اقتصادیسیاسی

پرونده آب‌های مشترک، محور اصلی مذاکرات رئیس جمهور عراق با وزیر خارجه ترکیه

رئیس جمهور عراق در دیدار وزیر خارجه ترکیه بر اهمیت دستیابی به تفاهم میان دو کشور در زمینه سهم‌آبه عادلانه و کافی که نیازهای ضروری مردم عراق را پوشش دهد تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: رئیس جمهور عراق در دیدار وزیر خارجه ترکیه بر اهمیت دستیابی به تفاهم میان دو کشور در زمینه سهم‌آبه عادلانه و کافی که نیازهای ضروری مردم عراق را پوشش دهد تاکید کرد.

طبق بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق، عبداللطیف جمال رشید، رئیس جمهور عراق روز چهارشنبه در کاخ بغداد از هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه و هیئت همراه او و با حضور فواد حسین، وزیر خارجه عراق استقبال کرد.

در ابتدای این دیدار، رشید ضمن خوشامدگویی به وزیر خارجه ترکیه، بر عمق روابط تاریخی که دو کشور همسایه را به هم پیوند داده و نیز بر اهمیت اقدام برای تقویت و توسعه این روابط و نیز گسترش افق های همکاری در زمینه های اقتصادی، تجاری و محیط زیستی و پرونده آب و انرژی به گونه ای که در خدمت منافع متقابل ملت های عراق و ترکیه باشد، تاکید کرد.

در همین زمینه، فیدان اظهار داشت که احتمالا وزیر بازرگانی ترکیه هفته آینده به عراق سفر کند. رشید نیز ابراز امیدواری کرد که این سفر در ارتقای روابط دوجانبه موثر باشد.

رئیس جمهور عراق در خصوص پرونده آب بر اهمیت دستیابی به تفاهم میان دو کشور در زمینه سهم آبه عادلانه و کافی که نیازهای ضروری مردم عراق را پوشش دهد تاکید کرد.

وی در این خصوص خاطرنشان کرد که عراق از بحران شدید کم آبی رنج می برد که به طور گسترده بر زندگی مردم عراق تاثیر داشته است.

رشید همچنین به اهمیت درنظرگرفتن تمامی جوانب کار به ویژه بحران آب اشاره و جدیت طرف عراقی را در صرف تلاش های فراوان برای مدیریت مصرف آب و احیای نظام های آبیاری و تصفیه آب با سیستم های نوین و بهبود مدیریت آب و ایجاد سدها و مخازن آب اشاره کرد.

وزیر خارجه ترکیه نیز تاکید کرد که ترکیه علاقه مند به یافتن راه حل های ریشه ای برای مشکل آب است و پیگیری های مستمر از جانب دولت برای رسیدگی به کمبود آب در عراق وجود دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که نشست مشترکی میان کارشناسان دو کشور برای دستیابی به راه حل های عملی برگزار شود.

فیدان تاکید کرد که کشورش از گذشته به حمایت از تلاش های عراق به گونه ای که منافع مشترک را محقق کند، پایبند بوده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه قصد سفر به عراق برای پیگیری موضوعات موجود و پرونده های ملحق به برنامه سفر را دارد.

رشید نیز از سفر اردوغان به بغداد استقبال کرد.

در این دیدار اوضاع امنیتی و اهمیت جلوگیری از تخلفات و نقض های امنیتی و لزوم احترام به حاکمیت ملی دو کشور بررسی شد.

وزیر خارجه ترکیه شب گذشته در سفر رسمی دو روزه وارد بغداد شد.

منبع
ریاست جمهوری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا