خبر اولسیاسی

تازه‌ترین تحولات جنگ در نوار غزه/ مذاکرات بایدن و نتانیاهو درباره «وقفه‌های تاکتیکی» در حملات

جنگ در نوار غزه در حالی وارد سی‌ودومین روز شد که شورای امنیت سازمان در جلسه‌ای پشت درهای بسته بار دیگر نتوانست بر سر پیش‌نویس قطعنامه‌ای با هدف توقف جنگ در خاورمیانه به اجماع دست یابد.

میدل ایست نیوز:‌ جنگ در نوار غزه در حالی وارد سی‌ودومین روز شد که شورای امنیت سازمان در جلسه‌ای پشت درهای بسته بار دیگر نتوانست بر سر پیش‌نویس قطعنامه‌ای با هدف توقف جنگ در خاورمیانه به اجماع دست یابد.

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، گفت: «توافقی در این مقطع وجود ندارد.»

پیش‌نویس این قطعنامه را ۱۰ عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده بودند. اما ایالات متحده و بریتانیا که در این شورا از حق وتو برخوردارند با آن مخالفت کردند.

قدرت‌های غربی، خاصه ایالات متحده و بریتانیا، در برابر تصویب قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس فوری است، به رغم حمایت چندین عضو شورای امنیت از پیش‌نویس این قطعنامه‌ها، مقاومت می‌کنند.

رابرت وود گفت که بحث‌هایی در مورد وقفه‌های بشردوستانه در جنگ وجود داشته است، «و ما علاقه‌مندیم که همین نوع ادبیات را دنبال کنیم». او اما افزود که در شورای امنیت در مورد این که آیا این امر قابل قبول است یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد.

جون ژانگ، سفیر چین در سازمان ملل، با تکرار سخنان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، گفت که «غزه گورستان کودکان شده است» و در ادامه خواستار آتش‌بس فوری برای انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه شد.

وی اظهار داشت: «اکنون که ما در حال صحبت هستیم، غیرنظامیان فلسطینی همچنان کشته می‌شوند. همان طور که چندین مقام آمریکایی قبلا گفته‌اند، کودکان بیشترین صدمات را متحمل می‌شوندو غزه در حال تبدیل شدن به گورستان کودکان است. هیچ کس آنجا در امان نیست.»

امارات متحده عربی نیز بر ضرورت رعایت قوانین بین‌المللی در جنگ تاکید کرد. لانا زکی نسیبه، سفیر امارات متحده عربی در سازمان ملل که این نشست به ابتکار او و نماینده چین برگزار شد، خاطرنشان ساخت که کشورها در شورای امنیت باید بر اختلافات میان خود غلبه کنند.

وی اظهار داشت: «ما حملات حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر را محکوم می‌کنیم. ما هچنین حملات بی‌رویه اسرائیل به نوار غزه را محکوم می‌کنیم. ما نگرانی عمیق خود را از ادامه بازداشت گروگان‌ها ابراز می‌کنیم و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها هستیم.»

نسیبه افزود: «کشتن و معلول کردن کودکان، حمله به مدارس و بیمارستان‌ها در نوار غزه و ممانعت از دسترسی کودکان به کمک‌های بشردوستانه، همگی نقض بسیار جدی حقوق کودکان هستند.»

نتانیاهو: اسرائیل مسئولیت امنیتی غزه را بر عهده خواهد گرفت

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت که اسرائیل پس از این جنگ «برای مدت نامعلوم مسئولیت امنیتی غزه» را بر عهده خواهد گرفت.

وی اظهار داشت، غزه را باید کسانی اداره کنند که «نخواهند راه حماس را ادامه دهند و… به نظرم اسرائیل برای مدت زمان نامعلومی در مجموع مسئولیت امنیتی آن را بر عهده خواهد گرفت چرا که دیده‌ایم وقتی آن را در اختیار نداریم، چه اتفاقی می‌افتد.»

نتانیاهو همچنین تاکید کرد که اسرائیل تا زمانی که حماس همه گروگان‌ها را آزاد نکرده است، با آتش‌بس عمومی موافقت نخواهد کرد. وی گفت که اما با وقفه‌های کوتاه مدت مشکلی ندارد.

وی اظهار داشت: «تا جایی که مربوط به وقفه‌های کوتاه تاکتیکی باشد، یک ساعت امروز، یک ساعت فردا، قبلا هم چنین چیزی را داشته‌ایم. تصور می‌کنم که شرایط را می‌سنجیم تا بتوانیم اجازه ورود غذا و کمک‌های بشردوستانه را بدهیم. یا در رابطه با گروگان‌ها و خروج گروگان‌ها به شکل انفرادی این وقفه‌ها وجود دارد. اما تصور نمی‌کنم که یک آتش‌بس عمومی داشته باشیم.»

نتانیاهو همچنین به نقش ایران و حزب الله در این جنگ پرداخت و آنها را از دخالت در جنگ برحذر داشت. نخست وزیر اسرائیل گفت: «به نظرم آنها فهمیده‌اند که اگر آشکارا وارد جنگ شوند، پاسخی که دریافت می‌کنند، خیلی خیلی قدرتمند خواهد بود و امیدوارم که چنین اشتباهی را مرتکب نشوند.»

آژانس امدادرسانی سازمان ملل: ۷۰ درصد مردم غزه آواره شده‌اند

آژانس امدادرسانی سازمان ملل متحد اعلام کرد که دست‌کم ۷۰ درصد از جمعیت دو میلیون نفری نوار غزه اکنون آواره شده‌اند و در شرایطی دهشتناک در پناه‌گاه‌های سازمان ملل زندگی می‌کنند.

تمارا الرفاعی، سخنگوی آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (اونروا) گفت: «یک و نیم میلیون نفر در آنجا به اجبار آواره شده‌اند. بنابراین ما درباره ۷۰ درصد این جمعیت صحبت می‌کنیم که خانه خود را از دست داده‌اند.»

اونروا روز دوشنبه در بیانیه‌ای شرایط سرپناه‌های پرجمعیت خود را که در حال حاضر به ۷۱۷۰۰۰ آواره فلسطینی در غزه پناه داده است، توضیح داد. این سازمان گفت که وضعیت در پناهگاه‌ها «غیرانسانی» و رو به وخامت است و درباره خطر بحران بهداشت عمومی به دلیل آسیب به زیرساخت‌های آب و فاضلاب هشدار داد.

آژانس سازمان ملل افزود، تجزیه اجسادی که زیر ساختمان‌های فروریخته مانده‌اند با توجه به امکانات محدود گروه‌های امداد و نجات، نگرانی‌های بسیاری را موجب شده است.

این سازمان همچنین عنوان کرد که یکی از پناه‌گاه‌های آن در خان یونس میزبان بیش از ۲۲ هزار آواره فلسطینی است و فضا در آنجا برای هر نفر کمتر از دو متر مربع است.

مذاکره بایدن با نتانیاهو درباره «وقفه‌های تاکتیکی» در جریان حملات به غزه

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز دوشنبه در گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره «وقفه‌های تاکتیکی» برای خارج شدن امن غیرنظامیان از «مناطق درگیر نبرد» نوار غزه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

بر اساس بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده است، هدف این وقفه‌ها در حملات اسرائیل «تضمین رساندن کمک به غیرنظامیان نیازمند و عملی کردن آزادی بالقوه گروگان‌ها» ذکر شده است.

کاح سفید به اطلاعات بیشتر درباره آن که این وقفه‌های تاکتیکی مستلزم چه شرایطی است، اشاره نکرد.

در این بیانیه آمده است بایدن بار دیگر حمایت خود از اسرائیل و دفاع از شهروندان اسرائیلی در برابر حماس و دیگر تهدیدها را اعلام کرد و بر ضرورت محافظت از شهروندان فلسطینی و کاهش آسیب به غیرنظامیان در جریان عملیات نظامی تأکید کرد.

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین به خشونت ادامه‌دار در کرانه باختری و «نیاز به برخورد با ساکنان افراط‌گرا به دلیل اقدامات خشونت‌آمیز» اشاره کرد.

وزیر امور خارجه اسرائیل به دبیرکل سازمان ملل: شرم بر شما باد

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل که خواستار آتش‌بس دوستانه در غزه شده بود و این باریکه را «گورستان کودکان» توصیف کرده بود انتقاد کرد.

کوهن در شبکه ایکس نوشت: «شرم بر شما باد. بیش از ۳۰ کودک خردسال از جمله یک نوزاد ۹ ماهه و همچنین کودکانی که شاهد کشته شدن والدینشان بودند برخلاف میل خود در غزه نگهداری می‌شود. حماس مشکل غزه است، نه اقدامات اسرائیل برای از بین بردن این سازمان تروریستی.»

این همه در حالی است که بر اساس آمارهای اداره بهداشت غزه شمار شهدای حملات اسرائیل به این منطقه به 10 هزار و 22 تن رسیده که 70 درصد آنها زنان و کودکان هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا