سیاسی

موج تازه تظاهرات در بصره

اعتراضات مردمی در بصره از سرگرفته شده است و اینبار فعالان مدنی عراقی سطح مطالبات خود را بالاتر برده اند.

میدل ایست نیوز: در پی ناتوانی نهادهای دولتی در تحقق وعده بهبود اوضاع خدماتی در بصره، بار دیگر تظاهرات مردم در این استان ازسر گرفته شد.

به گزارش الجزیره، در این تظاهرات که فراخوان آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده سقف مطالبات مردم در تأمین خدمات و فرصت‌های شغلی بالا رفته و آنان خواستار تغییر در قانون اساسی برای تضمین تحقق مطالبات مردمی هستند.

«کاظم السهلانی»، فعال مدنی اهل بصره، می‌گوید: «هدف ما ایجاد تغییر واقعی در قانون اساسی است که در آن همه قوانین سهمیه‌بندی و امتیازات خاص برای افراد و گروه‌ها تغییر پیدا کند. امتیازاتی که عامل اصلی فساد در عراق است ».

او گفت تا وقتی این تغییر که خواست اکثر مردم بصره و سراسر عراق است تحقق نیابد مطالبات مردم برای بهبود خدمات و تأمین فرصت‌های شغلی نیز عملی نخواهد شد.

سهلانی می‌افزاید که دور پیشین تظاهرات که میان‌ ماه‌های ژوئیه و سپتامبر برپا شد به علت سررسیدن مراسم محرم متوقف شد و اکنون ازسر گرفته خواهد شد و مطالبات مردم همان چیزی است که در دور قبلی تظاهرات خواستند: تأمین حقوق مردم و ایستادن دربرابر فساد احزاب.

علی سلمان دیگر فعال مدنی تأکید می‌کند که مردم حقوقی دارند که باید تأمین شود و لازمه تأمین این حقوق تحرک مسالمت‌آمیز مردم علیه سرشاخه‌های فساد در کشور است. او تأکید می‌کند که تظاهرات مردم در بصره همواره مسالمت‌آمیز بوده اما نیروهای امنیتی فضا را متشنج کردند و کار را به خشونت کشاندند.

«انتصار الموسوی»، نماینده مجلس عراق، در واکنش به ازسرگیری تظاهرات در بصره گفت که حکومت عراق هنوز فرصت لازم برای رسیدگی به امور استان بصره را پیدا نکرده است. او تأکید کرد: «هنوز هیچ یک از وعده‌های دولت سابق و دولت کنونی عملی نشده است، نه اوضاع معیشتی بهبود یافته نه اشتغال افزایش پیدا کرده و نه وضعیت آب شرب بهتر شده است».

«نوفاک آرام بطروسیان» عضو شورای استان‌داری بصره، تأکید کرد که تظاهرات دور پیشین بصره مسالمت‌آمیز آغاز شد اما مسائلی همراه آن شد که بر وضعیت سیاسی و اقتصادی بصره و کل عراق تأثیر گذاشت و بدین ترتیب مشکلات شهر را افزایش داد هرچند خواسته‌های مردم کاملاً مشروع بود.

او گفت که حکومت محلی بصره با دولت مرکزی بر سر نقشه راهی جهت عبور از مشکلات کنونی بصره به‌خصوص موضوع آب آلوده و ایجاد فرصت‌های شغلی به توافق رسیده‌اند و این نقشه راه وارد فاز اجرایی شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا