اقتصادیخبر اول

پیشنهاد فنی چین برای پروژه راهبردی جاده توسعه عراق

وزارت حمل و نقل عراق از دریافت پیشنهادی فنی از جانب چین برای پروژه راهبردی جاده توسعه خبر داد.

میدل ایست نیوز: وزارت حمل و نقل عراق از دریافت پیشنهادی فنی از جانب چین برای پروژه راهبردی جاده توسعه خبر داد.

به گزارش خبگزاری رسمی عراق (واع) میثم الصافی، مدیر روابط عمومی و رسانه وزارت حمل و نقل عراق روز شنبه اعلام کرد: پروژه جاده توسعه از اهمیت ملی و جهانی بالایی برخوردار است و هر شرکتی به دنبال یافتن جایی در اجرای این پروژه است.

وی افزود: حضور رایزنی اقتصادی سفارت چین در بغداد، در مقر شرکت عمومی راه آهن عراق، تاکیدی بر اهمیت این پروژه است.

الصافی ادامه داد: رایزن اقتصادی سفارت چین در جریان حضورش در این مقر، در جریان برنامه ریزی های پروژه جاده توسعه و پیشنهادهای فنی از سوی تیم مهندسی این پروژه قرار گرفت.

این مسئول عراقی تاکید کرد که پروژه جاده توسعه عراق در حال حاضر در مرحله طراحی های اولیه است و طرح ها یکی پس از دیگری عرضه می شوند؛ همچنین شرکت های تخصصی اقدام به بررسی خاک برای کسب اطلاعات لازم جهت طراحی راه آهن و اتوبان کرده اند.

پیش از این، یونس خالد، مدیرکل شرکت کل راه آهن عراق، گفت که پروژه راهبردی جاده توسعه، پروژه مکمل بندر بزرگ فاو است و بزرگترین پروژه در سطح عراق به شمار می رود که شامل خط راه آهن دوگانه و جاده ای است که با آخرین فناوری ها احداث می شود.

به گفته خالد این پروژه به طول 1200 کیلومتر از بندر فاو آغاز و به مرز عراق و ترکیه در منطقه فیشخابور ختم می شود.

وی بیان کرد که خط آهن این پروژه از ده استان عراق عبور می کند.

خالد توضیح داد که این خط دوطرفه است و قطارهای آن با انرژی برق کار می کند و با تازه ترین فناوری ها طراحی شده است و همه ابزارهای ایمنی و وسایل ارتباطی نوین در آن وجود دارد.

وی اشاره کرد که این پروژه در سال 2028 به بهره برداری می رسد و گذرگاه مهمی از عراق به بازارهای اروپا خواهد بود.

خالد اظهار داشت که این پروژه در سه مرحله خواهد بود که در مرحله نخست در سال 2028، خط آهن و بزرگراه آماده بهره برداری می شود.

مدیرکل شرکت کل راه آهن عراق تصریح کرد که ظرفیت پیش بینی شده برای این پروژه در مرحله نخست به 3.5 میلیون کانتینر در سال و 22 میلیون کالا علاوه بر خدمت رسانی به حدود 15 میلیون مسافر در سال می رسد.

وی درباره درآمدهای این پروژه گفت که حجم پیش بینی شده برای درآمدها از کالاها حدود 4 میلیارد دلار و از مسافران نزدیک به 850 میلیون دلار در سال است.

خالد توضیح داد که پروژه راه آهن 10.5 میلیارد دلار و پروژه بزرگراه 6.5 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که در مجموع نزدیک به 17 میلیارد دلار هزینه کل پروژه می شود.

قرار است در هفته های پیش رو عراق میزبان کنفرانسی با حضور وزرای راه کشورهای منطقه برای معرفی این پروژه باشد.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا