خبر اولسیاسی

امریکا و اسرائیل جایگزین‌های حمله زمینی به غزه را بررسی می‌کنند

رئیس جمهور امریکا خبر داد که ارتش‌های امریکا و اسرائیل در حال بررسی جایگزین‌هایی برای حمله زمینی به نوار غزه هستند.

میدل ایست نیوز: رئیس جمهور امریکا خبر داد که ارتش‌های امریکا و اسرائیل در حال بررسی جایگزین‌هایی برای حمله زمینی به نوار غزه هستند.

به گزارش «گاردین»، «جو بایدن» در بازگشت از سفر خود به تل‌آویو در پاسخ به سؤالی درباره احتمال حمله زمینی گسترده به نوار غزه از سوی اسرائیل با 300 هزار سرباز که در مرز غزه مستقر شده‌اند،  گفت: «در این باره و درباره گزینه‌های جایگزین آن صحبتی طولانی داشتیم».

وی گفت: «ارتش ما و ارتش اسرائیل در حال بررسی گزینه‌های دیگر هستند» اما توضیحات بیشتری در این باره ارائه نکرد.

این اظهارات یک روز پس از آن مطرح شد که سخنگوی ارتش اسرائیل برای اولین بار پس از عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر، در اینکه حمله زمینی به غزه قطعی باشد تردید کرد.

ریچار هیشت، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت: «آماده مرحله بعدی جنگ می‌شویم، نمی‌گوییم چطور خواهد بود، همه از حمله زمینی حرف می‌زنند، اما شاید موضوع متفاوت باشد».

از زمان عبور نیروهای حماس از دیواره مرزی منطقه غلاف غزه و به قتل رساندن 1400 اسرائیلی و دستگیر کردن بیش از 200 تن، نخست‌وزیر اسرائیل متعهد شده که حماس را «نابود» کند.

یگان زرهی اسرائیل ظاهرا برای حمله زمینی در منطقه مرزی نوار غزه مستقر شده‌اند. با وجود این، حمله زمینی تاکنون به تعویق افتاده است.

این در حالی است که اسرائیل در روزهای اخیر میزبان وزیر خارجه امریکا، فرمانده ستاد مرکزی، وزیر دفاع و در نهایت رئیس جمهور امریکا بوده است.

بر اساس گزارش «گاردین» همه این مقامات امریکایی حامل این پیام به اسرائیل بوده‌اند که مبادا «همان اشتباهی را مرتکب شود که امریکا بعد از 11 سپتامبر مرتکب شد و برای آرامش کردن خشم افکار عمومی درگیر جنگ‌هایی شد که پیامدهای بلندمدت آنها بررسی نشده بود».

به خصوص مقامات امریکایی نسبت به حمله گسترده به نوار غزه که ممکن است واکنش انتقام حزب الله لبنان را در پی داشته باشد هشدار داده‌اند.

مقامات امریکایی تأکید می‌کنند که درگیر شدن اسرائیل در چنین جنگی فاجعه انسانی در پی خواهد داشت که مسئولیت آن متوجه اسرائیل خواهد بود ضمن اینکه تضمینی برای بسته شدن پرونده حماس هم وجود ندارد.

چنین حمله‌ای همچنین می‌تواند به جای بستن پرونده حماس موجب پرورش نسل تازه‌ای از رزمندگان فلسطینی در غزه و کرانه باختری نیز بشود.

با وجود این مخاطرات، رها کردن غزه به حال خود نیز برای اسرائیل مطرح نیست، به خصوص که اسرائیل در جلوگیری از حمله گسترده‌ای که بزرگ‌ترین کشتار یهودیان از زمان هولوکاست دانسته می‌شود شکست خورده است.

در این میان، یکی از گزینه‌هایی که دیپلمات‌های امریکایی پیگیری می‌کنند امکان وادار کردن حماس به ترک غزه به منطقه‌ای مورد توافق کشورهای عربی است. دقیقا همان کاری که در سال 1982 درباره سازمان آزادی‌بخش فلسطین و انتقال آن از لبنان به تونس انجام شد.

ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی سابق اسرائیل، تأکید می‌کند که حمله سابق اسرائیل به نوار غزه در سال 2011 نیز به صورت هوایی انجام شد و توانست ضربه‌ای کاری به زیرساخت های حماس بزند «اما به هر حال حمله هوایی محدودیت‌هایی دارد».

وی می‌افزاید که حمله زمینی اگر هم انجام شود در حد جنگ تمام‌عیار نخواهد و فقط در حد شناسایی مواضع اسیران اسرائیلی و آزاد کردن آنها با کمک نیروهای ویژه خواهد بود.

روز پنج‌شنبه «یوآف گالانت» وزیر دفاع اسرائیل اشاره کرد که حمله زمینی به غزه نزدیک خواهد بود و گفت که «با یک عملیات بزرگ زمینی مواجه خواهیم بود».

کارشناسان تأکید می‌کنند که اگر دستور حمله زمینی صادر شود، در صدور این فرمان اسرائیل تنها نخواهد بود.

منبع
گاردین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا