اجتماعی

آزار بانوان دانشجو توسط اساتید در دانشگاه‌های عراق

همچنان درصد آزار بانوان در کشور عراق با وجود قوانین سختگیرانه ای که مقامات قضایی و امنیتی این کشور از آن صحبت می کنند، بالا است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه العربی الجدید، همچنان درصد آزار در کشور عراق با وجود قوانین سختگیرانه ای که مقامات قضایی و امنیتی این کشور از آن صحبت می کنند بالا است.

در نهایت به ناچار نیروهای پلیس در نزدیکی دانشگاه ها و مدارس مستقر شده اند و این در حالی است که قربانیان به عمد از این اعمال در خیابان ها و بازارها و اداره های دولتی فیلمبرداری می کنند.

مقامات تلاش می کنند که این پدیده را کاهش دهند، از طریق انجام حملات گسترده برای بازداشت آزاردهندگان و مجازات آنها بر اساس قوانین موجود که شامل مجازات زندان برای مرتکبین این جرایم از 3 ماه تا یک سال است.

به  گفته «غالب الدعمی»، استاد دانشگاه، پدیده آزار بانوان دانشجو به وسیله اساتید در دانشگاه ها وجود دارد و وی آن را پدیده ای تاسف بار و غیر اخلاقی توصیف کرد و در صفحه خود در فیس بوک نوشت که به دور از دیدگاه دین به پدیده آزار و به عنوان پدیده ای که قانون آن را به عنوان جرم به شمار آورده است، من در اینجا از پدیده آزار بانوان دانشجو توسط استاد از نظر اخلاقی و اخاذی از آنها به شکل های مختلف صحبت می کنم تا استاد متأسفانه با انجام این عمل ناپسند در محوطه دانشگاه به خواسته خود برسد.

وی در ادامه گفت که چگونه استاد با دانشجویان خود که مانند دختر یا خواهر او هستند این کار را انجام می دهد؟ و چگونه می توانیم این کار را اثبات کنیم؟ فکر می کنم راه های مختلفی برای اثبات آن وجود دارد، از جمله پیام هایی که استاد برای دانشجویان می فرستد یا ضبط صدا یا تهدید به وقوع مصیبت و نابودی یا استفاده از مدیریت و روابط خود در دانشگاه یا استفاده از برخی روش های ناپسند که در اینجا مجال گفتن آنها نیست.

الدعمی همچنین افزود که دانشجو وقتی می بیند که مدیر گروه بخش جزء مجموعه افراد فاقد اخلاق است و رئیس دانشگاه در برخورد با این مسائل فاقد جوانمردی است و هنگامی که می بیند برخی از این عمل زشت چشم پوشی می کنند و حتی با تشکیل یک سیستم یکپارچه تهدید و اخاذی برای انجام این کار و اشاعه منکر از آن حمایت می ‌کنند، چه کاری می تواند انجام دهد؟

از سوی دیگر، «اسراء سلمان»، فعال حوزه حقوق زنان و کودکان گفت که برای ادامه آزار زنان و کودکان در مدارس و دانشگاه ها و بازارها و خیابان ها دلایلی زیادی وجود دارد، از جمله آنها نبود یک ماده قانونی واضح برای حل این پدیده است.

وی همچنین در ادامه افزود که مجازات این کار تنها به حبس شخص آزاردهنده به مدت یک ماه تا دو ماه یا پرداخت جریمه محدود می شود و این در صورتی است که فرد آزاردهنده بازداشت بشود، زیرا بسیاری از موارد با رضایت خانواده ها حل می شود.

سلمان همچنین گفت که متأسفانه جامعه عراق گاهی به بهانه لباس زنان یا گردش آنها در بازار، با ضعف آشکار قانون و قدرت جامعه و عشیره و همچنین نگاه تحقیرآمیز برخی به زنان، بهانه هایی برای آزاردهنده پیدا می کند و این از دلایل گسترش پدیده آزار است.

سلمان در ادامه به این نکته اشاره کرد که موانع بسیاری در زمینه‌ های مختلف در برابر بانوان عراقی وجود دارد، از جمله آنچه توسط احزاب مذهبی انجام می‌ شود که مانع از وضع کردن قوانینی برای ممانعت از آزار و اذیت و حمایت از بانوان می ‌شود.

پلیس عراق، صدها نفر از کسانی را که به آزار بانوان پرداخته بودند به صورت موقت بازداشت کرده و برخی از آنها را به مراجع قضایی واگذار کرده است و تجمعات و بازارها شاهد بیشترین تعداد چنین مواردی هستند.

بر اساس ماده 400 قانون مجازات عراق مربوط به سال 1969، هر کس بدون رضایت شخصی اعم از زن یا مرد مرتکب عمل منافی عفت شود به حبس حداکثر به مدت یک سال و به جریمه نقدی تا حداکثر 100 دینار عراقی (یک دلار تقریبا معادل 145 دینار است) یا یکی از این دو مجازات محکوم خواهد شد.

منبع
العربی الجدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا