خبر اولدیدگاهسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

امریکا در پی افزایش نفوذ در یمن با در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی و امنیتی

ایالات متحده امریکا در حال افزایش تأثیر خود در پرونده یمن با افزایش بی سر و صدای حضور سیاسی و نظامی خود در این کشور است.

میدل ایست نیوز: ایالات متحده در حال افزایش تأثیر خود در پرونده یمن با افزایش بی سر و صدای حضور سیاسی و نظامی خود در این کشور است.

به گزارش «العربی الجدید»، فعالیت دیپلماتیک امریکا در پرونده یمن با آغاز ریاست جمهوری «جو بایدن» در سال 2021 افزایش یافت. بایدن روشی متفاوت از «دونالد ترامپ» در پرونده یمن پیش گرفت و در این باره 3 تصمیم سرنوشت‌ساز اتخاذ کرد که اولین آنها برداشتن نام انصارالله از لیست گروه‌های تروریستی بود. امریکا به انتقادات از این اقدام چنین پاسخ داد که تروریست دانستن انصارالله روند انتقال کمک‌های بشردوستانه به یمن را با اختلال مواجه می‌کند. اما ناظران معتقد بودند که امریکا در پی افزایش تأثیر خود به عنوان میانجی در بحران یمن است.

تصمیم دوم دولت توقف فروش سلاح و پایان حمایت نظامی از ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان و امارات بود. این تصمیم در واقع تحقق عملی وعده بایدن به توقف حمایت از دخالت نظامی عربستان در یمن بود.

تصمیم سوم به تعیین «تیم لیندرکینگ» به عنوان فرستاده ویژه امریکا در امور یمن مربوط می شود. بایدن با این تصمیمات در پی آن برآمد که سیاست‌های امریکا درباره پرونده یمن را به صورت مستقیم تا هدف اعلام‌شده توقف درگیری‌ها در یمن هدایت کند.

اما این تغییرات کمکی به حل بحران یمن نکرد و درگیری‌ها در استان نفت‌خیز مأرب تشدید شد و همزمان انصارالله حملاتی را به مواضع حساس در عربستان و امارات انجام داد.

«محمد العبیدی» فعال سیاسی یمنی تأکید می‌کند که بایدن سیاستی مخالف ترامپ در پرونده یمن پیش گرفت چون دموکرات‌ها امیدوارند که بتوانند از طریق مذاکره پرونده جنگ در یمن را پایان دهند و بتوانند با حذف انصارالله از لیست تروریسم با این گروه وارد مذاکره شوند.

به نظر العبیدی توقف صادرات سلاح به عربستان برای استفاده در جنگ یمن نیز نشان می‌دهد که امریکا در پی تضمین نفوذ خود در یمن در مرحله پس از جنگ و حفظ حضور نظامی و امنیتی خود در منطقه دریای سرخ و خلیج عدن و آسمان یمن و حتی حضور نظامی زمینی در این کشور است.

امریکا برای آنچه حفاظت از امنیت دریانوردی اعلام کرده در دریای سرخ و خلیج عدن حضور نظامی دارد و با افزایش تهدیدهای انصارالله به بستن باب المندب، این حضور افزایش هم یافته است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا در ماه گذشته اعلام کرد که 3 هزار سرباز نیروی دریایی این کشور به همراه دو کشتی نظامی از کانال سوئز وارد دریای سرخ شده است و افزود که حوزه عملیات این نیروها تنگه هرمز و خلیج عمان و دریای سرخ و بخشی از اقیانوس هند است.

حضور نظامی امریکا در یمن از زمان دولت علی عبدالله صالح، رئیس جمهور اسبق یمن، و پس از حمله القاعده به ناوشکن «یو اس اس کول» در بندر عدن در اکتبر 2000 آغاز شد. پس از حادثه 11 سپتامبر 2001 نیز پهپادهای امریکایی بارها مواضع فرماندهان القاعده در یمن را بمباران کردند. این عملیات که در زمان صالح با همکاری دولت یمن انجام می‌شد پس از آن نیز در دولت عبدربه منصور هادی ادامه پیدا کرد.

در آوریل 2022 و با تشکیل شورای رهبری ریاستی به ریاست رشاد العلیمی، همکاری دولت یمن با دولت امریکا در مبارزه با القاعده با استفاده از پهپاد ادامه یافت. در تازه‌ترین مورد در اواخر فوریه گذشته «حمد بن حمود التمیمی» فرمانده ارشد القاعده در «جزیرة العرب» و رئیس شورای القاعده در حمله پهپادی امریکا در مأرب کشته شد.

«امجد خشافه» کارشناس سیاسی، تأکید می‌کند که از زمان توافق حکومت یمن و امریکا درباره مبارزه با تروریسم القاعده که شامل آموزش نیروهای یمنی و حمایت اطلاعاتی و مالی از آنها می‌شود، امریکا حضور نظامی پررنگی در منطقه شرقی و به طور خاص استان مهره دارد.

وی می‌افزاید که با وجود تضعیف شدید القاعده در مناطق جنوبی و شرقی، نیروهای امریکایی در کنار نیروهای انگلیسی و عربستانی در منطقه حضور دارند و آن توافق بعد از بیش از 2 دهه همچنان به قوت خود باقی است.

به گفته خشافه امریکا تعریف چندان دقیقی از تروریسم ارائه نمی‌کند و بدین ترتیب فعالیت نظامی خود را به نظارت بر گذرگاه‌های آبی دریای عرب و باب المندب نیز توسعه داده است.

وضاح الدبیش، سخنگوی نیروهای مشترک در ساحل غربی یمن نیز تأکید کرد که نیروهای امریکایی از قبل در این منطقه بودند اما اخیرا حضور خود را افزایش داده‌اند و هم‌اکنون در دریای سرخ و خلیج عدن و دریای عمان و سراسر دریاهایی که اطراف یمن و شبه‌جزیره عربی و شاخ آفریقا حضور دارند.

به گفته الدبیش درباره حضور این نیروها با دولت یمن در عدن هماهنگ شده اما روشن است که در این باره امریکا تصمیم گیرنده است و فقط موضوع را با دولت عدن در میان می‌گذارد و نقش اصلی را در امنیت این منطقه دارد.

امریکا به حضور در آسمان یمن و دریای سرخ و خلیج عدن بسنده نمی‌کند و هر از چندی نیروهای پیاده‌نظام خود را به پادگاه‌هایی همچون پادگان هوایی العند و حتی خیابان‌ها و فرودگاه‌های برخی شهرها در حضرموت و مهره و سقطری اعزام می‌کند.

نیروهای کوماندوی مارینز امریکا هفته گذشته با حفاظت زرهی‌های امریکایی و سربازان عربستانی وارد شهر سیئون در استان حضرموت در شرق یمن شدند. و از شماری از مدارس حضرموت بازدید کردند. همزمان با این بازدید، سفارت امریکا در یمن از سفر «استیون واگن»، سفیر امریکا، به شهر سیئون خبر داد.

وزارت آموزش دولت انصارالله حضور سربازان امریکایی در مدارس استان حضرموت را به شدت محکوم کرد و آن را نشانه «ذلت و خفتی» دانست که مزدوران به آن رسیده‌اند.

«ماهر ابوالمجد» روزنامه‌نگار یمنی، تأکید می‌کند که حضور امریکا در یمن به بهانه مبارزه با تروریسم نه تنها با قدرت گرفتن انصارالله تحت تأثیر قرار نگرفته که هم به لحاظ تعداد نیروها و هم به لحاظ تعداد عملیات بیشتر هم شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا