خبر اولسیاسی

تازه‌ترین تحولات جنگ در غزه/ حمله پهپادی به بیمارستان الشفاء

در سی و هفتمین روز جنگ در نوار غزه پهپادهای اسرائیلی بیمارستان الشفاء را هدف بمباران قرار دادند.

میدل ایست نیوز: در سی و هفتمین روز جنگ در نوار غزه پهپادهای اسرائیلی بیمارستان الشفاء را هدف بمباران قرار دادند.

همزمان یک مقام درمانی فلسطینی به «الجزیره» گفت که به علت قطعی برق در بیمارستان الشفاء که بزرگ‌ترین بیمارستان غزه است شماری از مجروحان جان باختند.

تدروس ادهانوم: ارتباط سازمان بهداشت جهانی با بیمارستان شفا قطع شد

تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی گزارش‌ها درباره وضعیت بیمارستان شفا در غزه در جریان عملیات نظامی اسرائیل علیه حماس را «عمیقاً نگران کننده و ترسناک» خوانده است.

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی گفت که در میانه گزارش‌های منتشر شده درباره حمله به بیمارستان شفا در غزه، ارتباط این نهاد سازمان ملل با این بیمارستان قطع شده است.

تدروس ادهانوم اضافه کرد، برخی از این گزارش‌ها حاکی از آن است که کسانی که قصد داشتند از بیمارستان فرار کنند، هدف تیراندازی قرار گرفته، زخمی یا کشته شده‌اند.

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد: «براساس آخرین گزارش‌ها بیمارستان [شفا] در محاصره تانک‌های [اسرائیل] است.»

تدروس ادهانوم افزود: «سازمان بهداشت جهانی به شدت نگران سلامتی و ایمنی کارکنان بهداشتی، صدها بیمار و مجروح، از جمله نوزادانی که به دستگاه تنفس مصنوعی متصل هستند، و همچنین آوارگانی که به این بیمارستان پناه آورده‌اند٬ است.»

او گفت که سازمان بهداشت جهانی خواهان آتش بس فوری در غزه است تا بتوان جان انسان‌ها را نجات داد و از رنج آنها کاست.

نبرد زمینی نیروهای ارتش اسرائیل و حماس در غزه به‌طور فزاینده‌ای به بیمارستان شفا، بزرگ‌ترین بیمارستان این منطقه تحت محاصره، نزدیک‌تر شده است.

اسرائیل می‌گوید گروه حماس از غیرنظامیان و بیمارستان‌ها به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کند . حماس این اتهام را رد می‌کند.

ارتش اسرائیل از کارکنان و بیماران بیمارستان به همراه تمامی ساکنان شهر غزه خواسته است تا شمال غزه را تخلیه کنند و به جنوب نوار غزه بروند.

جنگنده‌های اسرائیل مناطقی را در سوریه هدف قرار دادند

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در پاسخ به شلیک راکت، جنگنده‌های این کشور اهدافی را در خاک سوریه هدف قرار دادند.

طبق بیانیه ارتش، این راکت‌ها از خاک سوریه به سمت بلندی‌های جولان شلیک شده بود.

این بیانیه جزئیات بیشتری از حمله جنگنده‌های اسرائیلی به خاک سوریه ارائه نکرده است.

شبکه العربیه در این زمینه گزارش داد که دو موشک روز شنبه از خاک سوریه به سوی مواضع ارتش اسرائیل در بلندی‌های جولان شلیک شد. طبق این گزارش٬ به هنگام این حمله راکتی، آژیرهای خطر در منطقه جولان به صدا در آمد.

افزایش قربانیان حزب الله به 71 تن

در لبنان نیز حزب‌الله اعلام کرد که در درگیری با نیروهای اسرائیلی در مرز جنوبی لبنان یکی از رزمندگان خود را از دست داده و بدین ترتیب شمار قربانیان حزب‌الله در این درگیری‌ها به 71 تن رسید.

حزب‌الله تأکید کرد که این رزمنده در شهر هرمل به شهادت رسیده است.

نتانیاهو با اداره غزه توسط تشکیلات خودگردان فلسطینی مخالفت کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز شنبه از مخالفت خود با اداره غزه توسط تشکیلات خودگردان فلسطین پس از پایان جنگ علیه حماس خبر داد.

این موضع نخست وزیر اسرائیل با سیاست اعلام شده دولت امریکا در خصوص این موضوع در تضاد است. پیش از این آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، روز چهارشنبه گفت که غزه باید « توسط فلسطینی‌ها اداره شود و غزه همراه با کرانه باختری تحت حاکمیت و احد حکومت خودگردان فلسطین قرار گیرد»

نتانیاهو در پاسخ به سوالی درباره اداره غزه پس از جنگ علیه حماس، گفت٬ پس از جنگ، اسرائیل «کنترل امنیتی کلی را حفظ خواهد کرد، از جمله توانایی این‌که هر زمانی امکان رشد دوباره تروریست‌ها وجود داشته باشد، وارد عمل شود.»

نخست وزیر اسرائیل اضافه کرد: «من به شما خواهم گفت که چه چیزی وجود نخواهد داشت. حماس وجود نخواهد داشت. همچنین یک مقام مدنی وجود نخواهد داشت که فرزندان خود را آموزش دهد که از اسرائیل متنفر باشند، اسرائیلی‌ها را بکشند و کشور اسرائیل را از بین ببرند. نمی‌تواند چنین مرجعی بر سر کار باشد که به خانواده های قاتلان بر اساس تعداد قتل‌ها [حقوق] پرداخت کند.»

او در ادامه با اشاره به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، گفت: « چنین مرجعی نمی‌تواند بر (غزه حاکم) باشد که رهبرش هنوز کشتار وحشتناک [۷ اکتبر] را پس از ۳۰ روز محکوم نکرده باشد.»

بنیامین نتانیاهو تصریح کرد: «این نمی‌تواند باشد.»

نخست وزیر اسرائیل گفت: «(در غزه) باید چیز دیگری وجود داشته باشد. اما در هر صورت، ما باید کنترل امنیتی را در دست داشته باشیم.»

بنیامین نتانیاهو افزود «تکمیل وظیفه [جنگ در غزه] مستلزم آن است که فردای حماس، حماس دیگری نتواند آنجا قیام کند».

بر اساس آخرین آمارهای وزارت بهداشت غزه که روز گذشته منتشر شد شمار قربانیان حملات اسرائیل به نوار غزه به 11 هزار و 78 تن و شمار مجروحان به 27 هزار و 490 تن رسید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا