اقتصادیخبر اولسیاسی

اتحادیه اروپا: ایران در مورد صادرات گاز به عراق اشتباه روسیه را تکرار نکند

سفیر اتحادیه اروپا در بغداد موضوع قطع صادرات گاز ایران به عراق را یک مشکل واقعی دانست و گفت که فکر نمی‌کند ایران بخواهد اشتباه روسیه در پرونده گاز را در عراق تکرار کند.

میدل ایست نیوز: سفیر اتحادیه اروپا در بغداد موضوع قطع صادرات گاز ایران به عراق را یک مشکل واقعی دانست و گفت که فکر نمی‌کند ایران بخواهد اشتباه روسیه در پرونده گاز را در عراق تکرار کند.

«ویلا واریولا»، سفیر اتحادیه اروپا در بغداد، در مصاحبه با «العربی الجدید» تأکید کرد که اولویت اصلی این اتحادیه در عراق حمایت از دموکراسی با تقویت برابری در فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی و تقویت صلح است.

او گفت که دولت «محمد شیاع السودانی» مسیر خود را به خوبی آغاز کرده و اقدامات مثبت بسیاری داشته است هرچند با فهرستی طولانی از مسائل مواجه است که باید آنها را حل کند و از همه مهم‌تر مبارزه با فساد و نوسازی نظام مدیریتی در عراق است.

واریولا موضوع سلاح خارج از چارچوب حکومت را نیز از مشکلات جدی دانست و تأکید کرد که این مسئله به پیچیدگی‌های منطقه مربوط می‌شود و برخی از سلاحی که در دست گروه‌های مسلح است تهدید حاکمیت قانون در عراق و نوعی فساد است.

وی گفت که حل این موضوع بیشتر نیازمند توافق سیاسی و ملی فراگیر است و افزود که این مسئله از موانع جدی در افزایش سرمایه‌گذاری اروپا در عراق است.

به گفته واریولا نیروهای سیاسی عراق نیز از این مشکل مطلع و به فکر حل آن هستند.

سفیر اتحادیه اروپا در عراق حجم مبادلات تجاری عراق با مجموع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال 2022 را 28.5 میلیارد یورو اعلام کرد و گفت که افزایش این مبادلات نیازمند ثبات سیاسی و امنیتی در عراق است.

او درباره مسئله قطع صادرات گاز از ایران به عراق گفت که این یک مشکل واقعی است و باید با توفق دو کشور به صورت اساسی حل شود و افزود که اروپا معتقد است که تبدیل گاز به یک برگه سیاسی درست نیست و بهترین نمونه آن هم روسیه است که سعی کرد از گاز همچون اهرم فشار سیاسی استفاده کند اما کشورهایی که از روسیه گاز وارد می‌کردند توانستند سراغ منابع دیگر بروند و افزود که فکر نمی‌کند که ایران بخواهد این اشتباه را در عراق تکرار کند.

وی درباره پروژه «مسیر توسعه» که بندر فاو را به ترکیه متصل می‌کند گفت که این پروژه بسیار مهم است و اتحادیه اروپا از آن حمایت می‌کند و آماده ارائه حمایت مستقیم از طریق بانک سرمایه‌گذاری اروپاست.

 

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا