اقتصادیخبر اولسیاسی

رشد فزاینده تجارت خارجی ابوظبی؛ نیوزیلند جدیدترین متحد تجاری امارات متحده عربی

امارات در تلاش است با انعقاد توافقات آزاد تجاری جدید، تا سال 2031 حجم تجارت غیرنفتی خود را به رقم بی‌‌سابقه 1.9 تریلیون دلار برساند.

میدل ایست نیوز: مقامات اماراتی در روزهای اخیر و با هدف انعقاد ششمین توافق تجارت آزاد این کشور در سال جاری، مذاکراتی را با مقامات نیوزیلندی در دوبی آغاز کردند. این گفت‌‌و‌‌گوها در حالی صورت می‌‌پذیرند که هفته گذشته و در فاصله چند روز، توافقات آزاد تجاری منعقد شده میان امارات متحده عربی با دو کشور اندونزی و ترکیه نیز وارد فاز اجرایی خود شدند.

به گزارش «المانیتور» ثانی بن احمد آل الزیودی، وزیر تجارت خارجی امارات متحده عربی، در توییتی از اجرایی شدن توافق‌‌نامه‌‌های مشارکت جامع اقتصادی (CEPA) میان ابوظبی با آنکارا و جاکارتا خبر داد و عنوان کرد که این توافقات از اول سپتامبر اجرایی خواهند شد.

ثانی الزیودی با اعلام این خبر در حساب کاربری خود در اکس (توییتر سابق) افزود: “توافقات اخیر موجب تقویت هر چه بیشتر روابط ما با شرکاری تجاری‌‌مان خواهد شد؛ با این حال، این توافقات تنها به تسریع تجارت و تامین امنیت زنجیره تامین محدود نمی‌‌شوند، بلکه جریان تزریق سرمایه به بخش‌‌های مهم و اولویت‌‌داری همچون لجستیک، گردشگری و اقتصاد حلال را نیز تسهیل خواهند کرد.”

ثانی آل الزیودی همچنین با اشاره به نقش بسیار مهم و اساسی توافق‌‌نامه‌‌های مشارکت جامع اقتصادی منعقدشده در راستای پیشبرد اهداف سند چشم انداز 2031 امارات متحده عربی، پیش‌‌بینی کرد که براساس ارقام تجاری موجود، حجم تجارت خارجی غیرنفتی این کشور تا پایان دهه جاری به بیش از 1.9 تریلیون دلار خواهد رسید.

این در حالی است که حجم تجارت غیرنفتی امارات در نیمه نخست سال 2023 با عبور از 340 میلیارد دلار، رکورد جدیدی را در تاریخ این کشور به جا گذاشت.

همزمان با این انتشار این خبر، وزیر تجارت خارجی امارات با دیمین اوکانر، وزیر تجارت و رشد صادرات نیوزیلند نیز در دبی دیدار و ملاقات کرد و دو طرف ضمن تاکید بر پتانسیل‌‌ها و ظرفیت‌‌های عظیم موجود جهت تقویت همکاری‌‌های اقتصادی، مذاکرات اولیه‌‌ای را در خصوص انعقاد توافقنامه تجارت آزاد دوجانبه آغاز کردند.

همچنین ثانی آل الزیودی در این دیدار به نوبه خود از علاقمندی این شیخ‌‌نشین برای گسترش همکاری‌‌های مشترک با ولینگتون در بخش‌‌هایی دیگری همچون کشاورزی، بهداشت و درمان و انرژی‌‌های تجدیدپذیر خبر داد.

براساس بیانیه‌‌ای که از سوی وزارت اقتصاد امارات متحده عربی روز جمعه منتشر شد، حجم تجارت غیرنفتی میان امارات و نیوزیلند در سال 2022 به رقمی معادل 805 میلیون دلار رسیده که افزایش 7 درصدی را نسبت به سال 2021 نشان می‌‌دهد.

امارات متحده عربی در حال حاضر بزرگترین شریک تجاری نیوزیلند در خاورمیانه محسوب می شود که توانسته رقمی معادل 2.5 درصد از سهم کل تجارت خارجی این کشور را به خود اختصاص دهد.

امارات متحده عربی، به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان عرب، به منظور تحقق اهداف خود در سند چشم‌‌انداز 2031، در سال جاری پنج توافقنامه مشارکت جامع اقتصادی را با هند، ترکیه، اندونزی، کامبوج و اسرائیل امضا کرده است.

این توافقات که با هدف کاهش میزان تعرفه‌‌های موجود میان ابوظبی و شرکای تجاری‌‌اش منعقد شده‌‌اند، همزمان دسترسی واردکنندگان و صادرکنندگان به بازارهای دوجانبه را تقویت کرده و فرصت‌‌های سرمایه‌‌گذاری جدیدی را پیش روی امضاکنندگان آن ‌‌می‌‌گذارد.

به گفته مقامات وزارت اقتصاد امارات متحده عربی، این کشور به منظور جذب سرمایه‌‌گذاری بیشتر و تنوع بخشیدن به اقتصاد خود، در حال حاضر مذاکره برای امضای 26 توافقنامه تجارت آزاد را نیز آغاز کرده است.

منبع
Al-Monitor

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا