اقتصادی

کاهش اراضی قابل کشت در عراق

کمیسیون کشاورزی، آب و تالاب‌های پارلمان عراق اعلام کرد که اراضی قابل کشت در این کشور طی هفت سال گذشته تا حد زیادی کاهش یافته است.

میدل ایست نیوز: کمیسیون کشاورزی، آب و تالاب‌های پارلمان عراق اعلام کرد که اراضی قابل کشت در عراق طی هفت سال گذشته تا حد زیادی کاهش یافته است.

به گزارش الصباح، فالح الخزعلی، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و تالاب‌ های پارلمان عراق، در کارگاهی که تحت عنوان «کم آبی عراق» توسط مجمع گفت وگوی «بحر العلوم» با همکاری با برنامه توسعه سازمان ملل برگزار شد گفت که اراضی قابل کشت عراق طی هفت سال گذشته تا حد زیادی کاهش یافته است.

وی بر اهمیت روی آوردن به گفت وگوی جدی برای تامین سهمابه عراق پس از آنکه به چالشی حقیقی برای این کشور تبدیل شده، تاکید کرد.

الخزعلی افزود که این کمیسیون اهتمام دارد با سازوکارهای وزارت کشاورزی و منابع آبی همراهی کند تا اثرات کمبود منابع آبی در عراق کاهش یابد.

وی تصریح کرد که 91 درصد از آب وارد شده به کشور برای کشاورزی سنتی و 3.5 درصد برای صنعت و نفت و مابقی نیز برای استفاده شهری مصرف می شود.

الخزعلی توضیح داد که در بودجه سه ساله عراق، 300 میلیون دلار برای حمایت از کشاورزان با استفاده از فناوری های پیشرفته اختصاص داده شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و تالاب های عراق، گفت که پرونده آب باید از راه دیپلماتیک حل شود و باید حجم مبادلات تجاری با ترکیه که نزدیک به 24 میلیارد دلار است، در نظر گرفته شود.

وی اشاره کرد که 600 شرکت در ترکیه به عراق صادرات دارد و از اینجا باید به فکر ایجاد راه حل مناسب بود.

از طرفی دیگر، مدیرکل سازمان کل پروژه های آبیاری و احیای اراضی عراق گفت که کاهش ذخایر استراتژیک آب به 7 میلیارد متر مکعب برای نخستین بار رخ می دهد.

وی با اشاره به اینکه هیچ دولتی از زمان تاسیس جمهوری عراق، توافقنامه تقسیم سهمابه را با عراق امضا نکرده است، گفت که ترکیه ده ها سد احداث کرده و این دلیل کاهش سهمابه عراق است همانطور که ساماندهی آب با ایران مهم است چرا که 43 رود دائمی و فصلی وجود دارد که آب آن به عراق می ریزد.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا