سیاسی

گفت وگوی وزرای خارجه کویت و بریتانیا درباره توافقنامه خور عبدالله با عراق

وزرای خارجه کویت و بریتانیا تلفنی درباره پیامدهای حکم دادگاه عالی فدرال عراق درخصوص غیر قانونی دانستن تصویب توافقنامه تنظیم دریانوردی در خور عبدالله گفت وگو کردند.

میدل ایست نیوز: سالم عبدالله الجابر الصباح، وزیر خارجه کویت با جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا درباره روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه گفت وگو کرد.

به گزارش الخلیج آنلاین، دو طرف طی مکالمه ای تلفنی به بررسی پیامدهای حکم دادگاه عالی فدرال عراق درخصوص غیر قانونی دانستن تصویب توافقنامه تنظیم دریانوردی در خور عبدالله پرداختند.

وزرای خارجه کویت و بریتانیا درباره مساله لغو پروتکل امنیتی در خور عبدالله که در سال 2008 با کویت امضا شده بود نیز گفت وگو کردند.

دادگاه عالی فدرال عراق 4 سپتامبر، قانون توافقنامه تنظیم ناوبری دریایی در خور عبدالله میان بغداد و کویت را که پارلمان عراق در 2013 تصویب کرده بود، غیر قانونی اعلام کرد.

خور عبدالله توافق نامه ای بین المللی متعلق به منطقه ای مرزی بین عراق و کویت است که در سال 2012 میان دو کشور به امضا رسید و هدف از آن همکاری در ناوبری دریایی و حفظ محیط دریایی در گذرگاه خور عبدالله است.

مساله مورد اختلاف بین دو کشور به منطقه کوچکی به نام «فیشت العیج» در نزدیکی مرزهای آبی بین دو کشور بر می گردد که کویت آن را بخشی از آب های منطقه ای خود می داند اما عراق بر این اعتقاد است که توافقی نشده که این منطقه متعلق به کدام کشور است.

بحران زمانی آغاز شد که کویت اقدام به ساخت بندر بزرگ المبارک کرد که این امر با مخالفت عراقی ها روبه رو شد و آن را کاهش بخش بزرگی از آب های منطقه ای خود عنوان کردند.

کارشناسان عراقی معتقدند که ساخت این بندر منجر به تنگ شدن تنها گذرگاه آبی عراق می شود چرا که در آن صورت کویت 500 کیلومتر ساحل خواهد داشت اما سهم عراق فقط 50 کیلومتر است و این به آن معناست که کشتی هایی که بخواهند وارد بنادر عراق شوند نیاز به اجازه ورود از کویت برای ورود به خور عبدالله خواهند داشت.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا