خبر اولسیاسی

السودانی در دیدار وزیر ارتش فرانسه: عراق در پی بازتعریف روابط با ائتلاف بین‌المللی است

نخست وزیر عراق در دیدار وزیر ارتش فرانسه بر ادامه همکاری دوجانبه برای آموزش و همکاری در زمینه تسلیحاتی و تبادل اطلاعات تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: طبق بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق روز چهارشنبه در بغداد میزبان سباستین لکورنو، وزیر ارتش فرانسه و هیئت همراه او بود.

در این دیدار روابط دوجانبه میان عراق و فرانسه و چشم اندازهای توسعه آن در سطح امنیتی در سطح ائتلاف بین المللی و در چارچوب مستشاری و آموزش برای ارتقای عملکرد نیروهای امنیتی عراق پرداخته شد.

در این دیدار همچنین بر ادامه همکاری دوجانبه برای آموزش و همکاری در زمینه تسلیحاتی و تبادل اطلاعات تاکید شد.

نخست وزیر عراق حمایت فرانسه از نیروهای عراقی را ستود و به توافقنامه مشترک استراتژیکی که در سفر ژانویه گذشته اش به فرانسه امضا شد، اشاره کرد.

نخست وزیر عراق تاکید کرد که دولتش به دنبال بازتعریف روابط با ائتلاف بین المللی در عراق به شکلی است که با مرحله پساداعش تناسب داشته باشد.

وی در این دیدار همچنین به اهتمام دولت عراق به موضوع آموزش و مسلح ساختن نیروهای عراقی و تمایل به همکاری با شرکت های فرانسوی در این زمینه به ویژه در حوزه تسلیحات نیروی هوایی و سامانه پدافند و صنایع نظامی اشاره کرد.

السودانی تاکید کرد که همکاری با فرانسه به بعد امنیتی محدود نمی شود و بسیاری از زمینه ها را در بر می گیرد.

وزیر ارتش فرانسه نیز سلام امانوئل مکرون، رئیس جمهور کشورش را به السودانی ابلاغ و بر آمادگی دولت فرانسه برای همکاری با عراق در زمینه آموزش و مسلح ساختن و توسعه توان نیروهای عراقی تاکید و به جدیت دولت فرانسه در ارائه تمامی نیازهای عراق و توسعه مشارکت های واقعی با این کشور اشاره کرد.

روز گذشته، وزیر دفاع فرانسه پس از دیدار با همتای عراقی خود، با اشاره به وجود یک نقشه راه دوجانبه برای تقویت و تحکیم روابط دو کشور، از آغاز دوره آموزشی منحصر به فرد طی مرحله آتی تحت عنوان «کتیبة الصحراء» خبر داد.

به گفته وزیر دفاع فرانسه، این دوره دو سال به طول خواهد انجامید و 80 مربی نظامی فرانسوی در آن حضور خواهند داشت و حدود 2100 نیروی عراقی را در آن شرکت خواهند کرد.

لوکورنو گفت که این تمرین شامل مواردی متنوع و شبیه دوره ای است که فرانسه درصدد اجرای برای نیروهای اوکراینی در لهستان است.

وزرای دفاع فرانسه و عراق درباره مساله تسلیحات به ویژه درخصوص امنیت حریم هوایی عراق نیز رایزنی کردند.

منبع
دفتر نخست وزیر عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا