اقتصادیخبر اولسیاسی

بانک تجارت عراق سازوکار پرداخت اموال ایران را اعلام کرد

کارشناس رسانه ای بانک تجارت عراق، سازوکار پرداخت اموال ایران را اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: بانک تجارت عراق سازوکار پرداخت اموال ایران در عراق را اعلام کرد.

براساس بیانیه منتشر شده در سایت بانک تجارت عراق، عقیل الشویلی، کارشناس رسانه ای این بانک تاکید کرد که پرداخت اموال ایران که اخیرا از ماه فوریه تا ژوئن 2023 انجام شده، به موجب سازوکار مورد توافق میان سه کشور عراق، ایران و امریکا بوده است.

این بیانیه افزوده که این سازوکار از سال 2018 مورد اجرایی شده است.

روز شنبه گذشته، یحیی آل‌ اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، از آزادسازی بخشی از طلب ایران در عراق خبر داد و اظهار کرد: مقداری از منابع بلوکه شده ایران در عراق برای نیاز‌های حجاج تخصیص یافته است و بخشی از پول‌ها نیز برای تامین کالا‌های اساسی پرداخت شد.

وی ادامه داد: شنیده‌ها حاکی بر این است که مبلغ پرداختی حدود سه میلیارد دلار است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به مجوز پرداخت بخشی از طلب‌های ایران توسط عراق، تاکید کرد: این اتفاق به طور قطع تاثیر مثبتی بر بازار‌ها خواهد داشت چرا که هم نیاز‌های بانک مرکزی مرتفع و هم کالا‌های اساسی خریداری شده است.

آل اسحاق تصریح کرد: در واقع این گشایش ارزی می‌تواند به ثبات بازار ارز و همچنین کالا‌های اساسی کمک قابل توجهی کند.

روز پنج شنبه، وزرای خارجه امریکا و عراق در دیداری در ریاض به بررسی حقوق مالی دولت ایران در عراق به دلیل خرید گاز و برق و چگونگی پرداخت آن با توجه به اقدامات امریکا بر بانک های بین المللی و از جمله بانک های عراق و تحریم های امریکا بر ایران پرداختند.

وزیر خارجه عراق بر لزوم ایجاد راه حلی برای این مشکل که به صورت مستقیم بر بخش برق عراق تاثیر می گذارد تاکید و از امریکا بخاطر اعطای مجوز برای پرداخت مبالغ مالی به حجاج ایرانی از حقوق ایران در بانک های عراق تقدیر کرد.

در هفته های پیش وزارت برق عراق از کاهش 5 هزار مگاواتی تولید برق این کشور به علت توقف صادرات گاز ایران به این کشور خبر داده بود.

ما را در تلگرام دنبال کنید
منبع
بانک تجارت عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا