خبر اولسیاسی

منابع عراقی: هشدار امریکا به السودانی درباره حملات راکتی به مواضع ائتلاف بین‌المللی

به گفته منابع مطلع عراقی، نخست وزیر عراق پس از دریافت هشداری از جانب امریکا، تحرکات گسترده‌ای را برای توقف حملات راکتی به مواضع نیروهای ائتلاف بین المللی آغاز کرده است.

میدل ایست نیوز: منابع مطلع عراقی در بغداد جزئیاتی از تحرکات اخیر نخست‌وزیر عراق برای توقف تنش از جانب گروه‌های مسلح علیه تأسیسات و مراکز حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق را فاش کردند.

یک عضو پارلمان عراق از چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه به پایگاه خبری «العربی الجدید» گفت که دیدارهای یکشنبه شب و دوشنبه شب «محمد شیاع السودانی» درباره حملات راکتی به مواضع امریکا تاکنون به دریافت تضمینی برای توقف تنش نینجامیده است.

این مقام که نخواست نامش فاش شود گفت که السودانی در این دو شب با چهره‌های شاخص چارچوب هماهنگی و نیز با سران گروه های مسلح متحد ایران دیدار یا تلفنی گفت‌وگو کرده اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

به گفته این مقام، برخی از سران چارچوب هماهنگی و از همه مهم‌تر نوری المالکی و هادی العامری و قیس الخزعلی موافق توقف تنش هستند، اما برخی از فرماندهان گروه‌های مسلح که متهمان اصلی حملات راکتی اخیر شمرده می‌شوند حاضر به پذیرش این موضوع و حتی مذاکره با السودانی در این باره نشده‌اند.

این منبع تأکید کرد که مقامات امریکایی به السودانی هشدار داده‌اند که در صورتی که این حملات موجب خسارتی برای آنها شود، به آن پاسخ خواهند داد.

شب گذشته، دفتر نخست‌وزیر عراق از گفت‌وگوی تلفنی السودانی با وزرای دفاع و خارجه امریکا خبر داد و تأکید کرد که جلوگیری از گسترش دامنه نزاع از محورهای این مذاکرات بوده است.

یک مقام نظامی در بغداد نیز به پایگاه «العربی الجدید» گفت که شمار نیروهای امنیتی در اطراف پایگاه‌هایی که نیروهای ائتلاف بین‌المللی در آنها حضور دارند افزایش یافته است.

وی تأکید کرد که گروه‌های مسلح تحت عناوین گوناگون برای انجام عملیات اخیر اقدام کرده‌اند و به نظر می‌آید که امریکا در حمله اخیر به پایگاه نظامی التنف در مرز عراق و سوریه و اردن نیز آنان را متهم می‌داند.

به گفته این مقام، تکرار این حملات واشنگتن را به پاسخ محدود به برخی گروه‌های مستقر در مرز عراق و سوریه وادار می‌کند.

روز گذشته، سخنگوی رسمی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: در حالی که دولت عراق حملات صهیونیستی به ساکنان نوار غزه را محکوم کرده و بارها خواستار پایان اوضاع وخامت بار برادران فلسطینی در پی این حملات شده است، بر مخالفت خود با حملات به پایگاه های عراق که شامل مقرهای مستشاران ائتلاف بین المللی است تأکید می کند.

این بیانیه افزوده: این مستشاران به دعوت رسمی دولت عراق و برای تداوم همکاری با نیروهای امنیتی عراق برای آموزش دادن، توانمندسازی و مشاوره براساس سازوکاری واضح که از سوی مراجع رسمی و دیپلماتیک عراق وضع شده، حضور دارند و نمی توان در زمینه امنیت و سلامت این مقرها سهل انگاری کرد.

در همین راستا، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به همه نیروهای امنیتی دستور داده به وظایف خود عمل و قانون را اجرا کرده و عناصر عامل این حملات را تحت پیگرد قرار دهند و به هیچ صورت اجازه آسیب به امنیت و ثبات که با فداکاری های بزرگ نیروهای مسلح محقق شده را ندهند.

این بیانیه با واکنش شدیداللحن جنبش النجباء مواجه شد.

روز گذشته، «متیو تولر» سخنگوی وزارت خارجه امریکا نسبت به امنیت و سلامت شهروندان این کشور در منطقه ابراز نگرانی کرد و گفت که امریکا برای پاسخ مناسب به این حملات دست به اقدام مقتضی خواهد زد.

در همین راستا، سفارت کانادا در بغداد به شهروندان خود درباره سفر به عراق هشدار داد.

هفته گذشته نیز وزارت خارجه امریکا به کارکنان غیر ضروری خود در بغداد دستور داد که به همراه خانواده‌های خود عراق را ترک کنند و علت این تصمیم را افزایش «خطر تروریسم، آدم‌ربایی، خشونت مسلحانه و بی ثباتی در عراق» عنوان کرد.

از روز چهارشنبه هفته گذشته 3 پایگاه نظامی عین الاسد، حریر و ویکتوریا که محل استقرار نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق هستند هدف حملات راکتی و پهپادی قرار گرفت.

این به معنای پایان بیش از یک سال آرامش میان گروه‌های مسلح متحد ایران با نیروهای امریکایی مستقر در عراق است.

هفته گذشته کتائب حزب الله عراق اعلام کرد که اگر امریکا در حمله به غزه مشارکت کنند، مواضع امریکا در عراق را هدف حملات خود قرار خواهد داد. تهدیدی که پیش‌تر از سوی برخی از دیگر گروه‌های مشابه صادر شده بود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا