خبر اولسیاسی

انتخابات ریاست جمهوری مصر: آیا اخوان المسلمین بازمی‌گردد؟

اشاره یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر درباره احتمال بازگشت «اخوان المسلمین» به صحنه سیاسی در صورت انتخابش، بحث‌های بسیاری را در پی داشته است.

میدل ایست نیوز: اشاره یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر درباره احتمال بازگشت «اخوان المسلمین» به صحنه سیاسی در صورت انتخابش، بحث‌های بسیاری را در پی داشته است.

به گزارش «الشرق الاوسط» «احمد الطنطاوی» که از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری مصر است اخیرا در یک میتینگ انتخاباتی تأکید کرد که در صورتی که رأی بیاورد با «کنار گذاشتن هر گروه سیاسی از صحنه» مخالف است.

وی برای تأیید سخن خود به تجربه حزب ملی که پیش از 2011 در مصر حاکم بود اشاره کرد که برخی سران آن محاکمه شدند اما حزب از صحنه سیاسی کشور حذف نشد.

این در حالی است که شایعات بسیاری درباره حمایت برخی چهره‌های اصلی اخوان المسلمین از الطنطاوی مطرح شده و با انتقادات رقبا و شخصیت‌های حزبی و فعالان سیاسی مواجه شده است.

دولت مصر در دسامبر 2013 اخوان المسلمین را گروه تروریستی و هرگونه فعالیت آن را ممنوع اعلام کرد. همچنین در اوت 2014 دادگاه عالی مصر حزب «آزادی و عدالت»، شاخه سیاسی اخوان المسلمین، را منحل کرد.

همچنین در گفت‌وگوی ملی که از چند ماه پیش به دعوت رئیس جمهور مصر میان نیروهای سیاسی و مدنی این کشور راه افتاد، به اخوان المسلمین راه داده نشد و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوی ملی در توضیح این مسئله گفت که عناصر اخوان المسلمین در تشویق به خشونت دست داشته اند.

گزارش های رسانه‌های مصری تأکید می‌کند که الطنطاوی از حمایت برخی چهره‌های اصلی اخوان المسلمین برخوردار است.

از سوی دیگر، حلمی الجزار، از سران اخوان المسلمین، اخیرا در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی تابع اخوان، اعجاب خود را به الطنطاوی ابراز و تأکید کرد که سخنان او متعادل و مواضعش ملی است. وی البته تأکید کرد که اخوان نامزدی در انتخابات نخواهد داشت.

همزمان رسانه‌های وابسته به اخوان در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده از الطنطاوی حمایت کرده‌اند.

این وضعیت صدای منتقدان اخوان را درآورده و از جمله «مصطفی بکری» نماینده مجلس و چهره رسانه‌ای مصر خطاب به الطنطاوی هشدار داد که بازی خطرناکی را شروع کرده و از او خواست که ابزار دست اخوان نباشد و به یاد داشته باشد که اخوان در مصر چه کرد.

با وجود این، عمرو هاشم ربیع، معاون مدیر مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی الاهرام، هرگونه حضور اخوان در انتخابات پیش رو را بعید دانست و گفت که اکثرا سران اخوان یا در زندان هستند یا در خارج مصر و نیروهای داخلی‌اش هم تحت پیگرد و تعقیب‌اند.

وی حمایت برخی سران اخوان از این یا آن نامزد ریاست جمهوری را صرفا تلاش برای اثبات وجود دانست و تأکید کرد که اخوان دیگر ابزارهای تأثیرگذاری و به خصوص امکان بسیج کردن هواداران خود در کارزارهای انتخاباتی را ندارد.

سازمان ملی انتخابات مصر روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری این کشور از 10 تا 12 دسامبر 2023 برگزار می شود.

این سازمان ملی انتخابات مصر تأکید کرد که انتظار می رود نتایج انتخابات در تاریخ 23 دسامبر اعلام شود و در صورت برگزاری دور دوم، نتایج نهایی حداکثر تا 16 ژانویه اعلام خواهد شد.

عبدالفتاح السیسی 68 ساله طبق اصلاحیه قانون اساسی در سال 2019 که شامل تمدید دوره ریاست جمهوری از چهار سال به شش سال است، حق دارد برای سومین دوره نامزد شود که این امر، راه را برای ماندن او در منصب ریاست جمهوری تا سال 2030 باز می کند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا