سیاسی

تاکید السودانی بر تمایل عراق برای توسعه شراکت با امریکا در دیدار بلینکن

نخست وزیر عراق در دیدار وزیر خارجه امریکا در نیویورک، بر تمایل عراق برای توسعه شراکت با امریکا در زمینه هایی مختلف تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در نیویورک، با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا دیدار کرد.

براساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، در این دیدار که در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، دو طرف همکاری بین عراق و امریکا و راه های تقویت شراکت در زمینه ها و سطوح مختلف را بررسی کردند.

بلینکن دعوت جو بایدن، رئیس جمهور امریکا از السودانی برای حضور در کاخ سفید برای رایزنی بیشتر درخصوص روابط دوجانبه بین دو کشور را ابلاغ کرد.

السودانی ضمن تقدیر و تشکر از این دعوت و اعلام آمادگی برای پاسخ به آن در موعدی که متعاقبا مشخص خواهد شد، بر اهمیت ازسرگیری فعالیت کمیته مشترک عراق و امریکا درخصوص توافقنامه چارچوب استراتژیک میان دو کشور تاکید کرد.

نخست وزیر عراق به شماری از مواضع مهم همکاری دوجانبه و سفر موفق هیئت عراقی به ریاست وزیر دفاع عراق به واشنگتن و رایزنی درخصوص روابط با ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم اشاره کرد.

السودانی تمایل عراق برای توسعه شراکت با امریکا در زمینه هایی مختلف از جمله مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی و سرمایه گذاری در بخش انرژی را بیان و از مشارکت شرکت های امریکایی در فرصت های سرمایه گذاری در عراق استقبال کرد.

وی مجددا بر اهمیت همکاری مشترک در حوزه امنیتی برای مبارزه با داعش در سایه افزایش توانایی و ظرفیت های رزمی نیروهای امنیتی عراق و توانایی آنها در حفظ امنیت در سراسر عراق تاکید کرد.

از طرفی دیگر بلینکن، تقدیر دولت امریکا از گام های عملی عراق در راه متنوع سازی منابع انرژی و بهره برداری ایده آل و بهینه از گاز و خودکفایی در این زمینه از طریق امضای قراردادهایی با شرکت توتال و اتصال برق با کشورهای همجوار را ابلاغ کرد.

وی بر اهتمام امریکا به همکاری با عراق در پرونده های مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی و توسعه زیرساخت ها و توسعه شراکت در زمینه های مختلف تاکید کرد.

وزیر خارجه امریکا مجددا بر حمایت امریکا از ثبات، توسعه و شکوفایی عراق تاکید کرد.

منبع
نخست وزیری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا