خبر اولسیاسی

پنتاگون از تقویت حضور نظامی امریکا در تنگه هرمز خبر داد

فرماندهی مرکزی پنتاگون اعلام کرد امریکا حضور نظامی خود در تنگه هرمز را با دو شناور تهاجمی آب خاکی و برای حفاظت از کشتیرانی بین المللی در برابر تهدید ایران تقویت خواهد کرد.

میدل ایست نیوز: فرماندهی مرکزی پنتاگون اعلام کرد امریکا حضور نظامی خود در تنگه هرمز را با دو شناور تهاجمی آب خاکی و برای حفاظت از کشتیرانی بین المللی در برابر تهدید ایران تقویت خواهد کرد.

به گزارش «روسیا الیوم» به گفته پنتاگون، شناورهای تهاجمی آبی خاکی یو اس اس باتان و یو اس اس کارتر هال به همراه ناوشکن یو اس اس توماس هاندر و جنگنده های اف 16 و اف 35 که پیش تر اعلام شده بود، در منطقه فعالیت خواهند کرد.

پنتاگون این تصمیم را پاسخی به تلاش های اخیر ایران برای تهدید جریان آزاد تجاری خواند.

روز دوشنبه (17 ژوئیه) نیز پنتاگون اعلام کرد که امریکا «با هدف ایجاد امنیت برای کشتی‌های تجاری که ایران در صدد توقیف آنهاست»، جت‌ها و کشتی‌های جنگی بیشتری را به تنگه هرمز و دریای عمان اعزام می‌کند.

به گفته پنتاگون، امریکا قرار است چندین فروند هواپیمای جنگنده اف-۳۵ و ناوشکن «توماس هوندر» را – که پیش از این در دریای سرخ مستقر بوده – به آن منطقه اعزام کند.

مقامات دفاعی امریکا نیز هفته گذشته از استقرار تعدادی هواپیمای اف-۱۶ در منطقه در طول تعطیلات آخر هفته خبر دادند. همچنین به مدت حدود دو هفته، هواپیماهای جنگنده اِی-۱۰ برای مقابله با فعالیت‌های ایران، در منطقه مستقر شده‌اند.

در پی تلاش ایران برای توقیف دو نفتکش و شلیک به یکی از آنها در حوالی تنگه هرمز در اوایل ماه ژوئیه، امریکا تصمیم گرفت جنگنده‌های جدیدی را به منطقه اعزام کند.

هواپیماهای امریکایی قرار است با پرواز بر فراز کشتی‌های تجاری که این مسیر دریایی را در پیش می‌گیرند، از آنها محافظت کنند و ظرفیت نظامی منطقه را به‌منظور ممانعت از توقیف این کشتی‌ها توسط ایران، افزایش دهند.

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون تاکید کرد که مشخص نیست این ناوشکن و هواپیماهای جنگی امریکایی تا چه مدت در منطقه خلیج فارس باقی بمانند.

سینگ در نشست خبری پنتاگون به خبرنگاران گفت: «پنتاگون با در نظر گرفتن ادامه یافتن تهدیدهای ایران و با هماهنگی‌هایی که با شرکا و متحدان‌ ما انجام داده است، قصد دارد حضور و سطح کنترل ما را در تنگه هرمز و آب‌های مجاور افزایش دهد.»

همزمان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، وی در خصوص اعزام نیرو از سوی امریکا به منطقه گفت: متاسفانه نقش امریکا هیچگاه صلح آمیز نیست. ما قطعا اظهارات و لفاظی‌های دولت امریکا را سازنده نمی‌دانیم و تحریک آمیز است و تداوم اینگونه تحرکات می‌تواند منجر به حساسیت‌های جدید در منطقه و دامن زدن به بی‌ثباتی شود.

وی افزود: ایران هرگونه اقدام غیرسازنده را با حساسیت و دقت دنبال و رصد می‌کند و نسبت به هرگونه اقدام تحریک آمیز در نزدیکی مرزهای خود حساس است و نسبت به آن توجه ویژه خواهد کرد.

کنعانی ادامه داد: توصیه ما به دولت امریکا پرهیز از هرگونه اقدام تحریک آمیز و بی‌ثبات کننده در منطقه است. امنیت منطقه یک موضوع مشترک برای همه کشورهای منطقه است. امنیت یک مقوله یکپارچه و تعمیق آن نیازمند همکاری دسته جمعی در منطقه است. انتظار می‌رود دیگر همسایگان نیز به مسئولیت‌های خود توجه کنند.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا