اقتصادیخبر اولسیاسی

دادگاه عالی فدرال عراق توافقنامه تنظیم دریانوردی با کویت را غیر قانونی اعلام کرد

دادگاه عالی فدرال عراق، طی حکمی تصویب توافقنامه تنظیم دریانوردی با کویت در خور عبدالله را غیر قانونی اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: دادگاه عالی فدرال عراق، امروز دوشنبه طی حکمی تصویب توافقنامه تنظیم دریانوردی در خور عبدالله را غیر قانونی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، دادگاه عالی فدرال عراق در بیانیه ای اعلام کرد که در جلسه امروز و پس از بررسی دعوایی مطرح شده درخصوص تصویب توافقنامه تنظیم دریانوردی در خور عبدالله میان عراق و کویت به تاریخ 2013، آن را غیر قانونی دانست.

دادگاه عالی فدرال عراق، تصویب این توافقنامه را با توجه به مخالفت آن با احکام ماده 64/چهارم قانون اساسی عراق غیرقانونی اعلام کرد که بر اساس آن تصویب معاهدات و توافقنامه های بین المللی باید با اکثریت دو سوم اعضای پارلمان صورت گیرد.

توافقنامه خور عبدالله

توافق نامه خور عبدالله در سال 2012 و با هدف تنظیم ناوبری دریایی در منطقه مرزی خور عبدالله بین دو کشور به امضا رسید و به یک مساله سیاسی برای برخی مقامات عراقی تبدیل شده که ممکن است شکاف میان عراق و کویت را بیشتر کند.

خور عبدالله توافق نامه ای بین المللی متعلق به منطقه ای مرزی بین عراق و کویت است که در سال 2012 میان دو کشور به امضا رسید و هدف از آن همکاری در ناوبری دریایی و حفظ محیط دریایی در گذرگاه خور عبدالله است.

مساله مورد اختلاف بین دو کشور به منطقه کوچکی به نام «فیشت العیج» در نزدیکی مرزهای آبی بین دو کشور بر می گردد که کویت آن را بخشی از آب های منطقه ای خود می داند اما عراق بر این اعتقاد است که توافقی نشده که این منطقه متعلق به کدام کشور است.

بحران زمانی آغاز شد که کویت اقدام به ساخت بندر بزرگ المبارک کرد که این امر با مخالفت عراقی ها روبه رو شد و آن را کاهش بخش بزرگی از آب های منطقه ای خود عنوان کردند.

کارشناسان عراقی معتقدند که ساخت این بندر منجر به تنگ شدن تنها گذرگاه آبی عراق می شود چرا که در آن صورت کویت 500 کیلومتر ساحل خواهد داشت اما سهم عراق فقط 50 کیلومتر است و این به آن معناست که کشتی هایی که بخواهند وارد بنادر عراق شوند نیاز به اجازه ورود از کویت برای ورود به خور عبدالله خواهند داشت.

همچنین بخوانید

اختلافات مرزی در «خور عبدالله»؛ عامل تنش بین عراق و کویت

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا