خبر اولسیاسی

بیانیه مشترک ترکیه و عربستان/تاکید بر پایبندی ایران به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای

عربستان و ترکیه در بیانیه‌ای مشترک بر اهمیت پایبندی ایران به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کردند.

میدل ایست نیوز: عربستان و ترکیه در بیانیه‌ای مشترک بر اهمیت پایبندی ایران به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کردند.

به گزارش «الجزیره» محمد بن سلمان، ولیعهد و نخست وزیر عربستان و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در بیانیه پایانی دیدار روزچهارشنبه خود بر اهمیت ثبات بازار انرژی تاکید کردند.

دو طرف بر اهمیت پایبندی ایران به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کردند.

عربستان و ترکیه همچنین بر اهمیت پایبندی طرفبن درگیری سودان به آتش بس و مبنا قرار دادن بیانیه جده تاکید کردند.

در این بیانیه، دو طرف بر اهمیت پایان دادن به جنگ در اوکراین از طریق مذاکرات و با استناد بر قوانین بین المللی تاکید کردند.

آنها همچنین به اهمیت ابتکار دریای سیاه برای ارتقای امنیت غذایی و تضمین ثبات قیمت ها و زنجیره تامین پرداختند.

طبق این بیانیه، طرفین حمایت کامل خود از تلاش های بین المللی و منطقه ای برای دستیابی به راه حل سیاسی در بحران یمن اعلام کردند.

ترکیه و عربستان همچنین تجاوزات و اقدامات تحریک آمیز اسرائیل در فلسطین را محکوم کردند.

طرف ترکیه ای در این بیانیه از احیای روابط دیپلماتیک میان عربستان و ایران استقبال و ابراز امیدواری کرد که این اقدام در ارتقای امنیت و ثبات منطقه موثر باشد.

دو طرف همچنین بر اهمیت اجرای مذاکراتی فراگیر با حضور کشورهای منطقه که در آن به منشأ تهدیدات امنیتی و صلح منطقه‌‌ای و جهانی پرداخته شود، تاکید کردند.

طبق این بیانیه، ترکیه و عربستان همکاری و هماهنگی‌های خود را در زمینه مبارزه با تروریسم و تبادل اطلاعات در این زمینه تقویت خواهند کرد.

روز دوشنبه خالد الفالح، وزیر سرمایه گذاری عربستان ضمن اشاره به اینکه روابط با ترکیه طی مرحله گذشته تحکیم یافته، گفت که نشست های متعدد با ترکیه، بر عمق روابط بین دو کشور تاکید می کند.

وی با اشاره به اهتمام عربستان به مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی به خصوص از سوی ترکیه، گفت که چشم انداز 2030، گسترش سرمایه گذاری های عربستان در داخل و خارج کشور را دنبال می کند.

الفالح ضمن بیان اینکه ادغام توانایی های بخش خصوصی ترکیه و عربستان، فرصت های بزرگتری را خلق می کند، تصریح کرد که فرصت بزرگ و امیدبخشی در عربستان برای شرکت های بزرگ ترکیه وجود دارد.

وزیر سرمایه گذاری عربستان گفت که به دنبال جذب بیش از 3 تریلیون دلار تا سال 2030 هستیم و بیان کرد که حجم هزینه ها در سال جاری از 170 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت و ما همچنان در آغاز یک روند صعودی هستیم.

وی با اشاره به استراتژی های بلندپروازانه عربستان در بخش معادن، از جذب 390 شرکت ترکیه ای برای سرمایه گذاری در عربستان خبر داد.

الفالح گفت که هزار و 140 شرکت عربستان در ترکیه سرمایه گذار هستند.

همچنین 9 توافقنامه مشترک میان دو کشور شامل بخش های املاک و مستغلات، تکنولوژی و سرمایه انسانی امضا شد.

بن سلمان و اردوغان نیز شاهد امضای چندین توافقنامه دوجانبه و یادداشت تفاهم بین عربستان و ترکیه در زمینه همکاری در حوزه انرژی، طرح اجرایی همکاری در زمینه توانایی و صنایع دفاعی و پژوهش، یادداشت تفاهم در زمینه سرمایه گذاری مستقیم و همکاری در حوزه رسانه ای بودند.

در حاشیه دیدار سران دو کشور، دو قرارداد نیز با شرکت بایکار ترکیه امضا شد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا