خبر اولسیاسی

پایان نخستین نشست جده درباره اوکراین با ارائه طرح صلح 10 ماده‌ای

نخستین نشست رایزنی امنیتی برای بررسی راه های حل بحران روسیه و اوکراین در شهر جده عربستان برگزار شد.

میدل ایست نیوز: نخستین نشست رایزنی امنیتی برای بررسی راه های حل بحران روسیه و اوکراین در شهر جده عربستان برگزار شد.

به گزارش الخلیج آنلاین، این نشست مشورتی با حضور مشاوران امنیت ملی روز گذشته برای بررسی وضعیت دیدگاه ها و راه حل ها پیرامون بحران اوکراین و روسیه برگزار شد.

در این نشست بسیاری از کشورهای غربی و آسیایی حضور دارند.

به گزارش العربية، یک منبع در هیئت اوکراینی شرکت کننده در گفت‌وگوهای جده از ارائه طرح صلح 10 ماده‌ای در این نشست دو روزه که با مشارکت مشاوران امنیت ملی و نمایندگان تعدادی از کشورهای درباره بحران اوکراین برگزار می‌شود، خبر داد.

این منبع اوکراینی به «العربیه» گفت:« طرح صلحی که در نشست جده ارائه دادیم از سوی تعدادی از کشورها حمایت شد». این منبع همچنین افزود: «طرح صلح ارائه شده در جده در مقایسه با نشست کپنهاگ با حمایت بیشتری مواجه شد».

طرح صلح

از سویی دفتر ریاست جمهوری اوکراین طی هفته جاری اعلام کرد که نشست‌ در جده بر طرح صلح 10 ماده‌ای که خواهان عقب‌نشینی کامل نیروهای روسیه از خاک اوکراین است، متمرکز می‌شود.

این طرح صلح همچنین خواهان بازگشت به مرزهای سابق اوکراین و از جمله آن سرزمین‌های شبه جزیره کریمه است که در سال 2014 از سوی روسیه الحاق شده است.

در این راستا، ولودیمر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی X، نوشت که امروز روز فعال دیگری برای تلاش های بین المللی است و تیم ما در جده عربستان در نشست مشاوران سران کشورها بر سر فرمول پیشنهادی صلح کار می کند.

وی افزود که در کل 42 کشور از قاره های مختلف و با رویکردهای سیاسی مختلف در قبال امور بین المللی حضور دارند اما همه با اولویت قانون بین المللی متحد هستند.

زلنسکی تصریح کرد که به این دلیل اوکراین فرمول صلح را ارائه داد زیرا باید نظام بین المللی مبتنی بر قواعد که تجاوز روسیه آن را نقض کرده، احیا شود.

رئیس جمهور اوکراین تاکید کرد که بسیار مهم است، مذاکرات دوجانبه ای با شرکا در حاشیه نشست جده برگزار شود و ما از هیئتمان بابت این اقدام تشکر می کنیم، یکپارچه سازی جهان یکی از مهم ترین وظایف اساسی است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه در آستانه برگزاری نشست جده ضمن استقبال از آن، گفته بود: «این بسیار مهم است زیرا در مسائلی مثل امنیت غذایی، سرنوشت میلیون‌ها نفر در آفریقا، آسیا و سایر بخش‌های جهان به‌طور مستقیم به سرعت تحرک جهان برای پیش بردن روند صلح بستگی دارد».

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا