سیاسی

سفیر اسبق ایران در پاسخ به السودانی: مهم اتصال ریلی ایران و عراق است، کاربرد آن بعدا قابل بحث خواهد بود

سفیر اسبق ایران در بغداد در پاسخ به سوالی درباره مساله کاربری راه‌آهن شلمچه – بصره گفت که مهم اتصال ریلی ایران و عراق است، کاربرد آن بعدا قابل بحث خواهد بود.

میدل ایست نیوز: حسن دانایی فر، سفیر اسبق ایران در بغداد در پاسخ به سوالی «در موضوع اتصال راه‌آهن شلمچه – بصره که طرف عراقی می‌گوید این خط آهن فقط برای جابجایی مسافر به کار خواهد رفت، اما طرف ایرانی از برنامه‌های خود برای ترانزیت کالا می‌گوید» گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق از زمان سقوط صدام تا امروز یک روند روبه‌جلو داشته است. ممکن بوده دولتی به این روند شتاب بخشد و دولت دیگری این روند را کند کرده باشد، اما در مجموع روابط دو کشور رو به رشد است. این شامل زمینه‌های مختلف نظیر اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و منطقه‌ای می‌شود. نمونه عینی و ملموس آن هم در موضوع زیارت اربعین قابل رویت است و امسال یکی از هماهنگ‌ترین برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری این مراسم با شکوه انجام گرفت. دولت فعلی عراق در راستای افزایش شتاب تقویت روابط میان دو کشور گام برداشته است.

به گزارش جماران، وی افزود: موضوع راه‌آهن از جمله موضوعاتی بود که سال‌های سال وعده آن داده می‌شد و اما در مرحله عمل تحولی صورت نمی‌گرفت. با تلاش دولت، عملا با سفری که آقای نخست‌وزیر عراق به مرز شلمچه داشت، عملا نشان دادند که مصمم هستند این اتصال ریلی دو کشور برقرار شود. حالا موضوعاتی نظیر بار یا مسافر مسائلی فنی هستند که می‌توان درباره آن‌ها گفت‌وگو کرد. زمانی که خط آهن کشیده شد دیگر ما راه‌آهن داریم و حالا این که با این خط آهن چه کارهایی می‌توان کرد موضوعی است که در آینده می‌شود درباره آن مذاکره کرد.

پیش از این اما محمد کاظم آل صادق، سفیر ایران در بغداد تاکید کرد که اراده جدی از سوی سران دو کشور عراق و ایران برای اجرای پروژه اتصال راه آهن شلمچه – بصره که به گردشگری و انتقال زائران اختصاص دارد، وجود دارد.

این در حالی است که ایران پیش از این اصرار داشت از این پروژه برای تبادل کالا و اتصال ایران به سوریه استفاده خواهد کرد.

در همین راستا حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق که روز گذشته در تهران برگزار شد، یکی از اهداف این پروژه را افزایش ظرفیت «تبادل کالا» بین دو کشور عنوان کرد.

اما مقامات عراقی بارها تاکید کرده اند که این پروژه تنها برای انتقال مسافران و زائران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق نیز در پاسخ به اعتراض ها نسبت به تاثیر اتصال شبکه راه آهن بصره – شلمچه بر بندر فاو، گفته است که این پروژه از سوی عراق و زمانی که در آینده تکمیل شود حلقه مکمل بندر فاو و جاده توسعه است و در ابتدا برای انتقال مسافران و زائران آغاز به کار خواهد کرد.

نخست وزیر عراق در مصاحبه اخیر خود نیز گفت که با اتصال راه آهن با هر کشوری برای انتقال کالا بدون تکمیل پروژه بندر فاو و جاده توسعه موافقت نخواهیم کرد و موضع ما ثابت است.

السودانی درباره اتصال راه آهن با ایران گفت که، اتصال راه آهن با ایران برای انتقال مسافران است.

همچنین بخوانید

انتقال کالا از طریق راه آهن شلمچه – بصره؛ از ایران اصرار و از عراق انکار – میدل ایست نیوز (mdeast.news)

منبع
جماران

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا