سیاسی

توضیحات وزارت خارجه امریکا درباره دیدار السودانی و بلینکن

وزارت خارجه امریکا جزئیات نشست وزیر خارجه این کشور با نخست وزیر عراق در بغداد را فاش کرد.

میدل ایست نیوز: وزارت خارجه امریکا پشت پرده نشست روز گذشته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در بغداد را فاش کرد.

به گزارش «بغداد الیوم» متیو میلر، سخنگوی این وزارتخانه روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در بغداد با محمد شیاع السودانی دیدار و دو طرف درباره تنش های جاری میان اسرائیل و جنبش حماس و ضرورت پرهیز از گسترش دامنه درگیری از جمله در عراق گفت و گو کردند.

وی افزود: بلینکن درباره اوضاع انسانی در غزه و پایبندی پیوسته به هماهنگی با عراق و دیگر شرکا در منطقه برای اطمینان از کمک رسانی پایدار و ایمن به این منطقه بحث و تبادل نظر کرد.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا ادامه داد: دو طرف در این دیدار لزوم تضمین عدم اجبار فلسطینیان به ترک نوار غزه را بررسی کردند و بلینکن از نخست وزیر عراق خواست که مسئولان تداوم حملات به نیروهای امریکایی در عراق را مورد بازخواست قرار داده و به تعهدات عراق درباره حفاظت از تمامی تاسیسات و اماکن میزبان این نیروها که به دعوت دولت عراق در این کشور حضور دارند، وفادار باشد.

طبق اظهارات سخنگوی وزارت خارجه امریکا، بلینکن همچنین توضیح داده که ایالات متحده از منافع و نیروهایش دفاع خواهد کرد.

گفتنی است وزیر خارجه امریکا شامگاه دیروز یکشنبه وارد بغداد شد و بلافاصله پس از آن با نخست وزیر عراق دیدار کرد.

دو طرف ضمن بررسی حوادث فزاینده در غزه بر لزوم مهار بحران و تضمین عدم گسترش درگیری و جنگ تاکید کردند.

السودانی و بلینکن وخامت اوضاع انسانی در فلسطین را بررسی و بر اهمیت هماهنگی و همکاری برای رساندن کمک ها، غذا، آب و کمک های پزشکی و سایر کمک ها تاکید کردند.

بلینکن همچنین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با السودانی گفت که به دنبال درگیری با ایران نیستیم اما تمام اقدامات لازم برای حفاظت از نیروها و شهروندان خود را اتخاذ می کنیم.

بلینکن افزود که پیام بسیار واضحی به کسانی که نظامیان امریکایی را تهدید می کنند، می دهیم مبنی بر اینکه این کار را انجام ندهید.

وی با اشاره به پیشرفت خوب مذاکرات درخصوص آتش بس بشردوستانه در غزه، گفت که اختلافاتی درخصوص آتش بس کامل وجود دارد اما همه از آتش بس بشردوستانه استقبال می کنند.

بلینکن تصریح کرد که مذاکرات خوب و بسیار صریحی با نخست وزیر عراق داشتم.

وی تاکید کرد که نخست وزیر عراق اظهارات مهمی در محکومیت حملات به نیروهای امریکایی در عراق ارائه کرد.

وزیر خارجه امریکا همچنین گفت که حملات به نظامیان امریکایی، موضوعی متعلق به حاکمیت عراق و برخلاف مصالح این کشور است.

از ابتدای حملات اسرائیل به نوار غزه در 7 اکتبر گذشته، برخی از پایگاه های امریکا در عراق مورد حمله راکتی و پهپادی  گروه های مقاومت اسلامی عراق قرار گرفته است.

روزنامه دیلی ژورنال نوشت که بلینکن در اظهاراتی مطبوعاتی پس از دیدارش با السودانی گفت که تضمین هایی از نخست وزیر عراق درباره حفاظت از نیروهای امریکایی و حضور این کشور در عراق دریافت کرده است.

وی همچنین گفته که نخست وزیر عراق اصرار شخصی خود به توقف حملات گروه های مسلح به نیروهای امریکایی در عراق را ابراز کرده است.

بلینکن همچنین ضمن تاکید بر موضع دولت ایالات متحده درباره حملات مستمر به پایگاه ها و نیروهای امریکایی در عراق، تصریح کرده است: بی شک توضیح داده ام که حملاتی که گروه های مسلح وابسته به ایران به نیروهای ما انجام می دهند، غیرقابل قبول است و ما اقدام به اتخاذ تمامی تدابیر لازم برای حفاظت از نیروهای خود می کنیم.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا