خبر اولسیاسی

جزئیات تازه از توافق امنیتی عراق و امریکا از زبان مشاور امنیتی السودانی

مشاور نخست‌وزیر عراق در امور امنیتی ضمن اعلام جزئیات تازه از توافق امنیتی عراق و امریکا، تأکید کرد که بغداد به هر آنچه می‌خواست در این مذاکرات دست یافت.

میدل ایست نیوز: مشاور نخست‌وزیر عراق در امور امنیتی ضمن اعلام جزئیات تازه از توافق امنیتی عراق و امریکا، تأکید کرد که عراق به هر آنچه می‌خواست در این مذاکرات دست یافت.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «خالد الیعقوبی» مشاور نخست‌وزیر عراق در امور امنیتی در مصاحبه‌ای تلویزیونی درباره مذاکرات امنیتی اخیر عراق و امریکا تأکید کرد که فرماندهان عراقی در مذاکرات خود با طرف امریکایی بر حفاظت از حاکمیت ارضی عراق تمرکز داشتند و عراق به همه آنچه می‌خواست در این مذاکرات دست یافت.

وی گفت که صورت جلسه مذاکرات میان دو طرف امضا شده و به موجب این توافقات پرواز پهپادها در مناطق امنیتی صرفا با موافقت دولت عراق انجام می‌شود و هیچ یک از طرفین قرارداد امکان اقدام یکجانبه را ندارد.

مشاور نخست‌وزیر عراق افزود که پیش از این پهپادهای امریکایی اجازه پرواز در ارتفاع 3 هزار متری در آسمان عراق را داشتند اما اکنون توافق شده که پرواز پهپادها فقط در مناطقی که داعش حضور دارند و در ارتفاع 5 هزار متری باشد.

وی افزود که به موجب این توافقات همه نقل و انتقالات نیروهای امریکایی باید با موفقت دولت عراق باشد و کمیته‌ای نظامی میان دو طرف برای بررسی میزان توانمندی نیروهای عراقی و میزان جدی بودن تهدید و شناسایی نقاط ضعف نیروهای عراقی تشکیل شود و آسمان و برای تخلیه زمین و آسمان عراق از هر نیروی خارجی تحت هر عنوانی تلاش شود.

از سال 2003 تاکنون منافع امریکا همیشه در معرض آسیب بوده تا اینکه السودانی به نخست وزیری رسید و به امریکایی‌ها پیغام داده شد که تنها راه حفظ منافع طرفین توافق سیاسی است

الیعقوبی تأکید کرد که از سال 2003 تاکنون منافع امریکا همیشه در معرض آسیب بوده تا اینکه السودانی به نخست وزیری رسید و به امریکایی‌ها پیغام داده شد که تنها راه حفظ منافع طرفین توافق سیاسی است و به آنها یادآوری شد که 9 ماه است هیچ تعرضی به منافعشان نشده است.

الیعقوبی تأکید کرد که رئیس ستاد نیروهای پیشمرگه نیز در هیئت امنیتی عراقی حضور داشت و افزود که بخش بزرگی از آنچه در رسانه‌ها درباره توافقات اخیر منتشر شده بی اساس است.

وی افزود که مذاکرات در واشنگتن هیچ بخش محرمانه نداشته است و تأکید کرد که امریکایی‌ها در مذاکرات انعطاف نشان دادند و وضعیت عراق را درک می‌کردند.

این مقام عراقی همچنین تأکید کرد که هیچ گونه تمرکز نیروهای امریکایی در سوریه رخ نداده و آنچه جریان دارد جابه جایی این نیروهاست.

در بیانیه مشترک امنیتی عراق و امریکا که بامداد چهارشنبه 9 اوت منتشر شده آمده که وزارت دفاع عراق گفت‌وگوهای همکاری امنیتی مشترک با وزارت دفاع امریکا را در فاصله 7-8 اوت 2023 برگزار کرد و در این مذاکرات طرفین بر پایبندی خود به همکاری امنیتی و اهتمام مشترکشان به ثبات منطقه‌ای تأکید کردند.

این بیانیه افزوده که هیئت عراقی به ریاست «ثابت العباسی» وزیر دفاع عراق و هیئتی امریکایی به ریاست «سیلست والاندر» معاون وزیر دفاع امریکا مجموعه‌ای از مسائل دفاعی دوجانبه را بر اساس توافق چارچوب راهبردی امریکا و عراق امضاشده در سال 2008 و بخشی از شراکت فراگیر 360 درجه میان دو کشور برگزار کردند.

این بیانیه افزوده که هیئت عراقی در این سفر شامل رئیس دستگاه مبارزه با تروریسم، وزیر دفاع، جانشین فرمانده ستاد عملیات مشترک و رئیس ستاد ارتش و دیگر مقامات ارشد بود.

در این بیانیه آمده که هیئت‌های عراقی و امریکایی بار دیگر بر پایبندی خود به توسعه توانایی امنیتی و دفاعی عراق و تعمیق همکاری امنیتی در مجموعه کاملی از مسائل برای تقویت منافع مشترک در امنیت و حاکمیت عراق و ثبات منطقه تأکید کردند.

این بیانیه تأکید کرده که گفت‌وگوهای همکاری امنیتی مشترک نشان‌دهنده پختگی شراکت راهبردی دو کشور بر اساس مذاکرات دوجانبه سابق از جمله گفت‌وگوی راهبردی امریکا و عراق در ژوئیه 2021 و کمیته عالی هماهنگی دو کشور در فوریه 2023 است.

هیئت های عراقی و امریکا از اجرای کامل مفاد گفت‌وگوهای راهبردی استقبال و تأکید کردند که هیچ نیروی امریکایی با مأموریت رزمی در عراق حضور ندارد و همه نیروهای نظامی امریکا همچنان به دعوت دولت عراق برای آموزش و مشورت و کمک و تبادل اطلاعات برای حمایت از جنگ عراق به منظور تضمین شکست دائمی داعش در این کشور حضور دارند.

این بیانیه افزوده که طرفین چالش‌ها و فرصت‌های مشترک همکاری با تمرکز بر دست‌آوردهای چشمگیر مبارزه با داعش را بررسی و بر همکاری مشترک با نیروهای امنیتی عراق از جمله نیروهای پیشمرگه و پایبندی مشترک به ثبات منطقه‌ای تأکید کردند.

همچنین این بیانیه تأکید کرده که امریکا و عراق مصمم به مشورت درباره عملیات آتی جدا از فعالیت‌های ائتلاف بین‌المللی برای تعیین روند تطور مأموریت نظامی ائتلاف بر اساس جدول زمانی مشخص و به موجب عوامل تهدید داعش و توانمندی نیروهای امنیت داخلی عراق هستند و دو طرف تصویب کردند که کمیته‌ نظامی مشترک بلندپایه میان دو کشور برای بررسی روند پیش رو تشکیل دهند.

در بیانیه مشترک عراق و امریکا بر پایبندی عراق به حفاظت از افراد و مستشاران امریکایی و ائتلاف بین‌المللی و کاروان و هیئت‌های دیپلماتیک تأکید شده و هیئت‌های بر عزم خود به برگزاری گفت‌وگوهای همکاری امنیتی مشترک در آینده و نشست‌های مرتبط برای بررسی تهدید داعش و نیازهای عملیاتی حال و آینده و تلاش‌ها برای بهبود توان نیروهای امنیتی عراق تأکید شده است.

آنان همچنین پایان موفق این گفت‌وگوهای امنیتی مقدماتی را نشانه پایبندی دو کشور به ادامه همکاری نظامی دوجانبه در همه عرصه‌ها که فقط یکی از نمونه‌های آن شکست داعش به فرماندهی عراق بوده است دانستند.

منبع
964واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا