خبر اولسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

مردم عربستان درباره ایران، امریکا، چین و روسیه چه می‌گویند؟

یک نظرسنجی نتایج جالب توجهی درباره دیدگاه مردم عربستان درباره اسلام معتدل و راه‌اندازی تظاهرات و ایران و امریکا و چین و روسیه را نشان می‌دهد.

میدل ایست نیوز: یک نظرسنجی نتایج جالب توجهی درباره دیدگاه مردم عربستان درباره اسلام معتدل و تظاهرات و ایران و امریکا و چین و روسیه را نشان می‌دهد.

بر اساس این نظرسنجی که در فاصله میان مارس تا آوریل 2023 توسط یک شرکت منطقه‌ای به سفارش «انستیتو واشنگتن برای مطالعات خاور نزدیک» تهیه شده، 43 درصد شهروندان عربستان معتقدند که باید سخن کسانی را پذیرفت که در پی ارائه تفسیری معتدل و امروزی و همراه با تسامح از اسلام هستند.

این میزان تقریبا دو برابر کسانی است که در سال 2017 یعنی 6 سال پیش، نظر مشابهی داشته‌اند. این رقم نسبت به نظرسنجی 3 سال پیش تغییر چندانی نکرده است.

همچنین این آمار نشان می‌دهد که این نسبت در میان جوانان زیر 30 سال و افراد بالای 30 سال چندان تفاوتی نمی‌کند و این بدان معناست که یک‌چهارم همه نسل‌ها در عربستان کاملا از اسلام اعتدالی حمایت می‌کنند و یک چهارم نیز تا حدودی از آن حمایت می‌کنند.

مبارزه با فساد

به میزان 78 درصد کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند از اینکه خیابان‌های عربستان شاهد تظاهرات علیه فساد نیست ابراز رضایت کرده‌اند. این نسبت در سال 2020 حدود 48 درصد بوده است.

این در حالی است که در نظرسنجی دیگر که در سال 2022 انجام شده، 54 درصد مردم معتقدند که دولت اقدامات قابل توجهی برای مبارزه با فساد سیاسی و اقتصادی نمی‌کند.

رابطه با ایران

موضوع رابطه با ایران از مسائلی است که میان اهل سنت (90 درصد جمعیت) و شیعیان (10 درصد جمعیت) عربستان درباره آن اختلاف نظر جدی دیده می‌شود.

60 درصد عربستانی‌های اهل سنت معتقدند که ایران «دشمن» عربستان است، اما در میان شیعیان عربستان فقط 39 درصد این نظر را دارند.

به همین ترتیب، دو ـ سوم (68 درصد) اهل سنت عربستان و 54 درصد شیعیان این کشور معتقدند که ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان تأثیر منفی بر منطقه دارد. ارقامی که نشان دهنده تفاوت میان نظر افکار عمومی و نظر حاکمیت عربستان است و «به لحاظ فنی اعتبار این نظرسنجی را بالا می برد».

بر اساس این نظرسنجی، نسبت بالایی از مردم عربستان (85 درصد) معتقدند که حمله نظامی گسترده امریکا یا اسرائیل به ایران تأثیر منفی بر عربستان خواهد داشت و حادثه خطرناکی خواهد بود.

همچنین به طرز غافلگیر کننده‌ای، فقط 43 درصد عربستانی با این جمله موافق‌اند: «اکنون که ایران به بمب هسته‌ای نزدیک می‌شود، لازم است که دست‌کم یک کشور عربی هم به بمب هسته‌ای دست پیدا کند».

چین و امریکا و روسیه

اکثر مردم عربستان امریکا را بیش از هر رویکردی دوست (17 درصد) یا شریک امنیتی (32 درصد) یا شریک اقتصادی (33 درصد) می‌دانند.

در برابر، چین از نظر 17 درصد مردم عربستان دوست و از نظر 11 درصد شریک امنیتی و از نظر 62 درصد شریک اقتصادی است.

همچنین 20 درصد مردم، روسیه را دوست و 34 درصد شریک امنیتی و 41 درصد این کشور را شریک اقتصادی می‌دانند.

نکته جالب توجه آن است که 74 درصد مردم عربستان، در فاصله مارس تا آوریل 2023، با این جمله بحث‌برانگیز موافق بوده‌اند: «در جنگ جاری میان روسیه و اوکراین، بهترین نتیجه پیروزی روسیه و انضمام بخش‌های بزرگی از خاک اوکراین به روسیه خواهد بود».

این در حالی است که در نوامبر 2022، اکثریت 56 درصدی جمعیت عربستان معتقد بودند که روابط با امریکا اصلا یا مطلقا اهمیت ندارد.

در همین ماه نوامبر 2022، نیز 44 درصد عربستانی‌ها معتقد بودند که روابط با روسیه اهمیتی ندارد؛ این نسبت در مورد چین حدود 40 درصد است.

این آمار با توجه به نظرسنجی در سال 2021 جالب توجه‌تر می‌نماید؛ در آن زمان 49 درصد مردم عربستان معتقد بودند که «عربستان می‌تواند بر امریکا تکیه کند» و 49 درصد با این نظر مخالف بودند.

یک سال بعد از آن، 61 درصد مردم عربستان معتقد بودند که بهتر است کشورشان به جای امریکا سراغ روسیه و چین برود.

این نظرسنجی بر اساس پرسش و پاسخ رو در رو با هزار شهروند عربستانی در خاک این کشور تنظیم شده است.

منبع
انستیتو واشنگتن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا