سیاسی

اسقف کلیسای کلدانی بغداد را ترک می‌کند

اسقف کلیسای کلدانی عراق و جهان، در نامه ای به رئیس جمهور و نخست وزیر عراق از ترک بغداد خبر داد.

میدل ایست نیوز: لوییس ساکو، اسقف کلیسای کلدانی عراق و جهان، در نامه ای به رئیس جمهور و نخست وزیر عراق از ترک بغداد خبر داد.

به گزارش «روسیا الیوم» این نامه پس از آن منتشر شد که ریاست جمهوری عراق، فرمان ریاست جمهوری صادر شده در سال 2013 مبنی بر انتصاب ساکو به عنوان پاتریارک کلیسای کلدانی را پس گرفت.

ریاست جمهوری گفت این فرمان را خلاف قانون اساسی دانست.

لوییس رافائل ساکو، اسقف کلیسای کلدانی در عراق و جهان روز شنبه اعلام کرد که در اعتراض به فشارهایی که از سوی ریاست جمهوری و دبیرکل جنبش بابل به وی وارد آمده، از بغداد به اربیل خواهد رفت.

سند صادره از دادگاه بازپرسی الکرخ (ویژه پرونده های رسانه) احضاریه ای را برای حضور لوئیس رافائل ساکو در دادگاه، با توجه به پرونده شکایت ریان الکلدانی، دبیرکل جنبش بابل نشان می دهد.

طبق این سند، درصورت عدم حضور در زمان و مکان تعیین شده، اقدامات قانونی در حق ساکو اتخاذ و حکم بازداشت وی صادر می شود.

ساکو در نامه اش نوشته که عبداللطیف جمال رشید، رئیس جمهور عراق خواسته ریان الکلدانی، رهبر جنبش بابل (یک گروه مسلح مسیحی وابسته به الحشد الشعبی) را برآورده کرده و برای تکمیل این «بازی کثیف» او (الکلدانی) باید برادران، بستگان و نزدیکان خود را مسئول موقوفات کلیسا کند.

وی در نامه اش افزوده است: من در حال حاضر در استانبول و در حال انجام ماموریت هستم و به یکی از صومعه های اقلیم کردستان باز می گردم و به بغداد باز نمی گردم.

پیش از این حکم احضار ساکو از سوی دادگاه عراق طبق شکواییه ریان الکلدانی صادر شده بود.

گفتنی است کلیسای کلدانی در سال 2019 با اشاره به جنبش بابل به فرماندهی ریان الکادانی، وجود هرگونه گروه مسلح مسیحی را محکوم کرده بود.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا