سیاسی

تحرکات گسترده تشکل های سیاسی عراق برای تشکیل «فراکسیون اکثریت»

تشکل های سیاسی عراق می کوشند با بر هم خوردن ائتلاف های «البناء» و «اصلاح و سازندگی»، فراکسیون های تازه ای در مجلس بسازند.

میدل ایست نیوز: با تغییر هندسه تشکل های سیاسی عراق، گروه های سیاسی عراق می کوشند که با ایجاد ائتلاف های تازه موضوع «فراکسیون اکثریت» را در مجلس بار دیگر به میان بکشند تا در انتخابات های بعدی از آن استفاده کنند.

پس از انتخابات سال گذشته مجلس عراق دو ائتلاف بزرگ «اصلاح و سازندگی» (متشکل از سائرون، حکمت ملی، الوطنیه، نصر، چند تشکل دیگر) و ائتلاف «بناء» (فتح، دولت قانون، و چند تشکل دیگر) شکل گرفتند اما این دو ائتلاف چندان دوام نیافت که فقط 8 ماه پس از تشکیل دولت «عادل عبدالمهدی» تقریبا می توان آنها را فروپاشیده دانست.

طبق قانون اساسی عراق، پس از تشکیل مجلس فراکسیون اکثریت اعلام موجودیت می کند و پس از تأیید ادعا رئیس جمهور باید نامزد این فراکسیون را مأمور تشکیل کابینه کند. اما توافق همه نیروهای سیاسی برای واگذاری نخست وزیری به «عادل عبدالمهدی» باعث شد که موضوع فراکسیون اکثریت به محاق برود.

اما اکنون یک مقام آگاه دولتی در عراق خبر داد که تشکل های سیاسی مهم می کوشند که با جمع کردن نیرو بار دیگر برای تشکیل فراکسیون اکثریت تلاش کنند.

به گفته این مقام «نوری المالکی» (دولت قانون) و «هادی العامری» (فتح) می کوشند که با رفع اختلافات فراکسیون متحدی در مجلس تشکیل دهند و آن را به فراکسیون اکثریت تبدیل کنند.

این مقام افزوده اختلافات اندکی میان این دو گروه مانده و موضوع تشکیل فراکسیون میان آنها تقریباً نهایی شده است.

این منبع همچنین تأکید کرد که این دو ائتلاف می کوشند که نیروهای سیاسی دیگر از ائتلاف های اصلاح و بناء به سمت خود جذب کنند.

به گفته این مقام آگاه، این تلاش ها منحصر به این دو ائتلاف نیست، و «حیدر العبادی» (ائتلاف نصر) هم در حال مذاکره به «سید مقتدی صدر» برای تشکیل ائتلافی مشابه است، ضمن اینکه جریان حکمت ملی (به رهبری سیدعمار الحکیم) هم که به اپوزیسیون سیاسی پیوسته می کوشد حمایت دیگر گروه ها را برای تبدیل شدن به اپوزیسیون داخل مجلس جلب کند.

این مقام آگاه افزوده که معادله سیاسی در عراق متفاوت شده و گاه اختلافات به درون تشکل های سیاسی هم کشیده شده است و این باعث می شود که تشکیل فراکسیون اکثریت کاری دشوار باشد.

«ریاض المسعودی»، عضو جریان حکمت ملی، گفت که با تشکیل دولت نیازی به بقای ائتلاف بناء و اصلاح دیده نمی شود زیرا هدف از تشکیل آن ائتلاف ها رقابت برای تعیین فراکسیون اکثریت بود که با تشکیل دولت دیگر موضوعیتی ندارد.

«محمد مهدی البیاتی»، نماینده سابق ائتلاف بدر، نیز به «العربی الجدید» گفت که اکنون اپوزیسیون سیاسی شکل گرفته باید فراکسیون اکثریت هم شکل بگیرد و دولت با مدل دوقطبی سیاسی کار کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا