اقتصادیسیاسی

کنعانی: بخشی از دارایی ایران در عراق منتقل شده است

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که بخش دیگری از دارایی‌های ایران در عراق که با توجه به مداخلات امریکا امکان در اختیار گرفتن آن سخت شده بود، منتقل شده است.

میدل ایست نیوز: ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سؤالی درباره سفر اخیر امیرعبداللهیان به عربستان و تشکیل مجمع گفت‌وگوهای همکاری منطقه‌ای اظهار داشت: سفر مهم وزیر خارجه در چارچوب دعوت رسمی به عمل آمده از سوی وزیر خارجه عربستان انجام شد. موضوعات مختلفی در این سفر در برنامه گفت‌وگو قرار داشت. بعد از هفت سال انقطاع روابط موضوعات عدیده ای برای گفت‌وگو در نشست‌ها و دیدارهای مقامات عالیه دو کشور وجود دارد و این دیدار در همین چارچوب دیدار پرموضوع برای گفت‌و‌گو و تبادل نظر بود. هم موضوعات سیاسی دوجانبه و هم موضوعات مربوط به منطقه را مطرح کردیم.

به گزارش فارس، وی گفت: در این سفر فرصتی بود با عربستان به عنوان یکی دیگر از کشورهای مهم حوزه جنوبی خلیج فارس این ایده طرح و در این باره گفت‌وگو صورت گرفت و طرف سعودی دیدگاه‌های ایران و اهداف ناظر بر این ایده را مطرح کرد. این ایده مورد توجه عربستان قرار گرفت و گفتند این موضوع را بررسی می‌کنند. تشکیل چنین مجمعی یک روند است و باید نظر طرف‌های شریک این ایده گرفته شود. موضوع مورد بررسی قرار گیرد و با فضای مثبتی که در منطقه شاهدیم می‌توانیم بگوییم عملا در چارچوب مسیر گفت‌وگو و تبادل نظر قرار داریم. گام‌های بعدی می‌تواند زمینه تاسیس این سازوکار را فراهم کند و این گفت‌وگوها به نتایج توأم با منافع مشترک کشورهای حوزه شمال و جنوب خلیج فارس منتهی شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و عربستان هم بیان کرد: در دیدار دو وزیر خارجه درباره فعال سازی دوباره موافقت‌نامه‌های موجود دو کشور و شروع مذاکرات برای انعقاد اسناد جدید مورد نیاز در روند توسعه همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگوی خوبی شد از جمله همکاری در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری و اجتناب از اخذ مالیات مضاعف گفت‌وگو شد. دو طرف هم نظر بودند در اولین فرصت اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برگزار شود.

کنعانی همچنین گفت: طرف عربستانی مجددا دعوت پادشاه عربستان از دکتر رئیسی برای سفر به عربستان را تجدید و تأکید کرد و اتفاق نظر وجود دارد زمینه‌های انجام این سفر در زمان مناسب فراهم شود.

وی درباره مطالبات از کره جنوبی بیان کرد: مقامات ذیربط ایران در خصوص میزان دقیق مطالبات مالی ما نحوه تبدیل آنها از واحد پول کره به ارز دیگر توضیحات لازم را داده‌اند. جمهوری اسلامی ایران در مسیر احقاق حقوق ملت به هیچ وجه کوتاهی نکرده و نخواهد کرد. در شرایط سختی که دولت آمریکا همواره به دنبال اعمال تحریم‌های غیرقانونی و ایجاد مانع و مسدود کردن روندهای تجاری ایران با کشورهای مختلف دنیا بود. ایران با اقتدار دولت آمریکا را مجبور به تمکین و پذیرش خواسته‌های بر حق دولت و ملت ایران کرد و روند آزادسازی دارایی‌های ایران با گام‌های برداشته شده و تفاهمات شکل گرفته شروع شده و در روند خوبی هستیم. علاوه بر دارایی‌هایی که از سوی کره انجام می‌شود بخش دیگری از دارایی‌ها ما در عراق که با توجه به مداخلات امریکا امکان در اختیار گرفتن آن سخت شده بود. بخشی از این دارایی‌ها منتقل شده و در حال انجام شدن است. دولت در روند احقاق حقوق ملت به این مسیر ادامه می‌دهد.

کنعانی افزود: دولت از حقوق ملت در هیچ جایی کوتاه نخواهد آمد و گام به گام این مسیر را ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره انتقال دارایی‌های ایران به قطر اظهار داشت: آزادی زندانیان ایرانی در دستورکار ما بود و آزادسازی منابع ما موضوع هدفگذاری شده ما بود و در حال انجام شدن است. برای ما نتیجه مهم است که زندانیان آزاد و دارایی‌های ما آزاد و برای ایران قابل برداشت باشد. معتقدیم در چارچوب توافق این دو هدف ما محقق خواهد شد. نتیجه برای ما مهم است و طرح جزئیات را در این خصوص کمک کننده نمی‌دانیم. طرح جزئیات برای ما به منظور دسترسی به هدف کمک کننده نیست.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سؤالی گفت: حضور نیروهای امریکایی در سوریه غیرقانونی است و دولت سوریه هم گفته حضور این نیروها در خاک سوریه اشغالگرانه است. هیچ مبنای قانونی و بین‌المللی ندارد. دولت سوریه خواستار پایان اشغالگری دولت آمریکاست. حضور ایران در سوریه به درخواست دولت رسمی و قانونی و مستقر سوریه و در چارچوب همکاری مشترک برای مقابله با تروریسم و مستشاری است. اقداماتی که دولت آمریکا در داخل سوریه چه علیه سوریه و دیگر نیروهای کمک کننده به سوریه انجام می‌دهد غیرقانونی است و خلاف مقررات بین‌المللی است و هم دولت سوریه واکنش لازم را نشان خواهد داد و اقدام می‌کند.

وی افزود: استمرار حضور اشغالگرانه نیروهای امریکایی در داخل خاک سوریه زمینه‌ای را برای تشدید اقدامات گروه‌های تروریستی فراهم کرده است.

کنعانی همچنین گفت که بزودی عزیمت و استقرار سفرای ایران و عربستان انجام خواهد شد و افزود: علیرضا عنایتی سفیر ایران در روزهای آینده برنامه عزیمت دارد و در سفارت مستقر خواهد شد.

منبع
فارس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا