اقتصادی

ذخایر ارزی مصر از 35 میلیارد دلار فراتر رفت

ذخایر خالص خارجی مصر در پایان اکتبر گذشته به 35 میلیارد و 102 میلیون دلار رسید.

میدل ایست نیوز: بانک مرکزی مصر اعلام کرد که ذخایر خالص خارجی این کشور در پایان اکتبر گذشته به 35 میلیارد و 102 میلیون دلار رسید.

به گزارش «الجزیره» در بیانیه این بانک آمده است که ذخایر خارجی مصر در ماه سپتامبر گذشته نیز با 132 میلیون دلار افزایش به 34.97 میلیارد دلار رسید.

علیرغم افزایش ذخایر خارجی مصر، این کشور با نوسانی در تامین ارز مواجه است که در مارس گذشته موجب تاخیر در پرداخت هزینه خرید گندم شد.

ماه گذشته، روزنامه مصری «البورصه» به نقل از منابع آگاه خبر داد که مصر تلاش‌هایی را برای دریافت 5 میلیارد دلار از عربستان و امارات در قالب سپرده در بانک مرکزی مصر آغاز کرده است.

این در حالی است که دولت مصر همزمان در حال مذاکره با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت 700 میلیون دلار از مجموع درخواست وام 3 میلیارد دلاری خود است.

بر اساس این گزارش، مصر با عربستان و امارات درباره تمدید سپرده‌های موجودشان در بانک مرکزی مصر نیز که در سال آینده به پایان می‌رسد توافق کرده است.

حجم سپرده‌های کشورهای عربی در بانک مرکزی مصر 29.9 میلیارد دلار است که 15 میلیارد آن سپرده‌های بلندمدت متعلق به کشورهای شورای همکاری و و 14.9 میلیارد دلار سپرده‌های کوتاه‌مدت همین کشورها و لیبی است.

حجم سپرده‌های امارات در بانک مرکزی مصر 10.7 میلیارد دلار و حجم سپرده‌های عربستان 10.3 میلیارد دلار و حجم سپرده‌های قطر 4 میلیارد دلار، و حجم سپرده‌های لیبی 900 میلیون دلار است.

مصر بیش از 9 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را در ماه های نخستین جنگ روسیه و اوکراین (فوریه 2022) به علت خروج بخشی از سرمایه گذاری ها از کشور و افزایش هزینه واردات، از دست داد.

دولت مصر در سال جاری اقدام به اجرای طرحی برای فروش دارایی های خود به بخش خصوصی در کنار تلاش هایش در جهت تامین ارز کرده است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا