خبر اولسیاسی

ترکیه: تدوین قانون اساسی جدید مهم‌ترین مرحله تحقق صلح در سوریه است

وزیر دفاع ترکیه با تأکید بر اینکه کشورش خواستار تحقق صلح در سوریه است، «تدوین و اجرای قانون اساسی جدید در سوریه» را مهم‌ترین مرحله تحقق صلح در این کشور دانست.

میدل ایست نیوز: وزیر دفاع ترکیه با تأکید بر اینکه کشورش خواستار تحقق صلح در سوریه است، «تدوین و اجرای قانون اساسی جدید در سوریه» را مهم‌ترین مرحله تحقق صلح در این کشور دانست.

به گزارش «آناتولی»، «یاشار گولر» شنبه شب (12 اوت) در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که رئیس جمهور ترکیه تلاش‌های بسیاری برای تحقق صلح در سوریه انجام می‌دهد و افزود که «ترکیه صادقانه در پی صلح است اما نقاط حساسی در میان هست، از جمله آنکه نمی‌توان تصور کرد که بدون تضمین امنیت مرزها و ملتمان خاک سوریه را ترک کنیم».

وی گفت که فکر می‌کند رئیس جمهور سوریه در این مسئله با عقلانیت بیشتری عمل خواهد کرد.

وزیر دفاع ترکیه همچنین درباره عملیات کشورش در خاک عراق گفت که نیروهای ترکیه بخش بزرگی از پناهگاه‌های تروریست‌ها در شمال عراق را پاکسازی کرده‌اند و این عملیات با موفقیت ادامه دارد.

چهارشنبه گذشته، بشار اسد رئیس جمهور سوریه درباره دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و درخواست ترکیه برای عدم تعیین شروط از پیش تعیین شده گفت که رایزنی بدون شروط از پیش تعیین شده یعنی دیدار بدون برنامه و این دیدار یعنی عدم آمادگی و آن به معنای بی نتیجه بودن رایزنی است پس برای چه با اردوغان دیدار کنم؟ برای اینکه به عنوان مثال نوشیدنی بنوشیم؟ ما می خواهیم به هدفی واضح برسیم.

وی گفت که هدف ما خروج ترکیه از اراضی سوریه است در حالی که هدف اردوغان قانونی کردن حضور ترکیه در سوریه، از این رو نمی توان تحت شروط اردوغان دیدار کرد.

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این سوال که اردوغان بارها گفته تا زمانی که تروریسم ترکیه را تهدید کند، ترکیه از سوریه خارج نخواهد شد، گفت که در حقیقت، تروریسم موجود در سوریه، توسط ترکیه به وجود آمده، جبهه النصره، احرار الشام، همه نام گذاری های مختلف برای یک طرف است که توسط ترکیه ایجاد شده و تا این لحظه توسط ترکیه تامین مالی می شود، بنابراین از کدام تروریسم سخن می گوید؟

رئیس جمهور سوریه تاکید کرد که روابط با روسیه و ایران، ثابت کرده است که سوریه می داند چگونه دوستان خود را به صورت درست انتخاب کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا