خبر اولسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

اهداف سفر امیر عبداللهیان به چهار کشور منطقه؛ از کاهش انزوای بین‌المللی تا پرونده هسته‌ای

ایران به دنبال کاهش انزوای بین المللی خود پس از تحریم های امریکا از طریق اقداماتی برای آشتی با کشورهای همسایه است که بارزترین آن عادی سازی روابط با عربستان و همچنین تسریع در احیای برجام بود.

میدل ایست نیوز: حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران، اواخر هفته گذشته، سفر خود به چهار کشور عضو شورای همکاری یعنی قطر، عمان، کویت و امارات را به پایان رساند؛ سفری که در راستای تلاش های ایران برای از بین بردن عزلت خود با استفاده از آشتی اخیر با عربستان و قریب الوقوع بودن دستیابی به توافق هسته ای انجام شد.

به گزارش الخلیج آنلاین، این سفر چند روز پس از سفر فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان به تهران انجام شد؛ سفری که برای نخستین بار پس از عادی سازی روابط بین دو کشور پس از حدود 8 سال انجام شد.

سفر رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در سایه تلاش های منطقه ای برای از بین بردن مشکلات، عادی سازی روابط، علاوه بر نزدیکی دستیابی ایران و امریکا و کشورهای اروپایی به توافقی برای احیای برجام انجام شده است؛ پرونده ای که در آن قطر و عمان به میانجیگری می پردازند.

بارزترین پرونده ها و اهداف سفر

از بارزترین پرونده هایی که در دیدارهای وزیر خارجه ایران و مقامات کشورهای عضو شورای همکاری بررسی شد، آخرین تحولات منطقه و راه های تقویت همکاری و مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله توافق هسته ای و مذاکرات پیرامون آن بود.

ایران به دنبال کاهش انزوای بین المللی خود پس از تحریم های امریکا از طریق اقداماتی برای آشتی با کشورهای همسایه است که بارزترین آن عادی سازی روابط با عربستان و همچنین تسریع در احیای برجام بود.

وزیر خارجه ایران در دیدار با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر درباره بارزترین مسائل منطقه ای و بین المللی به ویژه تحولات اوضاع در منطقه رایزنی کرد.

امیر عبداللهیان از طرفی دیگر در دیدار با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، درباره اقتصاد، سرمایه گذاری، تجارت فیمابین، آخرین تحولات مرتبط با توافق هسته ای علاوه بر شماری از مسائل منطقه ای و بین المللی به ویژه حمایت از ثبات در افغانستان و تحولات بحران روسیه و اوکراین گفت وگو کرد.

دیدار رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان نیز شامل تبادل نظر درباره شماری از مسائل و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی بود.

وی با هیئت از انصار الله یمن نیز دیدار و درباره تلاش ها برای توقف جنگ در این کشور گفت وگو کرد.

امیر عبداللهیان در کویت نیز به بررسی ارتقای سطح همکاری مشترک در شماری از زمینه های حیاتی و مهم به ویژه اقتصاد و سرمایه گذاری پرداخت.

در همین راستا، صنم وکیل، پژوهشگر امور ایران در انستیتو چاتام هاوس، گفت که ایران از طریق فعالیت دیپلماتیک گسترده در مرحله اخیر، می خواهد ثابت کند با وجود تحریم ها و اعتراضات داخلی، از طریق تقویت روابط خود در سطح جهانی، هنوز پابرجا است.

اما کشورهای عضو شورای همکاری هنوز به دنبال گام های عملی از ایران چه در زمینه توقف دخالت در برخی کشورهای عربی یا توقف تهدید دریانوردی در آب های منطقه هستند.

مصطفی النعیمی، کارشناس مسائل ایران نیز گفت که سفر امیر عبداللهیان در راستای تقویت اقدامات ایران برای آرامش اوضاع در منطقه جهان عرب به ویژه در سطح کشورهای عضو شورای همکاری صورت گرفته است.

حضور پرونده اقتصاد در رایزنی ها

ایران امیدوار است این رایزنی ها در منطقه منجر به بهبود اقتصادش شود که بسیار در پی تحریم های امریکا آسیب دیده است.

تحریم های امریکا موجب شده بسیاری از شرکت های سرمایه گذاری خارجی از سرمایه گذاری در ایران خودداری کنند.

با وجود استثنایی بودن سفر وزیر خارجه ایران به کشورهای عضو شورای همکاری، اما امضای توافقنامه های اقتصادی بسیاری اعلام نشد، و این پرونده در جریان این سفرها برجسته نبوده است، با وجود اینکه ایران تلاش دارد سرمایه گذاری ها در این منطقه را جذب کند اما پیشرفت در این پرونده به حل سایر اختلافات بستگی دارد.

مصطفی النعیمی، گفت که هنوز سخن از هرگونه پروژه اقتصادی از سوی کشورهای عربی در ایران یا بالعکس زود است.

وی افزود که این اظهارات از سوی ایران به عنوان تبلیغات رسانه ای برای آماده سازی ملت های عربی برای پذیرش ایران است، امری که همچنان و در سطح گسترده غیر قابل قبول است.

افزایش هماهنگی و همکاری

تهران از عادی سازی روابط خود با عربستان، به دنبال افزایش هماهنگی با کشورهای عضو شورای همکاری است که تقریبا روابط با ثباتی با امریکا دارند.

در همین رابطه امیر عبداللهیان پس از پایان سفرش به منطقه، ایجاد سازوکار مشترک برای گفت وگو و همکاری با مشارکت همه کشورهای منطقه را امری ضروری و مثمر ثمر بیش از هر زمان دیگر دانست.

وی طرح تشکیل مجمع گفت وگو و همکاری با مشارکت همه کشورهای عضو شورای همکاری را مطرح کرد و گفت که به زودی جزئیات آن به صورت مکتوب به کشورهای همجوار ارسال می شود.

پرونده هسته ای و میانجیگری شورای همکاری

پرونده هسته ای یکی از بارزترین اختلافات ایران از یک سو و امریکا و کشورهای اروپایی از سویی دیگر است.

این مساله به صورت مستقیم بر اوضاع منطقه تاثیر می گذارد و در جریان سفر امیر عبداللهیان به منطقه یکی از مسائل مورد بررسی بوده است.

هفته گذشته مذاکراتی میان نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا صورت گرفت که دو طرف آن را مثبت خواندند.

این نشست پس از آن در دوحه انجام شد که آیت الله خامنه ای، رهبر ایران گفته بود توافق جدید با غرب بر سر پرونده هسته ای امکان پذیر است.

ایران از طریق عمان پیام هایی به امریکا فرستاده است و علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران نیز در امارات با معاونان وزیر خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه دیدار و گفت وگو کرده بود.

در این رابطه دیاکو حسینی، کارشناس ایرانی معتقد است که دو طرف به دنبال عقد توافقنامه های محدود با هدف کاهش تنش همانند پیشرفت در برنامه هسته ای و آزادسازی زندانیان هستند.

کشورهای منطقه با رضایت به گشایش امور میان ایران و امریکا می نگرند زیرا به آرامش اوضاع در منطقه اهتمام دارند.

این تمایل یکی از انگیزه های اصلی عادی سازی روابط بین ایران و عربستان است که راه را برای عادی سازی روابط سایر کشورها نظیر مصر و بحرین با ایران نیز هموار می کند.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا