اقتصادیسیاسی

مذاکرات ترکیه و اسرائیل در حوزه انرژی و گاز

وزیر انرژی ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر انرژی اسرائیل همکاری‌های دوجانبه در بخش انرژی را بررسی کرد.

میدل ایست نیوز: وزیر انرژی ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر انرژی اسرائیل همکاری‌های دوجانبه در بخش انرژی را بررسی کرد.

به گزارش «آناتولی»، «آلب ارسلان بیرقدار» وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی X اعلام کرد که در گفت‌وگو با «ایسرائیل کاتس» وزیر انرژی اسرائیل، همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای در عرصه انرژی و از همه مهم‌تر گاز طبیعی را بررسی کرده است.

وی گفت که به در اولین فرصت به دعوت همتای خود به اسرائیل سفر خواهد کرد.

کاتس نیز اعلام کرد که مذاکرات ثمربخشی با وزیر انرژی ترکیه داشته و افزود که امکان ازسرگیری همکاری در بخش انرژی را بررسی کرده است.

او گفت که اسرائیل شاهد مرحله‌ای امیدوارکننده درباره همکاری‌های منطقه‌ای است به خصوص که بنیامین نتانیاهو به زودی برای دیدار با رجب طیب اردوغان به ترکیه خواهد رفت.

پیش از این، منابع اسرائیلی خبر دادند که نخست‌وزیر اسرائیل یک تیم فنی از چند وزارتخانه را مأمور بررسی جایگزین برای مسیرهای صادرات گاز اسرائیل از جمله با کشیدن خط لوله دریایی به ترکیه کرد.

یکی از گزینه‌ها که مشاوران «بنیامین نتانیاهو» به آن اشاره کرده‌اند پروژه همکاری بی سابقه میان ترکیه و اسرائیل است که به موجب آن خط لوله دریایی از میدان گازی «لویاتان» به ترکیه و از آنجا به جنوب قاره اروپا کشیده می‌شود و از وابستگی گازی این منطقه به گاز روسیه می‌کاهد.

منابع اسرائیلی تأکید کرده‌اند که نتانیاهو در جلسه‌ای که شخصا ریاست آن را بر عهده داشت و وزرای انرژی و دارایی و مشاور امنیت ملی و نمایندگان شرکت‌های گازی اسرائیل در آن حضور داشتند دستور تشکیل تیم فنی برای بررسی این پروژه‌ها را با هدف افزایش صادرات گاز اسرائیل داده است.

ترکیه سال‌ها برای کشیدن خط لوله گاز از اسرائیل تلاش کرده بود اما اسرائیل از بیم تحت تأثیر قرار گرفتن روابطش با قبرس و یونان، حاضر به اجرای این پروژه نشده بود.

سال گذشته، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در سخنانی گفت که در نتیجه مذاکرات با روسیه، ترکیه به هاب توزیع گاز روسیه به اروپا تبدیل خواهد شد.

اشاره اردوغان به پروژه موسوم به «سیل ترکیه‌ای» است که شامل دو خط لوله از روسیه به اروپا از طریق ترکیه و دریای سیاه است که یکی از آن‌ها برای تأمین گاز ترکیه و دیگری برای صادرات گاز به اروپاست.

پرژوه سیل ترکیه یکی از این پروژه‌های بزرگ است که شامل دو خط لوله دریایی به طول 930 کیلومتر می‌شود و شهر آنابا روسیه را به استانی قرقلار ایلی در غرب ترکیه متصل می‌کند.

یکی از این دو خط لوله برای تأمین گاز داخل ترکیه و دیگری با ظرفیت سالانه 15.75 میلیارد مترمکعب برای انتقال گاز به اتحادیه اروپاست.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا