خبر اولسیاسی

السودانی: برای جلوگیری از گسترش دامنه نزاع، باید حملات اسرائیل به غزه متوقف شود

نخست وزیر عراق بیان کرد که کسانی که بخواهند این درگیری ها کنترل بشود و در منطقه گسترش نیابد، باید به اسرائیل فشار وارد کنند تا این کشتار متوقف شود.

میدل ایست نیوز: ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق گفت که روابط دو کشور شاهد پیشرفت گسترده ای بوده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، وی گفت که نخست وزیر عراق در جهت اجرای توافقنامه امنیتی امضا شده میان عراق و ایران عمل می کند.

رئیسی افزود که مواضع عراق و ایران در پرونده قضیه فلسطین مشترک است و باید آتش بس در غزه برقرار و جنایت های رژیم صهیونیستی متوقف شود.

رئیس جمهور ایران تصریح کرد که هر آنکه از رژیم صهیونیستی حمایت می کند، در جنایت هایی که آن در غزه مرتکب می شود، شریک است و افزود که معتقدیم رژیم صهیونیستی از هم فروپاشیده است.

رئیسی گفت که روابط ایران و عراق روز به روز در حال ارتقا است؛ در حوزه مسائل امنیتی از مهمترین نکاتی که در این مدت با مدیریت آقای نخست‌وزیر انجام شده، اجرای قرارداد امنیتی بین دو کشور به ویژه در منطقه اقلیم کردستان عراق است.

وی افزود که تمام تلاش ما این است که قرارداد امنیتی بین ایران و عراق به صورت کامل اجرا شود.

رئیس جمهور ایران تصریج کرد که توسعه روابط تجاری بین دو کشور به ویژه شهرک‌های صنعتی نزدیک مرز در جهت تولید از گام‌هایی است که برداشته شده است.

رئیسی از تلاش نخست‌وزیر و دولت عراق برای به انجام پروژه خط ریلی شلمچه-بصره که راه‌اندازی آن برای دو کشور اهمیت بسیار بالایی دارد، تشکر کرد.

رئیس جمهور ایران مجددا از مواضع عراق نسبت به قضیه فلسطین قدردانی کرد.

السودانی نیز در ابتدا از رئیس جمهور ایران بابت حسن استقبال و سخنان صادقانه نسبت به عراق تشکر کرد.

وی گفت که سفرش به تهران برای تاکید بر عمق روابط بین عراق و ایران و همچنین مسائل مشترک میان دو کشور و این سفر در سایه شرایط حساس منطقه انجام می شود.

نخست وزیر عراق تصریح کرد که با رئیسی جلسه ای برگزار کرده و پیرامون مسائل مختلف رایزنی شده است که مهم ترین آن مساله فلسطین و کشتار ملت فلسطین است.

السودانی بر موضع ثابت ملت عراق در رابطه با مساله فلسطین و مبارزه ملت فلسطین برای تحقق آزادی خود و تشکیل دولت مستقل به پایتختی قدس شریف تاکید کرد.

نخست وزیر عراق اشاره کرد که موضع کشور عراق موضع واضحی است که مرجعیت های دینی از جمله مرجعیت نجف اشرف بر آن تاکید داشتند و جریان های سیاسی و ملی بر آن تاکید داشتند و دولت عراق بر این موضع تاکید داشته و در کنفرانس قاهره آن را اعلام کرده است.

السودانی گفت که همه می دانیم این حوادث زاییده 7 اکتبر امسال نبوده بلکه این بحران نتیجه سیاست های اسرائیل بوده است.

نخست وزیر عراق بیان کرد که طی سال های سال اهالی غزه در زندان بزرگی به سر می برند در حالی که جهانیان شاهد این موضوع هستند و هیچ اقدامی برای پیاده سازی قطعنامه های بین المللی انجام نمی دهند.

السودانی با اشاره به حوادث رخ داده طی سی روز گذشته در غزه از جمله کشتار و جلوگیری از ارسال کمک ها و کوچاندن آنها و استفاده از پیشرفته ترین سلاح ها و تعداد زیاد شهدا و زخمی ها، گفت که جامعه بین المللی در انجام وظایف خود ناکام مانده است.

نخست وزیر عراق بیان کرد که کسانی که بخواهند این درگیری ها کنترل بشود و در منطقه گسترش نیابد، باید به اسرائیل فشار وارد کنند تا این کشتار متوقف شود.

السودانی توضیح داد که تصمیم در این خصوص که منطقه به یک جنگ جامع و گسترده کشیده نشود جنگی که صلح و امنیت را از بین خواهد برد، این تصمیم در دستان کسانی است که در حال مرتکب شدن جنایت هستند.

نخست وزیر عراق در ادامه اظهار داشت که این مباحث بخش مهمی از رایزنی ها با رئیسی بود و ما به دنبال هماهنگ سازی مواضع و فشار بر کشورهای تاثیرگذاری به منظور توقف سریع تر حملات و کشتار ملت فلسطین هستم و ما تلاش داریم با کشورهای تاثیر گذار در منطقه صحبت کنیم تا آتش بس در غزه برقرار شود.

وی افزود که ما تمام تلاش خودمان را به کار خواهیم گرفت تا گذرگاه های انسانی گشوده شود و گذرگاه رفح که باز شده همچنان باز باشد تا بتوان رنج و درد مردم غزه را کاهش دهیم البته عراق آمادگی خود را اعلام کرده و کمک های بشردوستانه را به غزه ارسال کرده است که شامل کمک های غذایی و پزشکی بوده است و پیشنهاد عراق در این خصوص برای تشکیل صندوق بازسازی غزه مطرح شده و عراق آماده کمک و مشارکت در این طرح است.

السودانی گفت که دیدگاه های وی با رئیس جمهور ایران منطبق است و تلاش های خود را ادامه خواهیم داد تا به هدف مهم تر برسیم.

نخست وزیر عراق توضیح داد که ما در نشست با رئیس جمهور ایران درخصوص روابط ممتاز دوجانبه بین دو کشور رایزنی کردیم به خصوص در سالی که در دولت عراق در سال جاری این روابط رشد و گسترش داشته که به سود دو ملت مسلمان و همسایه بوده است.

نخست وزیر عراق در ادامه بیان کرد که خیلی از پرونده هایی که بین دو کشور وجود دارد در سال جاری گام های اجرایی آن برداشته شده و امروز ما تلاش داریم تا این طرح ها و پروژه ها را تکمیل کنیم از جمله راه آهن شلمچه و بصره و شهرک های مرزی و حمل و نقل میان دو کشور.

السودانی تصریح کرد که مطمئنا فرصت های زیادی برای همکاری وجود دارد که از جمله آن پروژه جاده توسعه است با توجه به آنکه ایران و عراق از موقعیت جغرافیایی خوبی برخوردار هستند.

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفت که کمیته امنیتی ایران و عراق موفق شد تعهدات خود درخصوص مناطق مرزی و همچنین از بین بردن اماکن دارای تنش را عمل کند چرا که دولت عراق همه تلاش خود را می کند تا امنیت در مرز ایران و عراق برقرار شود و اجازه نمی دهیم به هیچ گروهی تا خطری را از عراق متوجه ایران کند.

السودانی در پایان از رئیسی بابت مواضع صریح و تمایل آن برای همکاری بیشتر و هماهنگی بین دو کشور برای توسعه روابط در سایر زمینه ها که به سود دو کشور خواهد بود تشکر کرد.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا