هسته ای، 35 میلیارد کیلووات ساعت برق در سال تولید خواهد شد.

وی گفت: این نیروگاه در کاهش واردات گاز کشور به میزان 1.5 میلیارد دلار در سال موثر بوده و به افزایش درآمدهای داخلی کمک مثبتی می کند.

اردوغان ادامه داد: با توجه به تجربه ما در پروژه نیروگاه آق قویو، در اولین فرصت ساخت نیروگاه های های دوم و سوم خود که قرار است در مناطق مختلف ایجاد شود را شروع خواهیم کرد.

در این مراسم، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به صورت آنلاین مشارکت داشت.

پوتین در سخنان خود در این مراسم گفت: ترکیه به کشوری دارای انرژی هسته ای که یکی از کم هزینه ترین منابع انرژی در جهان است، تبدیل خواهد شد.

وی افزود: نیروگاه آق قویو یکی از بزرگترین طرح های مشترک در تاریخ روابط ترکیه و روسیه است.

رئیس جمهور روسیه ادامه داد: شخص اردوغان و دولت ترکیه نشان دهنده میزان خدمات ارائه شده برای توسعه اقتصاد این کشور هستند.

وی گفت: به لطف موفقیت شخصی اردوغان، افتتاح نیروگاه هسته ای آق قویو در صدمین سالگرد جمهوری ترکیه محقق شد.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا