اجتماعیسرخط خبرها

شهر باستانی بابل، مهد تمدن بشری (تصاویر)

شهر باستانی بابل که در نزدیکی شهر حله عراق قرار دارد، یکی از کهن‌ترین و پر رمز و رازترین شهرهای تاریخ بشریت به شمار می رود.

میدل ایست نیوز: قدمت شهر باستانی بابل به 4 هزار سال پیش باز می گردد، این شهر که زمانی مهد تمدن بشری بوده است، امروز با آثار باقی مانده، قوانین و حتی داستان‌هایش هر انسانی را مبهوت عظمت خود می کند.

این شهر که چندی پیش در نشست سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد موسوم به یونسکو در شهر باکو آذربایجان در فهرست میراث جهانی ثبت شد، از مهم‌ترین، حیرت‌برانگیزترین و پر رمز‌ و رازترین شهرهای دنیای باستان به شمار می رود، در نوشتار زیر به بخشی از تاریخ این شهر و مهم‌ترین آثار آن پرتویی خواهیم افکند.

موقعیت جغرافیایی

شهر باستانی بابل در نزدیکی رود فرات و در فاصله 85 کیلومتری جنوب بغداد، پایتخت عراق واقع شده است.

تاریخ

ریشه واژه بابل به زبان اکدی باز می گردد و به معنای دروازه خدایان است، این شهر پایتخت امپراتوری بابل جدید یا همان امپراتوری کلدانی‌ها در میانه سال‌های 626-539 پیش از میلاد بود.

در امپراتوری بابل، پادشاهی به شکل موروثی بود و با وجود اینکه ادعا می کردند خدایان آنها را به پادشاهی برگزیده اند اما همانند فراعنه مصر، سلطه مطلقی از خود نشان نمی دادند.

از مهم‌ترین پادشاهان بابل، حمورابی است که به یکپارچه کردن سرزمین بین النهرین و شهرهای نزدیک به منطقه شام تا سواحل دریای مدیترانه شهرت دارد، او از نخستین پادشاهانی است که قوانین شهروندی را در تاریخ بشریت به نام خود وضع کرد.

سنگ‌نوشته حمورابی

قانون حمورابی را می توان به شایستگی سمبل و نماد تمدن بین النهرین قلمداد کرد. لوح حمورابی، یک تندیس بلند از سنگ بازالت تیره رنگ است که به دستور شاه قدرتمند بابل یعنی حمورابی در حدود ۳۸۰۰ سال پیش ساخته شده است و نمونه ارزشمندی از هنر، تاریخ، ادبیات و مجموعه کاملی از قوانین دنیای باستان به شماره می آید. ارتفاع قانون حمورابی ۲۲۵ و عرض آن ۶۵ سانتی متر است که در سال ۱۹۰۱ میلادی توسط ژاک دو مورگان فرانسوی در تپه شوش از خاک بیرون آورده شد.

در قسمت بالای لوح نقش مردوک یا شَمَش (خدای خورشید و خدای عدالت) را می بینیم. خدای خورشید که بر تختی نشسته و حمورابی که در مقابل وی ایستاده در حال گرفتن نشان شاهی از اوست که یک عصا و حلقه است و از نگاه خیره و دقیق شاه مشخص است که شَمَش در حال الهام قوانین به اوست. این قوانین که در پایین لوح حک شده اند شامل قوانین مربوط به ازدواج، خانواده، قوانین حقوقی، قوانین مربوط به کشاورزی و آبیاری هستند.

پیکره شیر بابل

پیکره شیر بابل که در سال 1776 میلادی توسط تیم باستانشناسی آلمان در این شهر باستانی عراق کشف شد از سنگ بازالت تیره ساخته شده است، این پیکره که 2 متر طول دارد به شکل شیری است که بر روی سینه انسانی قرار گرفته و در نزدیکی باغ‌های معلق کشف شده است.

 

تاریخ ساخت این پیکره به زمان حکمرانی بخت النصر دوم، پادشاه کلدانی بابل (562-605 ق.م) باز می گردد اما شکل و مواد سازنده آن به دوره امپراتوری هیتی‌ها بر می گردد، در این میان برخی از دانشمندان معتقدند که احتمالا این پیکره بخشی از غنایمی است که بخت النصر در حملات خود به سرزمین هیتی‌ها آن را به چنگ آورده است، پژوهشگران معتقدند که پیکره شیر بابل نماد اقتدار پادشاهی بابل و سلطه آن بر ملل تابعه است.

دروازه ایشتار

ایشتار دروازه داخلی شهر باستانی بابل است که با آجرهای آبی و تصاویر حیواناتی نظیر شیر، اژدها و گاو مزین شده است و به خاطر الهه ایشتار بدین نام شناخته شده همچنین گفته شده است بخت النصر دوم برای نشان دادن محبت و عشق خود به همسرش، این بنا را ساخته است.

این دروازه اصلی‌ترین مسیر ورود به مرکز شهر و مکان برگزاری جشن‌های دینی مانند جشن آغاز بهار و شروع فصل زارعی بود. باستانشناسان آلمانی در اویل قرن بیستم این دروازه را کشف کردند و طبق بنای منتقل شده به موزه پرگامون آلمان، آن را مورد بازسازی قرار دادند.

دیواره‌های بابل

حمورابی دیواره‌های بلندی دور تا دور شهر بابل بنا ساخت و پس از او، بخت النصر دوم سه حلقه دیوار دیگر به طول 40 متر بدان اضافه کرد، به طوری که هرودت، تاریخ‌نگار معروف یونانی درباره عرض این دیوار اینگونه نوشته است که عرابه‌ها در بالای آن به راحتی رفت‌وآمد می کردند همچنین شهر بابل به وسعت 517 کیلومتر مربع در مرکز این دیوارهای سر به فلک کشیده خودنمایی می کرد.

برج بابل

در عهد عتیق آمده است که در آغاز، زبان تمام مردم زمین یکی بود. در سرزمین بابل مردمی جاه طلب زندگی می کردند که تصمیم گرفتند برج بلندی بسازند. آنقدر بلند که به بهشت برسند. با این کار درصدد آن بودند نام خود را در تاریخ ثبت کنند و برخلاف دستور خدایشان که به پراکندگی در زمین حکم کرده بود، در یک جا جمع شوند.

پروژه ساخت این برج آغاز شد. ذات الهی از این عمل ناخشنود شد و حکم بر آن شد که در زمین پراکنده گردند و هرکدام به زبانی صحبت کنند به طوری که هیچ یک زبان دیگری را نفهمد. حکم الهی بر آنان جاری شد، زبان های مختلف جهان به وجود آمدند و مردم در سراسر زمین پراکنده شدند.

مرداخ - الهه بابل باستان
مرداخ – الهه بابل باستان

برخی از پژوهشگران معتقدند که این داستان از برج ساخته شده برای پرستش مردوک، خدای بابل الهام گرفته شده است.

باغ‌های معلق بابل

این باغ ها زمان بخت نصر دوم ساخته شده اند، و علت ساخت این باغ ها ابراز عشق وعلاقه پادشاه به همسرش بوده، اما دلیل نامگذاری باغ های معلق، روییدن گل و گیاهان زینتی بر پله و بالکن های قصر پادشاهی بوده که با دقت زیادی آبیاری میشده و از عجایب هفتگانه به شمار میرفته. این باغ ها از سنگ های کمیابی ساخته شده که به پادشاه به عنوان هدیه داده میشده است. در میان حکومت های آن زمان وجود درختان و گیاهان و آب در طبقه های فوق برای آبیاری درختان وگیاهان امری عجیب بوده. زیبایی وشکوه این باغ ها در فصل بهار وتابستان با پیچیدن عطر گل ها و منظره فوق العاده بر ارتفاعات نمایان میشود. این باغ ها از عظیم ترین بناهای معماری ساخته شده در دوره خود بوده است.

باغ های معلق بابل

گفته می شود پادشاه بابل این باغ‌ها را برای همسرش آمیتیس شاهزاده ماد ساخته است که نسبت به آب‌وهوا و باغ‌های سرزمین خود اظهار دلتنگی می کرده است.

دسترسی از کربلاء

اثار باستانی بابل در نزدیکی شهر حله عراق می باشد که از کربلای معلی كمتر از یک ساعت فاصله داشته و میتوان پس از دیدن از اثار باستانی به سمت نجف ادامه مسیر داد. فاصله زمانی حله تا نجف نیز یک ساعت می باشد.

همچنین بخوانید:

باغ های معلق بابل از حقیقت تا افسانه

ثبت منطقه باستانی بابل در فهرست میراث جهانی یونسکو

خیابان متنبی بغداد، قلب تپنده فرهنگ عراق+تصاویر

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا